Gå til innhold
Fiskersiden

Ismeite, hvordan?


Gjeddekake
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer kjapt på noen helt generelle tips og generell standardprosedyre for fisking etter Ørret og abbor på isen. 

Jeg var på min første isfisketur idag, men fikk ingenting hvilket ikke er så rart ettersom at jeg kun fisket i 1 t 30m. Når det er sagt så tenkte jeg litt på hvordan jeg burde gå frem for å høyne mulighetene mine for å få fisk. 

Er det slik at man bør borre 10 hull fordelt over et gitt område når man kommer til vannet for deretter å avfiske hullene fortløpende ettersom man opplever "stillhet" der man fisker? 

Eller kan man fiske mer stasjonert? Jeg brukte maggot idag og hadde ved en anledning en eller annen ørret bortpå som ikke tok. Er mark heller å foretrekke ? Jeg synes marken ser større ut og om jeg var fisk (haha, men bare les ferdig lol) så virker en markklyse mer innbydende enn en liten klynge med maggot. 

Mulig jeg overantropomorfiserer fisken, men det er rart med "feelingen" når man fisker. 

Alt av tips tas imot med stor takknemlighet ettersom at jeg er helt nybegynner. Isen var forresten super på stedet! 50 cm ren stålis Er gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte sånn lodd og liten krok greie, tror kanskje det heter pimpel? 

Er dette bra etter ørret eller bør jeg utforske mormyska eller annet (har hørt mye prat opp gjennom om mormyska, men vet praktisk talt ingenting om isfiske generelt...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

abbor har jeg ikke fiska på isen, så den kjenner jeg lite til. Men til ørret så er det mark som gjelder. Den avgir endel lukt i motsetning til maggot, og du kan sette ut flere stenger i et lite område og la de fiske av seg selv. Gode ørretplasser på denne tida er gjerne i nærheten av bekkeutløp, vannet der er gjerne mer oksygenrikt, og grunne områder der det er vannplanter på sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abboren er generelt ganske enkel å få på isen, men den må letes opp. Aktivt fiske der man borer mye og forsøker mange plasser og forskjellige dybder er medisinen.

Drevne konkurransefiskere bruker, på dager da fisken er i støtet, ofte ikke mer enn 0,5-1 minutt i hvert hull før de flytter på seg. Er fisket treigt eller du jakter storabbor, blir det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, hvordan er fiske etter mørkets frembrudd på isen? 

Det er jo korte dager nå på denne tiden av året så det er vanskelig å få fisket i dagslyset.

Jeg fisker etter ørret og abbor utelukkende så det er innlandsvann det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Gjeddekake skrev:

En annen ting, hvordan er fiske etter mørkets frembrudd på isen? 

Det er jo korte dager nå på denne tiden av året så det er vanskelig å få fisket i dagslyset.

Jeg fisker etter ørret og abbor utelukkende så det er innlandsvann det er snakk om.

Jeg har ikke all verdens erfaring, men jeg synes abborbittet klart dabber av når mørket kommer sigende. Ørret har jeg i liten grad fisket aktivt etter på isen, kun fått som bifisk ved fiske etter abbor og røye.

Røya er en sær j..., som gjerne er mer aktiv morgen og kveld enn midt på dagen. Men jeg har dårlig erfaring med fiske i skikkelig mørke.

Skal du derimot fiske lake, er det mørket som gjelder.

Men dagene blir jo lengre og lengre nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en hel del om ismeite etter ørret her:

http://teamcolibri.blogspot.com/2010/12/ismeite-etter-rret.html?m=1

Hsr lenge tenkt på å skrive noe tilsvarende for meite etter gjedde men har ikke kommet så langt. Ismeite etter abbor er svært segt uten å bryte loven som forbyr bruk av levdende agn så det har jeg sluttet med for et par tiår siden. 

Derimot har jeg fisket mye abbor med blansepilk og gjerne med en dropshot-rigget jigg som opphenger. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, erik skrev:

Ismeite etter abbor er svært segt uten å bryte loven som forbyr bruk av levdende agn så det har jeg sluttet med for et par tiår siden. 

Derimot har jeg fisket mye abbor med blansepilk og gjerne med en dropshot-rigget jigg som opphenger. 

