Gå til innhold
Fiskersiden

John A Johnsen
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

Har et spørsmål ang min motorguide Xi5 36V.

Motoren ble kjøpt ny sommeren 2018 og har vert med på nesten hver fiske tur. Jeg er en hyppig bruker av pinpoint anchor mode, men opplever til stadighet at motoren går ut av anchor mode.

Noen ganger kan den ligge på anchor mode  i 1-2 timer uten problem andre ganger ligger den i 10 minutter før den går med et pip til manuell mode. Jeg har tenkt litt på dette me GPS signal osv og om det kan være noe der, men jeg kan med en gang den piper om at den har gått ut av anchor mode aktivere anchor mode igjen uten noe problem.

På en annen side er det litt irriterende når du ikke hører pipet til motoren og ikke sjønner at den har gått ut av anchormode før båten begynner å snu seg rundt :huh: Noen som har opplevd det samme ?

 

Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør kanskje sjekke innstillingene på den før du reklamerer. Det kan hende at avviksgrensene er litt for lave, slik at den slår seg ut fordi den er for langt fra posisjonen den skal holde. Det at den retter seg opp når du trykker på knappen igjen tyder på det. Kan hende jeg er på villspor her da jed ikke kjenner motorguide spesielt, men alle sånne systemer jeg har vært borti har slike begrensninger på hvor stort avvik de aksepterer før de slår seg av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt banalt kanskje, men har du sjekket om det er dårlig kontakt til strømtilførselen? En annen ting er at om du ikke setter på tastelåsen på fjernkontrollen så er det veldig fort å komme borti knappene der og på den måte slå av anchor mode...

Hvis ikke er det jo bare å reklamere. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke MG, du kan ikke justere på noen slike innstillinger.

Hvis du har interface-kabelen mot NMEA2000 så prøv å koble fra denne og se om det hjelper. Hvis problmet er der skal du fortsatt reklamere, men da vet du i det minste hva som skaper problemet.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tusen takk for svar folkens, setter stor pris på det.

Jeg har sjekket spenningsfall ut til motoren.

Jeg har også sjekket automat sikringen mellom motor å batteri hvor jeg lasket over denne (gikk uten om) jeg har også koblet fra motoren fra nmea nettverket og kun kjørt via remoten.

Jeg er 100 % sikker på at jeg ikke kommer borti.

Som nevnt er det veldig tilfeldig når motoren kobler ut av anchor mode (går i manuell) noen ganger går det 1-2 timer andre ganger går det 10 minutter.

Jeg har ikke opplevd at jeg er langt fra referanse punktet når dette skjer. Når dette skjer går indikatoren for satellitt signal fra blinkende blått lys til konstant blått lys så den har liksom gps signal hele tiden.

Rare greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.