Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av ekkolodd for en nybegynner


saviorself
 Share

Recommended Posts

Hei!

Denne posten fører seg nok inn i rekken av mange for hvilket ekkolodd man burde velge, men ønsker ikke å spore av de postene som allerede finnes. Har det siste året fått en gryende interesse for sjøfiske etter jeg fikk min første kveite på første turen med stang. Tenkte at tiden var inne for å investere i et ekkolodd slik at sjansen for fisk blir litt større. Tiden tilbringes i en åpen Hansvik 17 fot på helgelandskysten, så muligheten for å enkelt plukke med seg ekkoloddet må være der. Fisker primært på dybder fra 10-60 meter, men av og til opptil 150 meter. Hvilken prisklasse burde man legge seg på for å få value for money? i første omgang ser jeg for meg rundt 5k.

Til nå har jeg tittet på 
1) Garmin Striker Plus 5cv - https://www.skibsogfiskeriutstyr.no/striker-plus-5cv
2) Raymarine Dragonfly 5 / 7 Pro - https://www.marineshop.no/navigasjon-og-elektronikk/kartplotter-gps/kartplotter/raymarine-dragonfly-7-pro-kartplotter-7-skjerm-m-ekkolodd-og-giver-131835-p0000350517

Er helt ny på feltet, så jeg er helt åpen for innvendinger, tips og andre forslag som kan være til hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen til forumet!

Kveitefiske basert på ekkolodd handler typisk om å finne riktig bunnkomposisjon (som sier noe om bunnen er hard eller myk), og å se etter byttefisk. Finner man områder med passelig bunnkomposisjon, passelig med byttefisk, og passelig med strøm er det på tide å fiske. 

På grunt vann, typisk 0-20 meter i saltvann, fungerer skannende ekkolodd til å si noe om bunnkomposisjon men det sikreste er et vanlig ekkolodd (gjerne kalt 2D) med relativt smal konevinkel. (Du kan lese mer om å identifisere bunnkomposisjon HER.) 

Ser vi bort fra de billigste modellene klarer de aller fleste moderne ekkolodd fra kjente merker klarer å vise deg agnfisk på 0-60 meter uten problemer og de to du linker til er intet unntak. Når det kommer tilå vise bunnkomposisjon, og særlig på dypere vann enn 30-40 meter, har Dragonfly i overkant vid konevinkel på den ekkoloddgiveren som følger med (og som ikke kan skiftes til modell med smalere konevinkel). Til gjengjeld har Dragonflyen en skikkelig kartplotter, noe som er et enormt pluss mot Strikers enkle GPS-visning på en ellers blank skjerm. Dragonflyen har også en skjermstørrelse som gjør at oldinger som meg selv klarer å se noe uten å bruke forstørrelsesglass, men akkurat det der må vi si er brukeravhengig. ;)

Summa summarum er ingen av de ideelle, men jeg hadde tatt Dragonflyen.

Rundt 5000 kan denne også være verdt en kikk:

https://www.seasea.no/instrument/kartplotter-mfd-gps/garmin-mfd/garmin-echomap-chirp-72cv

Sammenlikner du den med Dragonflyen snur jeg kappen og sier at den er et bedre alternativ. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den enkleste «alt i ett»-giveren til Garmin, og en bedre ekkoloddgiver er helt klart et poeng men da ryker budsjettet ditt så det holder. :) GT51 hadde vært et bedre alternativ men koster det samme som budsjettet ditt.

Når det er sagt kommer GT20 til å gjøre jobben med den bruken du har beskrevet. GT51 hadde gjort den bedre og vil gi penere bilder på skjermen din, men mer fisk i båten blir det neppe.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.