Gå til innhold
Fiskersiden

Ny ørretsnelle


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Så kom dagen da jeg talte opp kronene i sparegrisen og tok skrittet helt inn i Bait Finesse System verden, altså ultralett fiske 
med multiplikatorutsyr.

Hadde en kjempefin sesong i fjor med min Tsurionoya FX 50 kombinert med en Tsusrinoya Dragon QLC602UL stang i sommeren 2018. 
Og landet min hitil livs ørret på UL utsyr med dette :-D . Men  billigsnella fra AliExpress har sine begrensninger med litt for tung spole, og det er ikke noe varig kvalitet i den, selv om den kan gi enoen sesonger fiskeglede for den rette fiskeren :-D

Så i dag ble det bestilt en Shimano 17 Scorpion BFS fra Japan :-D

Gleder meg som en unge. Og siden den tåler saltvann får jeg testet den før isen går av vannene i juni :-D

Kommer i første omgang til å sette den på samme stang, som jeg er godt fornøyd med :-D

 



 

1_1_38_1_1.jpg

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Trygt hjemme hos far :-D

En og en halv ukes leveringstid fra Tokyo til Harstad er ikke verst :-D
Blir nesten nødt til å ta den ned i fjæra en dag, da den tåler saltvann :-D
Ikke f.. om jeg klarer å vente helt til våren med å bruke den. 

:-D






 

IMG_20190130_130807.jpg

IMG_20190130_121643.jpg

IMG_20190130_121340.jpg

IMG_20190130_121329.jpg

IMG_20190130_121147.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rage skrev:

Kul snelle. Hva slags line skal du bruke på den?

Tja, trenger ikke noe avansert, så jeg bruker samme som på de andre snellene mine. Dvs denne får 0.10 Kastking braid. 

Kan hende jeg kommer til å teste med fluorkarbon til sommeren. Men er alt for glad i braid. Får jeg en overuun er det som regel fikset i løpet av 5 sekunder, da jeg har lært meg en ganske grei teknikk på det, og med braid blir det nesten aldi et skikkelig fuglerede fordi spolen går i lås nesten med en gang :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se hvordan du liker "finesse tune brake" Har en Calcutta Conqest BFS Hg som jeg har brukt litt over ett år. Har bare brukt vanlig sene 0.18, bortsett fra en ultratynn fluorokarbon-sene som røk av omtrent ved hvert kast. Har også en meget tynn braid jeg skal prøve men da må jeg være forsiktig ved utkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke kastet nok til å få noe inntrykk av FTB systemet. Men liker defintivt ikke det bittelille hjulet på Scorpion til å stille magnetbremsa med. Det blir veldig fiklete i forhold til den på den superbillige Tsurinoya FX 50 snella mi som faktisk er helt fantastisk å bruke da den både virker svært godt, og er lett å stille med et stort hjul på utsiden av snella. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎07‎.‎02‎.‎2019 at 10.46, Rubjo skrev:

Fikk ikke kastet nok til å få noe inntrykk av FTB systemet. Men liker defintivt ikke det bittelille hjulet på Scorpion til å stille magnetbremsa med. Det blir veldig fiklete i forhold til den på den superbillige Tsurinoya FX 50 snella mi som faktisk er helt fantastisk å bruke da den både virker svært godt, og er lett å stille med et stort hjul på utsiden av snella. 

 

 

Har du åpnet herligheten og tatt en kikk på innmaten?  Er det stor kvalitetsforskjell på drev, mekanismer etc mellom Shimanoen og Tsurinoyaen?
Bruksmessig blir det vel vanskelig å sammenligne under de rådene vinterforhold i nord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Arctic1827 skrev:

Har du åpnet herligheten og tatt en kikk på innmaten?  Er det stor kvalitetsforskjell på drev, mekanismer etc mellom Shimanoen og Tsurinoyaen?
Bruksmessig blir det vel vanskelig å sammenligne under de rådene vinterforhold i nord!

Har ikke turt, haha

Vanligvis går jeg rett til angrep på innmaten på ei snelle, så vet jeg hva som venter om jeg må foreta litt vedlikhold i felt....men denne er sån omtrent dobbel så dyr som snellene jeg vanligvis kjøper....og vil helst ha fisket med den i alle fall før jeg ødelegger noe :-D



Det jeg kan si er at Tsurinoyaen faktisk virker å ha bedre kvalitet enn f.eks en ABU Black Max, ved at det er mer plast i Black max'en, og der Tsurinoya er svak, er også Black max det. Så om jeg skulle kjøpt en billigsnelle, ville jeg valgt Tsurinoya over ABU. 

Googlet etter bilder nå, og det ser dog ut som der Tsurinoya bruker plast, er det mer metalldeler hos SHimano. Så SHimanoen er sterkere bygd. 

Men neker i grunnen å tro at Shimanoens kvalitet gjenspeiles i prisen, i forhold til Tsurinoya. 

Som BCGS på you tube sa det om Tsurinoya FX50.

" Is this 50$ reel as good as my 300$ reels? Hell no!" 
"Is my 300$ reels 6 times as good as this 50$ reel? Hell no!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fikk en 16 Aldebaran BFS i posten fra Japan i går.  Synes det er helt lotto å kjøpe stenger en ikke har kjent på på nett. Kjøpte vel 4 Major Craft stenger før jeg ble sånn rimelig fornøyd. Tenkte derfor å prøve noen billigstenger fra Kina. 

Ser at Kuying Teton stengene har fått bra omtale. Finnes i både 1-4g og 2-10g utgaver. Har du erfaring med disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som skryter av disse. Og har veldig lyst på en selv. Så planen er å skaffe begge. 
Men først tror jeg det blir en Tsurinoya Dragon C502UL trout, 1-5 grams til bekkørret. Har storebroren fra før.

Men altså Kuying er veldig populære stenger, men eneste måten å finne ut om de passer til deg er vel å kjøpe dem. Ellers så har jeg rett og slett ikke erfaring nok til å si så mye. De Tsurinoya stengene syns jeg funker, men har jo nesten ikke prøvd noe anna, så enn så lenge er den bra for jeg vet ikke bedre :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den korte versjonen tenker jeg å bruke til bekkørret :-D

Har Tsurinoya Dragon C602UL og er godt fornøyd med den. Men det basserer seg på at jeg ikke har prøvd andre stenger i denne klassen. Så det kan jo hende den egentlig er grusom i forhold til andre stenger, men det man ikke vet har man ikke vondt av :-D


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.