---

hmm, her er du inne på noe viktig Erik. Nå skal heller ikke jeg oppfordre noen til å bryte loven, men det må være lov med noen refleksjoner omkring dette. De som hevder at man kan få abbor på død agnfisk vet ikke helt hva de snakker om. Jeg har i løpet av mine drøye 50 år som sportsfisker kun fått et par abbor på død agnfisk, og kun som bifangst under bunnmeite med død laue etter gjørs, i grumsete vann (og gudene skal vite at jeg har prøvd...!). Hvis man sammenlikner dette med alle de som har prøvd å fiske med levende agnfisk, og erfart hvor effektivt dette kan være, er det så rått parti at det bekrefter fullt og helt det du skriver Erik. Og at det er slik er jo helt logisk; abbor er den nordiske ferskvannsfisken med det beste synet, og det forteller at arten primært bruker denne sansen i jakten på mat. Så både erfaringsbasert kunnskap og biologi forklarer hvorfor det er så stor forskjell. 

Og levende agnfisk er åpenbart mye mer effektivt som målrettet metode etter stor abbor enn de fleste andre metoder vinterstid. Ja, balansepilk fanger fin abbor. Men sammenliknet med levende agnfisk er heller ikke balansepilk spesielt effektivt som målrettet metode etter virkelig stor abbor. Sett i forhold til hvor mye jeg har fisket med balansepilk etter abbor opp gjennom årene, er uttellingen ganske så dårlig. Ja, det har blitt mye pen abbor, hundretalls abbor over halvkiloen, og masse fisk i 8-9 hektosklassen. Men fortsatt har jeg ikke mange abbor over kiloen på denne metoden, og ingen større enn 1,3kg. Derimot har det moderne fisket med gummi sommerstid nærmest revolusjonert abborfisket (både dropshot og shad-fiske). Med andre ord; det norske lovverket gjør at målrettet fiske etter stor abbor i realiteten er et rent sommerfiske. Med mindre man vil ta sjansen på å bryte lovverket da. Trist men sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, piscator skrev:

Og levende agnfisk er åpenbart mye mer effektivt som målrettet metode etter stor abbor enn de fleste andre metoder vinterstid. Ja, balansepilk fanger fin abbor. Men sammenliknet med levende agnfisk er heller ikke balansepilk spesielt effektivt som målrettet metode etter virkelig stor abbor. Sett i forhold til hvor mye jeg har fisket med balansepilk etter abbor opp gjennom årene, er uttellingen ganske så dårlig. Ja, det har blitt mye pen abbor, hundretalls abbor over halvkiloen, og masse fisk i 8-9 hektosklassen. Men fortsatt har jeg ikke mange abbor over kiloen på denne metoden, og ingen større enn 1,3kg. Derimot har det moderne fisket med gummi sommerstid nærmest revolusjonert abborfisket (både dropshot og shad-fiske). Med andre ord; det norske lovverket gjør at målrettet fiske etter stor abbor i realiteten er et rent sommerfiske. Med mindre man vil ta sjansen på å bryte lovverket da. Trist men sant...

To spørsmål:

 - Burde det ikke være mulig å fiske aktivt med død agnfisk? det beste fra to verdener, lissom ... Jeg har fått en del abbor (og ørret) på død ørekyt, men da fisket nesten som en jigg.

 - er det noe i veien for å bruke "sommergummien" på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TT skrev:

To spørsmål:

 - Burde det ikke være mulig å fiske aktivt med død agnfisk? det beste fra to verdener, lissom ... Jeg har fått en del abbor (og ørret) på død ørekyt, men da fisket nesten som en jigg.

 - er det noe i veien for å bruke "sommergummien" på vinteren?

interessante spørsmål. det burde være mulig å fiske aktivt med død agnfisk, særlig en "flapper", eller en såkalt "stimlapp", dvs en kjøttslintre som vil gi god bevegelse, burde kunne fungere. Det er mange som har begynt å bruke dropshot-teknikker og gummi på isen, og noen har hatt suksess med dette. Bør absolutt kunne fungere, og dette er en metode i "kjømda".

for øvrig er jo ismeite med en markklyse en metode som kan fungere etter stor abbor, særlig i vann der fisk ikke er hovedføden til abbor, og/eller abboren er mer knyttet til bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En metode jeg har brukt med hell fra båt er død agnfisk og fireball. Jeg har aldri brukt dette på isen, men det burde jeg egentlig ha gjort for det er absolutt verdt et forsøk. Her en sak fra 2012:

Vansj%C3%B8+sept+9+001.jpg

 

http://teamcolibri.blogspot.com/2012/09/vansj-090912.html

Jeg må innrømme at jeg har litt moralske kvaler med levende agnfisk også, så selv om det hadde vært lov hadde jeg neppe brukt det. Men moral er som kjent en subjektiv greie.

