Gå til innhold
Fiskersiden

TT leker artsfisker


TT
 Share

Recommended Posts

Muligens som en følge av at jeg sitter og kjeder meg på kontoret og gleder meg til våren, opprettet jeg i går en profil på artsfiske.com

Selv om jeg insisterer på å ikke være en artsfisker, har det gjennom rundt 35 år med variert fiske (dog ikke like aktivt alle år ...) blitt en del arter. Og særlig i ungdommen var det å få nye arter noe man regnet som stas. Særlig om det var en "skikkelig fisk".  Men å oppsummere fangster gjennom 35 år, til dels utenfor den digitale tidsalder, er ikke helt enkelt. Fangstdato måtte estimeres på svært mange av artene. Vekt måtte også estimeres på en del, men da er det snakk om høyst ordinære størrelser (for eksempel satte jeg 10 gram på laue, men har sikkert fått dem på 20-30 gram). Etter å ha vridd hjernen en stund, kom jeg fram til 42 arter jeg kan stå inne for.

Den mest eksotiske på lista er stripet pelamide tatt på første forsøk i Bunnefjorden i 2015I tillegg setter jeg kveite ganske høyt, ikke fordi det i seg selv er noen sjeldenhet, men fordi den er tatt fra land i Indre Oslofjord (Slemmestad).

42 er et minimum, og det er flere arter jeg ikke har ført opp. Blant annet har jeg fått ganske mange knurr, der iblant noen ganske så røde, men jeg kan ikke med sikkerhet si at jeg har fått rødknurr. Jeg har foreløpig bare ført opp blåstål av leppefisker, selv om jeg er ganske sikker på å ha fått berggylt, bergnebb og grøngylt. Her skal jeg studere "leksikon" først. Dessuten har jeg fått diverse "strandfisker" av typen "ulke-lignende", men her er dokumentasjonen alt for dårlig.

Fiskene som ga mest artspoeng slik det beregnes på siden, er harr på 1,2 og makrell på 1,5. Begge er store nok for topp-ti lista, men jeg mangler (foreløpig) bilde, slik det kreves.

Den mest kritiske mangelen på lista mi er havabbor. Dette fordi jeg jo er oppvokst med fiske i Indre Oslofjord. Fokus på torsk i ungdommen og lite morgenfiske får ta skylda.

Selv om jeg fremdeles ikke er artsfisker, merket jeg at lista ga et nytt perspektiv med en gang den ble opprettet, og skal ikke utelukke at jeg har med noen små kroker og noen rekebiter ved neste strand-besøk ...  Og da dukker det sikker opp bilder med spørsmål om artsidentifisering også ...

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, erik skrev:

Har kommet så langt at jeg har en profil. Men i likhet med deg gikk jeg på en smell da ting skulle tall- og datobestemmes og dokumenteres med bilde. Men ellers virker opplegget meget bra, og som Andreas sier ER det faktisk litt artig. 

 

Du står jo oppført med anstendige null arter :blink:

Jeg tenker at så lenge man heller underdriver enn overdriver vekt og estimerer dato etter beste evne, så må det være greit. I alle fall så lenge man er langt unna tresifra antall arter. Ellers vil jo slike som meg måtte starte på ca null, og det inspirerer jo ikke akkurat for videre satsing ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.