Gå til innhold
Fiskersiden

En liten satsing etter mort, oppdatert 23.6


SMS
 Share

Recommended Posts

EDIT: Se nederst.

Har drevet mest kystmeite og havfiske i år, men har faktisk fiska hver kveld siden onsdag etter mort, her følger en kronologisk rapport.

15.06

Stille og pent vær, et par småkveiter vaker i den mest lovende swimen, forsøker på andre siden av vannet, men drar kun mort i passe abbor-agn-størrelse. Småkveitene forsvinner i nitida, jeg overtar swimen, og allerede i titida kommer den første anstendige morten på land:

590_1.jpg

590 gram, straight waggler med mais på wide gap 10.

En halvtime senere blir det litt tyngde i stanga igjen:

640_1.jpg

640 gram, samme agn og metode.

16.06

Sterk vind, barnehage på overnattingstur ved den mest lovende swimen. Demotivert gidder jeg ikke å gå rundt vannet i mangel av feederstang til bunnmeite. Gørblanker til obskjøne tilrop fra lettere berusede lokale småkveit som tøffer seg for hverandre.

17.06

Mye småmort i dag, er i ferd med å bytte swim, men halv elleve går duppen endelig ordentlig under isteden for den typiske "småmort-skjelvingen", og opp kommer...

750_2.jpg

750 gram! [ :D ] Særdeles fornøyd! Samme agn metode som de to første for øvrig. Ble ikke så bra poseringsbilde siden morten var lite samarbeidsvillig:

750_1.jpg

18.06

Mye action i dag! Mye småmort, men flere av de blir angrepet av smågjedder rundt halvkiloen på veien inn, måtte avlive hele fire småmort pga skader fra gjeddeangrep, her er et par av de uheldige:

gjeddeangrep1.jpg

gjeddeangrep2.jpg

Klarte til og med å lure en gjedde inn i hoven, nekta å slippe småmorten! Fikk også halvkilos gjedde på mais fisket statisk (ikke under innsveiving) og gjedde på nesten trekvart kilo på brød, også fisket statisk. Gjedde tar mao ikke bare ting som beveger seg.

Mista to fine mort, var virkelig tyngde i stanga og jeg så at de var store i overflate, fikk opp litt av leppa til den ene også, surt, surt, surt. Ble derfor litt lenger denne kvelder i håp om revansje, og slik gikk det også, for i ett-tida landa jeg denne:

790_3.jpg

790 gram! [ :( ] Ny mortepers igjen, og den fjerde forbedringen av den gamle på 500 gram på 4 kvelder! Skulle så inderlig gjerne kryssa 800 gram...men Remapose og fisk viste 810, ikke 820, men den var nær 820 ja! [ :D ] Fisken ble tatt på brød, straight waggler og wide gap 4 (...stort til mort ja, men unngår de fleste i abboragn-størrelse). Ekstremt fornøyd med kvelden ga jeg meg etter dette.

19.06

Ekstremt fint vær i dag også, stille og rolig, hadde skikkelig trua, men fryktelig lite action på samme swim som jeg hadde fått de andre, ga meg derfor realtivt tidlig, litt før halv tolv.

20.06

Regna tidligere på dagen, men likevel mye folk og bråk rundt swimen. Ble bare halvannen time, og nappa opp denne på brød, wide gap 4 og straight waggler:

650.jpg

650 gram.

21.06, sjuende og siste dag på rad av min lille mortesatsing.

Øsregn, prøver en lovende swim på andre siden av vannet, men kun småmortnapp. Flytter derfor til swimen jeg har fått de andre mortene i de siste dagene. Det tar ikke 5 minutter en gang før jeg har den første fine morten på go'plassen:

710.jpg

710 gram, wide gap 4 med brød under en waggler.

Bare kvarteret senere har jeg bra fisk igjen:

690.jpg

690 gram, samme agn og metode.

Så stopper øsregnet og går over i duskregn, det er helt vindstille, og ikke noe mer action resten av turen annet enn småmort-skjelving å se på duppen.

22.06

Hadde egentlig lovet meg selv å slutte mens leken er god, og heller prioritere å være våken på skolen, men neida, ble visst et par timer i kveld også. Lite plaga av småmort, men nappene var veldig forsiktige i forhold til tidligere dager, innbiller meg at fisket var vanskeligere i dag. Forskjell på små korte napp, og vedvarende småmort-skjelving i duppen. Bytta i hvert fall ut straight waggler*, wide gap 4 og brødkule med crystal insert*, wide gap 10 og to maiskorn.

* For eventuelle uinnvidde som leser dette anbefales Frisch' artikkel om duppmeite: https://www.fiskersiden.no/artikler/mei/dupp.asp

Vet ikke om det var dette byttet som gjorde utslaget, men fikk nå i hvert fall lurt opp et par mort, som jeg hadde vært ekstremt godt fornøyd med, hadde det ikke vært for de 7 foregående kvelders fangster:

440.jpg

440 gram

Noen som vet hva uregelmessighetene i skjellene er? Infeksjoner? Kan det være pga gjeddeangrep som er i ferd med å gro, eller bare smittsom sykdom? Burde vel kanskje spurt om dette i en egen tråd.