Det er ingenting i veien for å bruke sommergummi om vinteren. Men jeg hadde droppet shaden og gått for jigger mer egnet til vertikal bevegelse. Stinger er et must. 

Ismeite med mark har jeg bare prøvd på ørret, og da i vann med mindre ørret. Jeg innbiller meg at det vil være en tålmodighetsprøve i typiske østlandsvann med mye agnfisk når en million agnfisk røsker og drar i marken? 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang abbor og død agnfisk.

Jeg støtter fult og helt oppfatningen om at abbor og død agnfisk fisket statisk er veldig nære bortkastet tid. Sommer som vinter, jeg har meitet masse med (død) agnfisk både is-, dupp- og bunnmeite. Målet har som regel vært gjørs, det man typisk får er gjedde. :) Jeg har fått en og annen abbor på den måten også men det er så få at det får være unntaket som bekrefter regelen.

Så til en sak litt på siden.

Både min far og jeg har hatt stor abbor i akvarium, noen av de i flere år. For at det skal fungere må de trenes til å spise død fisk, rett og slett fordi det er et himla pes å få tak i levende agnfisk i deler av året. De spiser riktignok minimalt i desember-januar, men i februar begynner de å spise og i mars er det full gass. Å få tak i agnfisk i isløsningen er ikke helt enkelt, ergo behovet for å trene abbor til å ta død fisk. Med ett og annet unntak har det gått helt fint, etter en tilvenningsperiode spiser de død fisk. De tar fortsatt heller levende enn død hvis de har et valg, men død går ned hvis de bare er sultne og ikke har levende agnfisk i samme karr. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i dette angående umoralsk ved å benytte levende fisk som agn, unntaket er om jeg hadde fisket pga matauk.

Om man fisker på en mnds fottur med lett sekk så er man avhengig av fangst til bålet på kvelden så da finner jeg levende agn legitimt ettersom at målet helliger midlene nær sagt, men ellers synes jeg lite om disse som fisker med ørekyte osv. Dessverre er dette svært utbredt blant mange abborfiskere hvilket er synd.

Ellers så er det sært og kult at du har akvarium med abbor i Erik. Jeg har selv tenkt tanken ved et par anledninger faktisk, men enn så lenge er det koi her i huset.

Har lekt litt med tanken på en ørretdam i hagen også, men plassmessig blir det nok utfordrende...

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Både min far og jeg har hatt stor abbor i akvarium, noen av de i flere år. For at det skal fungere må de trenes til å spise død fisk, rett og slett fordi det er et himla pes å få tak i levende agnfisk i deler av året. De spiser riktignok minimalt i desember-januar, men i februar begynner de å spise og i mars er det full gass. Å få tak i agnfisk i isløsningen er ikke helt enkelt, ergo behovet for å trene abbor til å ta død fisk. Med ett og annet unntak har det gått helt fint, etter en tilvenningsperiode spiser de død fisk. De tar fortsatt heller levende enn død hvis de har et valg, men død går ned hvis de bare er sultne og ikke har levende agnfisk i samme karr. 

Hva snakker vi om av størrelse på fisk og akvarium her?

Jeg kjøpte selv akvarium til barna for noen år siden, men det er selvsagt bare jeg som steller det nå ... Har lekt med tanken om å ha småabbor der, men jeg tror de hadde massakrert de øvrige innbyggerne rimelig kjapt ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjeddekake skrev:

Enig med deg i dette angående umoralsk ved å benytte levende fisk som agn, unntaket er om jeg hadde fisket pga matauk.

