Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor får jeg ikke fisk? Isfiske og Ørret.


Gjeddekake
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært på flere fisketurer etter ørret på isen den siste tiden, men uten fangst :(

jeg vet at det er et godt ørretvann jeg fisker ved fordi jeg får godt med fisk der på sommeren. så spørsmålet mitt er: hva gjør jeg feil? 

Jeg pleier å borre 4-5 hull når jeg kommer til vannet (disse med god avstand fra hverandre...) for deretter å rigge isfiskestanga mi med lodd og markklyse (3-5 stk) så fisker jeg fra bunnen og opp ved å pause hver 2 meter for ca 5 min. 

Etter en hel runde opp til toppen bytter jeg hull og sånn er rutinen. Ikke noe napp og selvsagt null fangst. Hva er greia? Noen som vet? :)

jeg prøvde maggot idag også, men samme supertreige fiske da også...  :(

noen tips til en kald og misfornøyd isfiskedebutant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg aner to feil her.

Den første er at du sannsynligvis fisker for dypt, og den andre at du fisker oppover i vannet. Ørreten står normalt ganske grunt under isen, typisk på to-fem meter, gjerne i kanten av bunnvegetasjonen inne i bukter, og den holder seg tett ved bunnen. Du bør også borre langt flere hull, her må du få agnet til fisken, den beveger seg lite eller i beste fall veldig sakte. Min taktikk har vært å borre to rekker med hull, og borre nye og flytte jevnt og trutt, gjerne 20-30 hull på ei økt. Hvis det er ørret i nærheten så får du den gjerne ila 5-15 min. hvis du ikke får noe på den tida, så får di sannsynligvis ikke noe i det hullet den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det cannonbang sa + at eg kun bruker maggot og mormyska no, det fungerar veldig bra for meg. I tillegg så fiskar eg i overgangen strand til djupt (marabakken). eg borer 3-4 hull frå grunt til djupt akkurat i denne sonen, men sjelden over 3-4 m djupne. Mest fisk får eg 2-4 m djupne. Må seiast eg eg fiskar i vatn som ein relativ tett bestand med fisk slik at det kanskje er lettare å få fisk her.

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.