Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til oppsett


doc holliday
 Share

Recommended Posts

Hei.  

Eg er rimlig nybegynner som fluefisker men har vert ivrig slukfiske i 25år. 

Fikk eit impulskjøp av ei orvis helios 2

9' 4# i kveld.

Kommer til å bli brukt til ørretfiske i ferskvann. Forhåpentlig på fisk 500g og opp til godt kilo. 

 

Men er kan noen annbefale snelle og snøre? Blir nok mest i tjærn og vann, ikke så mye elvefiske  om dette har noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når det gjelder snelle så er ikke den så viktig på ei fluestang som på ei slukstang. ei bra snelle til rundt tusenlappen gjør jobben greit, merke er mindre viktig.

Når det gjelder liner så er det mere komplisert, men ei standard wf flyteline (helline) i kl 4 er nok det beste for deg som nybegynner. Er du litt lur, så kjøper du ei line med ferdig løkker i endene, da slipper du plunderet med å skjøte sammen bakline, flueline og fortom

Hvis du er i nærheten av ei sportsfiskesjappe, så sjekk hva de har av tilbud der først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline 4Cast er et svært lettkastet snøre som egner seg både for nybegynnere og viderekommende. Har selv god erfaring med dette og det har også kommet svært godt ut i tester både i England og her på berget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Tips til snøre er å gå ein snøreklasse opp, dvs til ei #4 så kan du kjøpe wf5. Dette gjer at du lader stanga lettare og det er enklare å kaste med, spesielt visst du ikkje har kasta så mykje før. Dersom du kjenner nokon som fisker med flue så kan du kanskje låne nokre ulike snører og prøve på stanga di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill og tips. Ja er rimlig nybegynner på fluefiske. Hadde stang for 15 år siden når eg bandt mye fluer men har blitt lite fiske med det.

Har eit par som kan lære meg litt.

Men tenkte å ta opp bindingen igjenn nå. Må jo prøve de til våren. Nå er stanga på vei så får se  om eg kan finne ei grei snelle og teste med hodepine 4cast wf5.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forrige inlegg at autokorrekt på telefonen sier hodepine, mente vel kasteline. 

 

 

Hva vil dere annbefale av snelle? 

2-4 eller 4-6

Som FEKS

  • Guideline Haze V2 Fluesnelle 24 
  • Guideline Haze V2 Fluesnelle 46
  • Disse koster ca 11-1200
  • Lts ephemera 3/4

så satser eg på

guideline 4cast wf5

Noe spesielt eg bør tenke på med backing?  eller annet? husk eg er helt nybegynner på dette. trenger forklaring på det meste. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjon og hjelp.

 

Da blir oppsettet som følger.

Orvis helios 2 9" 4# (3500,-)

Guideline haze v2 4-6# (1150,-)

20lbs Dacron backing gul

Guideline 4cast 5#WFF

 

Håper dette blir bra, da er det bare ventetiden på at været gjør at man kan komme seg til fiskevannene.

Her i Agder som eg bor så ser det ut til at er litt frem i tid. 

Kommet ganske mye snø i det siste.

Jaja, da blir det samme gamle visa, sene kvelder med brunt i glasset. Klargjøring og beføling :D av nytt utsyr.

 

Gjerne med en fiskefilm på pcen og planlegging av fisketurer.

Mens man drømmer om isfrie vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, doc holliday skrev:

Tusen takk for informasjon og hjelp.

 

Da blir oppsettet som følger.

Orvis helios 2 9" 4# (3500,-)

Guideline haze v2 4-6# (1150,-)

20lbs Dacron backing gul

Guideline 4cast 5#WFF

 

Håper dette blir bra, da er det bare ventetiden på at været gjør at man kan komme seg til fiskevannene.

Her i Agder som eg bor så ser det ut til at er litt frem i tid. 

Kommet ganske mye snø i det siste.

Jaja, da blir det samme gamle visa, sene kvelder med brunt i glasset. Klargjøring og beføling :D av nytt utsyr.

 

Gjerne med en fiskefilm på pcen og planlegging av fisketurer.

Mens man drømmer om isfrie vann.

Drømmen om vårløsning river vel i de fleste av oss. Og kjøp av utstyr som substitutt for bruk, er en vanlig syssel. For øvrig er vel Agder et av de stedene det våres først? Selvfølgelig avhengig av hvor langt inn i landet du holder hus, da.

4cast er ikke av de billigste snørene, og du bør ta i betraktning at det normalt må forventes mye slitasje på snøret den første tiden. Snøret har en stygg tendens til å søke etter lyng, stein og buskas. Derfor kunne du vurdert et billigere snøre for første sesong. Uansett bør du kjøpe glider, smøring, impregnering aka "guffe" til å smøre inn snøret med, samt gjøre det til en vane å sette det inn etter hver bruk. Det innebærer bare at du sveiver snøret inn på snella via en klut eller lite svamp satt inn med guffe. 30 sekunders jobb, som gir god nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda bor ikke helt ved kysten men er ikke så langt inni dalene heller så april mai pleier eg å få de første turene på de vante vannene. 

 

Glider/smøring/guffe er nytt for meg. Er det mere enn eit stoff? 

Feks hvilket? 

Annen lærdom eg bør ha mtp vedlikehold? 

 

Ja bor 200m fra Otra så blir nok trening her på stranden før eg ska ut i tjern og andre vann rundt om. Er desverre veldig veldig mye (små) fisk her men det er fin plass å trene. Opent og fint. 

 

Ellers så regner eg med at både lyng, busker og trær blir ein del av fangsten. Ser ikke bort fra at eg pisker fortommen eller klare å kroke ein 35år gammel tosk heller. 

Pleier å bli holdt noe kastekurs her i området eg må med på. Er nok 20 år siden forrige kastekurs så litt oppfrisking fra erfarne er nok greit. Ellers finner mann mye informasjon på emnet om man leter. Samt bruke mange timer ved vannet. 

Gleder meg te å prøve.

Endret av doc holliday
Autokorrekt på tlf gir ikke alltid ønsket ord.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastekurs er lurt. Sparer deg for mye tullball om du skal finne ut av det sjøl. Finnes mye «guffe» på markedet. Etter min erfaring er TMC sin meget bra. Dyr, men utrolig drøy! (Så kanskje ikke så dyr når alt kommer til alt). Husker at vi brukte (siliconebasert) listspray fra bensinstasjonen i gamledager. Dette var på den tida man hadde ekstremt dårlig råd og gikk sammen og kjøpte et billig DT-snøre kappa det i to og brukte fletta nylon som runningline... mye banning, men en og annen fisk blei det jo :)

ps: fin stang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.