Om man fisker på en mnds fottur med lett sekk så er man avhengig av fangst til bålet på kvelden så da finner jeg levende agn legitimt ettersom at målet helliger midlene nær sagt, men ellers synes jeg lite om disse som fisker med ørekyte osv. Dessverre er dette svært utbredt blant mange abborfiskere hvilket er synd.

det er vel to problemer knyttet til bruk av levende agnfisk. Det ene - som er det opprinnelige argumentet for forbudet mot levende agnfisk - er risikoen for å spre arter. Dette støtter jeg naturligvis fullt og helt. Det er neppe særlig tvil om at bruk av ørekyt i vann arten ikke fins fra før har bidratt til spredningen vi har sett de siste tiårene. Men dersom man bruker fisk fra vannet man fisker i faller jo dette argumentet bort, uansett hvilken art man fisker med. Selv når man fisker med død agnfisk er det påbudt å bruke fisk fra det samme vannet man fisker i, pga risikoen for spredning av sykdom og parasitter. Dette syndes det åpenbart mye mot. Da hjelper det egentlig lite at man bruker død agnfisk...

Det andre argumentet, som vel har kommet mer i vinden de senere årene, er dyrevernargumentet. Mange anser det som umoralsk, og som dyreplageri å fiske med levende agnfisk. Jeg mener det er et synspunkt som kan utfordres. Det kommer naturligvis an på hvordan agnfisken monteres. Hvis man anser at det er dyreplageri å stikke en krok i agnfisken, hva da med den fisken man er ute etter? Kanskje det å stikke agnfisken med en krok ikke er problemet, men heller det at den tjores fast som et offerlam som senkes ned i "løvens hule" så og si? Dette mente for eksempel den engelske meiteguruen Graham Marsden var det største moralske problemet med bruk av levende agnfisk.

Jeg skal ikke konkludere for andre, men det er påfallende at levende agnfisk er lovlig i de fleste land, og Norge er ett av de få unntakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik skrev:

Ang abbor og død agnfisk.

Jeg støtter fult og helt oppfatningen om at abbor og død agnfisk fisket statisk er veldig nære bortkastet tid. Sommer som vinter, jeg har meitet masse med (død) agnfisk både is-, dupp- og bunnmeite. Målet har som regel vært gjørs, det man typisk får er gjedde. :) Jeg har fått en og annen abbor på den måten også men det er så få at det får være unntaket som bekrefter regelen.

Så til en sak litt på siden.

Både min far og jeg har hatt stor abbor i akvarium, noen av de i flere år. For at det skal fungere må de trenes til å spise død fisk, rett og slett fordi det er et himla pes å få tak i levende agnfisk i deler av året. De spiser riktignok minimalt i desember-januar, men i februar begynner de å spise og i mars er det full gass. Å få tak i agnfisk i isløsningen er ikke helt enkelt, ergo behovet for å trene abbor til å ta død fisk. Med ett og annet unntak har det gått helt fint, etter en tilvenningsperiode spiser de død fisk. De tar fortsatt heller levende enn død hvis de har et valg, men død går ned hvis de bare er sultne og ikke har levende agnfisk i samme karr. 

interessante observasjoner. Naturligvis kan man i "kontrollerte former" få abbor til å spise død agnfisk. Men en slik idealisert tilværelse opplever man ikke ute i det fri. Jeg vil heller si at dine "eksperimenter" bekrefter hvorfor levende agnfisk er så mye mer effektivt enn død. 

for øvrig er jeg enig i dine betraktninger om dropshot på isen. Og Fireball bør jo være en metode med stort potensiale. Dette skal jeg prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Hva snakker vi om av størrelse på fisk og akvarium her?

Jeg kjøpte selv akvarium til barna for noen år siden, men det er selvsagt bare jeg som steller det nå ... Har lekt med tanken om å ha småabbor der, men jeg tror de hadde massakrert de øvrige innbyggerne rimelig kjapt ... 

Har hatt litt ymse karr, per nå er det ingen i drift hos meg. Men har hatt 105-160-180-750-1300 liter. Abbor med litt størrelse har gått i de to største. Har hatt abbor i tusenbrødrestørrelse og opp til kiloen. Har dessverre lite bilder av dette, men her er en rundt 400g og noen edelkreps.

blogger-image-2006464322.jpg

 

Angående lovlighet av levende agnfisk, så er feks svenskene ikke helt enig med seg selv der. Diskusjonen blusser jevnlig opp på Fiskesnack om hvorvidt lovtektsen skal tolkes den ene eller andre veien. Så vidt jeg har skjønt har de ikke rettspraksis på det, ergo evig diskusjon til det måtte skje.

For min del er det nok offerlam-vinklingen som skaper det moralske problemet. Litt som å skulle sette ut levende reveåte, feks naboens katt. Det blir bare feil i mitt hode. 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig at det er ille nok å kjøre kroken gjennom en mark som spreller livskiten av seg, men ser ting i sitt rette lys. 