480.jpg

480 gram

Godt fornøyd med fangsten i kveld også.

Ny oppsummering:

8 kvelder, 9 mort over 400 gram, 7 over halvkiloen, fra 590 til 790.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne vist hvor stor den største morten i det vannet er gitt!. Her lukter det megapotensiale. Fiskene synes temmelig slanke til vekta. Finner du tak i en som har vært litt grådigere i matfatet kan det lukte seriøse vekter her. Minner om at det i Sverige er tatt megafisk langt oppe i Nord. Da snakker vi 1,5kilo+ . Lykke til videre SMS. Dette var råbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt ei grei uke nå, Sverre! [ :D ]

Ser vel ut som den 440-grammer`n har vært i gjeddekjeften, ja!

Mildt sagt spesielt at morten blir så ekstremt stor i et gjeddevann. Skulle jo tro gjedda beitet ned mortebestanden... Eller er det snakk om en tynn bestand av småvokst gjedde?

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store gjengrodde områder i vannet, slik man vel kan forvente i et vann med en tett bestand av småmort, og en tynn bestand av større mort. Har fått gjedde på mais, brød, brød/mais, småmort på vei inn og noen heftige napp etter duppen...TETT bestand av smågjedder opp til kiloen, tynn bestand av større gjedder der. Største jeg vet om fra vannet er ca 7 kilo, mens finnes sikkert større. Selv de største mortene i vannet er nok ikke trygge for gjedde, men så store mengder småmort og smågjedder tror jeg kanskje de større gjeddene like gjerne forsyner seg av disse. Forresten noen sinnsyke plask inni begatasjonsbeltene i går kveld, lurer fortsatt på når neste andunge blir gjeddemat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, gir meg ikke for godt nei, men er passe lei pissregn og imbesile spørsmål fra turgåere nå. [ :) ] Får heller finn/lage meg en fin swim litt utenfor allfarvei og begynne å sove ved "Tungtvann" istedenfor hjemme når (hvis!) været blir litt bedre. Du sponser meg med bivvy og fór?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Hehe, gir meg ikke for godt nei, men er passe lei pissregn og imbesile spørsmål fra turgåere nå. [ :) ] Får heller finn/lage meg en fin swim litt utenfor allfarvei og begynne å sove ved "Tungtvann" istedenfor hjemme når (hvis!) været blir litt bedre. Du sponser meg med bivvy og fór?

En sort søpplesekk og etterlatenskapene fra den lokale bakeren bør både gi ly for været og mat til fisken.

Ellers kan du begynne med skorpenasking; meiterens svar på veskenapping. Finn ut ett passene offer som står å mater noen hettemåker, smyg deg tett innpå og napp brødskorpa med en rykk ut av hånda hennes. Ta så på sprang[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hva er spesielt med en feederstang kontra ei vanlig haspelstang?

Feederstanga har ryggrad til å kaste relativt tunge swimfeedere fulle med for. Samtidig har en feederstang en veldig myk tupp og veldig tett mellom ringene. (Særlig ytterst på tuppen). Tuppene er ofte utskiftbare slik at man kan velge en stivhet som passer strømforhold og senetykkelse. Kort og godt en stang som er spesialutviklet for å bunnmeite med forkurv...i motsetning til en spinnstang som er spesiallaget for å kaste sluk og spinner[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

sitat:Hva er spesielt med en feederstang kontra ei vanlig haspelstang?

Feederstanga har ryggrad til å kaste relativt tunge swimfeedere fulle med for. Samtidig har en feederstang en veldig myk tupp og veldig tett mellom ringene. (Særlig ytterst på tuppen). Tuppene er ofte utskiftbare slik at man kan velge en stivhet som passer strømforhold og senetykkelse. Kort og godt en stang som er spesialutviklet for å bunnmeite med forkurv...i motsetning til en spinnstang som er spesiallaget for å kaste sluk og spinner[ :) ]

Der kom svaret jeg var ute etter. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Serveren har bytta navn siden den gang, og jeg finner ikke igjen bildene, har sikkert backup et eller annet sted i gamlelandet.

Ellers så fortjener ikke jeg noe særlig cred for pionervirksomhet i Bymarka, fikk vite om potensialet av Vilhelm, men sleit litt med å tro at det var mulig, kom så over en rapport på et lite lokalt forum, tipsa Stein, som gikk rett på gromplassen i ene vannet. Om jeg fortjener cred for noe så er det først og fremst latterlig mange turer og timer i Bymarka etter mort, de aller fleste uten resultat. Har vel blitt drøyt 20 over halvkiloen, men bare 2 over 800 g, begge fra august i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.