Gå til innhold
Fiskersiden

Investere i ny ørretstang


KennethLE
 Share

Recommended Posts

Hei!

Tenkte jeg skulle investere i ei ny ørretstang, og trenger litt hjelp til å bestemme meg for hvilken jeg skal velge. Har sett på både Fenwick Aetos 8’ 2-12g, Berkley Pulse XCD travel 8’ 3-15g eller Beastmaster CX stc 7’/8’ 3-14g eventuelt 8’9’ versjonen.

Jeg fisker stort sett i Mistra og veslemistra så er både stritt og stillere vann, bruker enten mark eller ørkyte.

Noen som har noe erfaringer med disse stengene? Eller har andre gode forslag til stenger som vil være bra?

Takk for svar!

 

Endret av KennethLE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rubjo skrev:

I den vektklassen der ville jeg altid gått for den med lavest mulig slukvekt. Men så er jeg Ultralettfisker...så jeg viille nok ikke tatt noen av de der. 

 

Så du ville heller valgt noe sånn som denne? https://www.skittfiske.no/shimano/198980/shimano-forcemaster-trout-area-2-delt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til aktivt markfiske i elv foretrekker mange inkl meg selv, en litt lenger stang. Jeg vill derfor vurdert stenger lengre enn 7-8 fot. Følsomhet er viktig ved slikt fiske, og min erfaring er at de verste kastemaskinene kan bli for stive. Jeg foretrekker litt mykere stenger til dette. 

UL fiske er kult, men jeg synes det blir for spinkelt og kort i litt større elver. Til geriljafiske i småelver og bekker når man nesten ikke bruker bly, funker det fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Til aktivt markfiske i elv foretrekker mange inkl meg selv, en litt lenger stang. Jeg vill derfor vurdert stenger lengre enn 7-8 fot. Følsomhet er viktig ved slikt fiske, og min erfaring er at de verste kastemaskinene kan bli for stive. Jeg foretrekker litt mykere stenger til dette. 

UL fiske er kult, men jeg synes det blir for spinkelt og kort i litt større elver. Til geriljafiske i småelver og bekker når man nesten ikke bruker bly, funker det fint. 

Mulig det blir innkjøp av 2 stenger da^_^ En UL stang og en til større elver, siden jeg fisker en del i småelver/bekker også. 

Blir beastmasteren for stiv til markfiske i elv mener du? Eventuelt Shimano Forcemaster BX 270L 9' 3-14g? Er åpen for andre forslag til gode stenger også rundt tusen lappen:)

Endret av KennethLE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KennethLE skrev:

Mulig det blir innkjøp av 2 stenger da^_^ En UL stang og en til større elver, siden jeg fisker en del i småelver/bekker også. 

Blir beastmasteren for stiv til markfiske i elv mener du? Eventuelt Shimano Forcemaster BX 270L 9' 3-14g? Er åpen for andre forslag til gode stenger også rundt tusen lappen:)

Jeg hadde en Forcemaster 270 3-15, som jeg synes var fin til variert ørretfiske med mark inkl harving. Ikke den verste kastemaskinen, men nettopp derfor fin til sitt bruk. Desverre knakk jeg den for noen år siden. Det var ikke dagens modell, men jeg er usikker på hvor mye som er forandret. 

Lawson har også noen fine stangserier som ikke koster all verden. 

Men kontrollspørsmål er selvsagt hva har du nå og hvorfor vil du bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TT skrev:

Jeg hadde en Forcemaster 270 3-15, som jeg synes var fin til variert ørretfiske med mark inkl harving. Ikke den verste kastemaskinen, men nettopp derfor fin til sitt bruk. Desverre knakk jeg den for noen år siden. Det var ikke dagens modell, men jeg er usikker på hvor mye som er forandret. 

Lawson har også noen fine stangserier som ikke koster all verden. 

Men kontrollspørsmål er selvsagt hva har du nå og hvorfor vil du bytte?

Jeg hadde en Abu Garcia Venturi 5-15g men den  klarte jeg knekke i høst, hadde nok gått til innkjøp av ny uansett, så har lyst på noe som er bedre nå. 

 

Endret av KennethLE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rage skrev:

I mitt hode er alle stengene dere snakker om relativt ultralette.. :lol:

For Rubjo tror jeg en 5 grams sluk er å regne som utstyr for skrei-fiske ...

Til markfiske i litt større elver ville jeg definitivt ikle valgt UL. Selv med lite bly vil strømmen suge tak i agnet, og man må kunne løfte dette opp fra bunn uten å bøye stanga ned i håndtaket. Synes jeg, dah ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker heller med stenger som har skikkelig rygg og mykt topparti der, så har du kontroll og feeling når du fisker på en gang. 

Jeg fisker med quiverstenger til bunnmeite i elver og innsjøer flere titalls ganger i året og slike stenger er jo optimale til nettopp det - bunnmeite. Både aktivt og statisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere som skal fiske i ordentlige elver så trengs det kansje kraftigere stenger enn den spaghettien jeg fisker med. Ser den. Men Ultralett er og blir gøyere...
Og fra våren blir det ultralett i fjæra også, ikke bare i ferskvann :-D

Noe gøy må man finne på mens surfstengene er ute....

:-D
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.