Dette med å kroke en sprell levende fisk for deretter å la den sprelle i vannet i 30 min før den dør eller jeg får napp blir stygt synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, erik skrev:

Angående lovlighet av levende agnfisk, så er feks svenskene ikke helt enig med seg selv der. Diskusjonen blusser jevnlig opp på Fiskesnack om hvorvidt lovtektsen skal tolkes den ene eller andre veien. Så vidt jeg har skjønt har de ikke rettspraksis på det, ergo evig diskusjon til det måtte skje.

For min del er det nok offerlam-vinklingen som skaper det moralske problemet. Litt som å skulle sette ut levende reveåte, feks naboens katt. Det blir bare feil i mitt hode. 

 

det er jo interessant at ismeite er en metode som i større grad har blitt utviklet i Norge enn i Sverige. Vel har svenskene sitt angeldon-fiske, men et mer "sportslig" ismeite har jo vi nordmenn vært drivkraften bak. Dette er jo litt ironisk, med tanke på hvor bakstreverske vi har vært på andre områder. 

lovlig eller ikke, det er jo klart at bruk av levende agnfisk er kontroversielt etisk. Offerlam-vinklingen er nok trolig den mest relevante. Agnfisken lider nok ingen direkte fysisk nød av at det stikkes en krok i muskulaturen, i hvert fall små kroker. Den føler neppe særlig smerte. Men frihetsberøvelsen, og den instinktive opplevelsen av å være i livsfare fordi den ikke har noen mulighet til å slippe unna, vil nok kunne føre til en stress-reaksjon. Hvor farlige slike reaksjoner er for fisken er også avhengig av vanntemperatur. Jo lavere, jo bedre. Sånn sett er ismeite biologisk sett mindre problematisk enn å bruke levende agnfisk om sommeren (selv om det ikke nødvendigvis endrer etikken).

Men glem ikke at disse betraktningene (eventuell smerte/stress) er høyst relevant også overfor den fisken vi faktisk fisker etter... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Gjeddekake skrev:

Jeg synes personlig at det er ille nok å kjøre kroken gjennom en mark som spreller livskiten av seg, men ser ting i sitt rette lys. 

Dette med å kroke en sprell levende fisk for deretter å la den sprelle i vannet i 30 min før den dør eller jeg får napp blir stygt synes jeg...

og hva er så å se ting "i det rette lys"? Her finnes vel knapt noen absolutt fasit? Vi mennesker har behandlet dyr ulikt opp gjennom historien, vel "vitende" om at ulike dyr har ulik intelligens, evne til å kjenne smerte osv. Men uansett hvordan vi snur og vender på det vil det finnes store gråsoner, med tanke på hvilke arter som er utafor og hvilke som er innenfor. Vi vet noe, men vi vet ikke fullt ut om fisk kan kjenne smerte eller ikke. Og hva med meitemarken? Det får bli opp til den enkeltes moralske kompass å bestemme hvor man skal legge lista. Skal man være pragmatisk eller skal man ha en føre-var-holdning? Lovverket reflekterer til en viss grad det vi vet, men knapt fullt ut. Lovverket er uansett en elendig rettesnor for hva som er etisk riktig. Det er jo heller motsatt, at lovverket er en konsekvens av hvor et flertall mener lista bør ligge etisk sett.

men ut fra det vi vet; meitemark har neppe noen evne til å oppleve smerte, den har ingen bevissthet, så vidt vi vet. At den vrir seg når man stikker en krok i den er en ren refleksiv reaksjon. Ledende nevrologer og hjerneforskere tror heller ikke fisk har noen bevissthet, men her er man mer på gyngende grunn. Og her har nok forskning flyttet kunnskapen noe. Det er vel en slags enighet i dag om at fisk er mer "intelligente" enn man trodde tidligere. Men intelligens og bevissthet er ikke ekvivalente begreper.

for øvrig vil en fisk som settes på en krok, og kun stikkes forsiktig i muskulaturen kunne leve i flere døgn uten problem, i hvert fall hvis vanntemperaturen er lav. Dette er et prov på at en slik behandling er biologisk sett ikke så ille. Men det er naturligvis helt greit å mene at dette er etisk sett stygt...

 

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.