Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan kjører dere ørret i strie stryk?


Pilk
 Share

Recommended Posts

Som tittelen sier ønsker jeg tips om kjøring av stor ørret i strie stryk.

Årsaken? På sensommeren mistet jeg mitt livs ørret (3kg+)etter noen minutters kamp i en elv på Hardangervidda. På 3. utras forsvant fisken, og da jeg sveivet inn var sluklåsen gått opp. Jeg var mildt sagt overrasket da jeg ikke bruker hard brems og kjører fisk rolig og tålmodig. 

Etter en slik opplevelse går det mye tid med til bitter evaluering av egen innsats, og spørsmålet om man kunne gjort noe annerledes kommer ofte opp.

Så mitt spørsmål til erfarne elvefiskere her inne er enkelt og greit: Hvordan kjører dere større ørret i grunne stryk/elver med mye steiner og stri strøm?

Er det bare å stramme til bremsen og håpe kroken holder, eller lar dere fisken gå på utras etter utras med risk for at snøre slites mot steiner etc?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At sluklåsen går opp trenger jo ikke ha noe med kjøringen å gjøre. Det er vel en kombinasjon av uflaks og/eller ødelagt eller dårlig utstyr.

Om man skal forsøke å holde igjen eller la en stor fisk gå nedstrøms, avhenger av både utstyr og forholdene på stedet. Den største utfordringen er at man alltid har uendelig mye mer tid til å evaluerer i etterkant når fisken er borte, enn i det hundredels sekundet fisken bestemmer seg for å reise ...

Jeg er fremdeles sår i halsen etter at jeg for ca 10 år siden skreik "la den gå" til kompisen min, som fikk på en kjempe i en mindre elv i Femundsmarka. Ørreten satte kursen ned et hardt stryk, og kompisen min forsøkte å holde igjen. Den største feilen var kanskje at han brukte  Aberdeen-kroker (aka synål ...), men om det hadde gått med en sterkere krok, hører under den ovennevnte evalueringsfasen ....

En ting jeg forsøker å tenke på når jeg kommer til en ny fiskeplass, er å stille spørsmålet "hvor kan jeg ta i land en stor fisk". Da har man i alle fall en plan om drømmefisken skulle bite. Noen ganger er svaret på spørsmålet " det går nok dårlig ...", men jeg lar ikke være å fiske for det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vet ikke om denne metoden fungerer på brunørret, men ved kjøring av laks og sjøørret så er tikset å gi den full slakk hvis den går ned mot stryk der du ikke kan følge etter. Da vil de som regel stoppe opp og snu mot strømmen, og etterhvert gå opp igjen. så lenge du setter press på fisken, då vil den kjempe mot, og gå ned stryket. dette har berget endel fisker for meg, selv om også denne metoden kan feile. den eneste helt sikree metoden er store kroker og tjukk sene så du kan bare da den rett opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.