Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til nybegynner - starthjelp


ingen87
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt min første havfiskestang. Etter litt kjappe søk på forumet her endte jeg opp med Daiwa Super Kenzaki 20-30 lb som jeg fant rabattert til 599,-. Ser en del plasser på nett at mange skriver at det er en av de bedre stengene til prisen, og da går jeg ut fra at det er snakk om "veilpris". Regner med det er et enda bedre kjøp når jeg i tillegg får den til halv pris av dette igjen.

Jeg måtte ha snelle og å fant Lawson Fjord 300 til 499,-. Det er også halv pris av de fleste prisene jeg kunne finne på denne snella. Varierer fra 499,- opp til 999,-.

Vil dette fungere greit i lag? Jeg har 16 års erfaring med fluefiske, 28 års erfaring med mark og slukfiske, men nesten aldri tatt i ei båtstang. Svigers har kjøpt seg båt og håper å få vært med noen turer med ham, i tillegg har jeg lyst til å prøve å pilke på sjøisen. Mulig stanga er litt i lengste laget til denne bruken? Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å bruke havfiskestang, men tenker kanskje denne komboen gir meg en grei start?

Så kommer 1000-kroners spørsmålet. Bør jeg ha nylon eller multifilament på snella? Siden jeg tenker å bruke den litt på isen tenker jeg kanskje nylon er å fortrekke? Mens multifilament vil være å foretrekke fra båt? Er det noen multiliner som egner seg bedre til isfiske enn andre. Og hva tenker dere om diameter på sena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har ingen erfaring med isfiske, men jeg kan uansett si at å pilke på isen med en stang på 7,6'' går veldig dårlig. Da står du veeeeldig langt unna hullet :-)

Men stanga du har kjøpt er fin, mange skryter av den. Kan nevne at en norgesrekord på hvitskate er satt med den i Havøysund 2016 - så den duger.

Snellen vil fungere helt supert til fjord, kystfiske og dorging. Personlig er jeg ikke så happy med snørefører hvis du skal fiske tungt. Har du ambisjoner om kveite eller annet  grovt - så ville jeg hatt ei snelle uten snørefører.  Mye fint å finne, eks Penn Squall 30, som er ei flott og sterk snelle.

Mye annet i samme prisklasse, skal ikke mene for mye om merke her.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det blir tatt mest sei og torsk, for å si det slik, men man vet jo aldri. Jeg har mista kveite i området tidligere. Det er ei lita historie i seg selv. 
Ambisjonen er ihvertfall ikke veldig tungt havfiske. 

 

Mulig jeg finner meg ei billig pilkestang å supplere med da ;) Tips?
 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt banalt spørsmål:

Snella tar 300m med 0,45mm sene. Hvis jeg går ned til 0,28mm betyr det at jeg har plass til forholdsvis mye mer. Spørsmålet er: trenger jeg mer enn 300m sene? Har en rull med Sufix Performance 0,30mm som er 275 meter lang. Forekommer det at man trenger mer? 

Har sett litt på kinabraid og vurderer å kjøpe en 500M rull av et eller annet.. 

Er det en fordel med "multicolor" når man ikke har dybdemåler på snella? Eller kan jeg like gjerne gå for ensfarget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎01‎.‎2019 at 20.51, ingen87 skrev:

Et nytt banalt spørsmål:

Snella tar 300m med 0,45mm sene. Hvis jeg går ned til 0,28mm betyr det at jeg har plass til forholdsvis mye mer. Spørsmålet er: trenger jeg mer enn 300m sene? Har en rull med Sufix Performance 0,30mm som er 275 meter lang. Forekommer det at man trenger mer? 

Har sett litt på kinabraid og vurderer å kjøpe en 500M rull av et eller annet.. 

Er det en fordel med "multicolor" når man ikke har dybdemåler på snella? Eller kan jeg like gjerne gå for ensfarget? 

----

hvorvidt du trenger mer sene avhenger av hvor dypt du fisker. Med slikt utstyr er det vel sjeldent man fisker dypere enn 150m +/-, og i så fall er jo 300 meter mer en nok. Og siden snella tar 300m 0.45 vil det nok fort gå mer braid i tykkelse 0.30 +/-. I så fall kan du jo fylle opp med tykk mono (0.70 +/- for eksempel) innerst. For som andre er inne på lønner det seg å fylle opp spolen. Og braid er det rette valget. Ja, det fungerer nok generelt bedre med nylon når man fisker fra isen. Samtidig er braid best når det gjelde kroking, og hvis man bruker en lengre slitefortom i nylon, bør det holde. Det er jo når fisken er oppunder hullet at det pleier å være viktig med nylon pga slitasje mot hullkanten. Bruk uansett slitesterk braid. Det er stor variasjon i kvalitet. 

snørefører er generelt noe herk under havfiske, men fungerer likevel OK under allround-fiske. Og viktig at stanga ikke er for lang når man fisker fra isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.