Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøpt LTS Zalt #6 - råd til snelle og line


PzN
 Share

Recommended Posts

Hei, folkens!

Tar steget inn i fluefiskerens verden nå. Hadde planer om å kjøpe en typisk "nybegynner-pakke", men jeg slo til på tilbudet på LTS Zalt 9' #6 som angler.no har for øyeblikket til 2495 kr.

https://www.skittfiske.no/lts/206438/lts-x-1-zalt-4-delt-ekstra-topp-medfølger

Ble egentlig solgt av omtalen som stangen fikk i Alt om fiske. Selv om aksjonen kanskje er litt mer krevende enn en typisk "nybegynner-stang", så virker det som denne kan brukes til salt og ferskvannsfiske etter ørret. Jeg har snakket med en del fluefiskere og prøvd å finne ut om jeg skulle gå over en #5 eller #6 stang, og fikk mange ulike svar. Grunnen til at jeg slo meg til ro med #6 er fordi at jeg bor på Sunnmøre og det er mye vind, uansett om det er med sjøen eller fiskevann i høyden. Jeg håper ikke jeg har kjøpt katta i sekken med denne stangen(?)

Fordi jeg nå bare har stang så må jeg ha både snelle og line. Det er mange gode tips til liner i forskjellige tråder, så skal ikke plage dere så mye med det, men jeg setter selvfølgelig pris på konkrete tips som matcher stang/snelle om dere har :)

Så, til snelle; Nå har jeg jo kjøpt en "mellom-klasse" for å klare meg med én stang til både sjø og ferskvann, og det er ørret det fiskes etter. Kommer nok utelukkende til å fiske med våtfluer. Hovedspørsmålet mitt er hvilken snelle(klasse) jeg skal gå for. Slik jeg forstår det er det bedre med en litt for stor snelle, enn en litt for liten. Anbefaler dere en snelle som dekker #4-6 #5-7 eller #6-9 f.eks? Bør jeg gå opp en klasse i line, til #7 for å gjøre det lettere å kaste?

Har naturligvis sett på et par sneller, og det er lett å falle på de litt pene/stilige, men også ganske kostbare og håpe på tilbud før april:blush:

På forhånd takk for svar.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det drøyer med svar, så du skal få mine tanker i alle fall ....

Med mindre økonomi ikke er noe tema, ville jeg brukt "minst mulig" penger på snelle. Fluesnella er først og fremst til oppbevaring av snøre, og med mindre man kjøper noe fullstendig jalla, kan det neppe bli veldig feil. Et kjapt søk på nett ga for eksempel denne:

https://www.angler.no/fluefiske/snelle/kalu-reel-green-56

Jeg kjenner ikke denne, så det er ment som et eksempel. De to tusen kronene du sparer på en slik snelle, kontra et dyrere "smykke", bruker du på fluer, fluebokser, fortom, hov osv. Det kommer til å ryke noen fluer og en del fortomsmateriale i begynnelsen ....

Snøre  - I og med at du allerede er oppe i klasse 6, ville jeg ikke gått opp en klasse dersom utstyret skal brukes til ørretfiske. Men ørretfiske med flue er for meg så og si utelukkende fiske med tørrflue, og da er presentasjonen viktig. (vaker ikke fisken fisker jeg med mark eller sluk eller drikker kaffe ...). Du skriver at du utelukkende kommer til å fiske med våtflue. Hvorfor det? Etter mitt syn er det ved tørrflue ørretfiske virkelig blir moro og effektivt. Våtflue i stille vann er jo litt "spinnfiske med handicap ...." (for eksempel er flue og dupp mye mer effektivt ...).

Til sjøørretfiske bruker mange skyteklumper. Da vil du kanskje ha glede av å gå opp en klasse. Dette kan nok funke til våtflue fiske i vann også, men til tørrflue vil det være uegnet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, @TT! Det er ikke så mye aktivitet på forumet lenger, og spesielt ikke i dette underforumet, så godt at du så posten min :P

Økonomi er så klart alltid et tema, men hadde vært villig til å betale litt ekstra for en snelle hvis det lønnet seg. Men jeg tar rådet ditt og skjønner at snelle på langt nær er like kritisk når det kommer til fluefiske som med haspel. Jeg ser at snellen du linker er #5/6, er dette mer fordelaktig klasse å gå for enn en som dekker f.eks #5-7?

I og med at jeg bor i Ålesund sentrum så er det et stykke før man kommer til spesielt gode ørret-vann, men kyst har vi nok av. Med andre ord blir det nok mest fiske etter SØ, selv om dette ikke har gitt noen resultater (ref min tråd under "Vestlandet", he-he-he). Likevel fisker jeg i vann så ofte sjansen byr seg. Ut i fra hva du skriver så har jeg kanskje overvurdert hvor effektivt streamere er i ferskvann(?). Jeg liker et aktivt fiske, og synes tørrflue-fiske virker ganske statisk i forhold til våt, men igjen - jeg har null erfaring. 

La oss da si at jeg ønsker muligheten å fiske med tørrflue også, må jeg ikke da har to ulike flueliner - én intermediate og en flyt for våt og tørr, eller holder det å bytte fortom, gå ned på dimensjon på spissen og bytte flue? Bør jeg ha to sneller - én for ferskvann og én for saltvann med ulike snører? 

Ønsker forresten å bruke WF-snøre, ikke skyteklump i begynnelsen. Etter alt jeg har lest er dette enklere å starte med.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du skal fiske med streamer! Selv om jeg er en enspora gubbe, som drikker kaffe når det ikke vaker, betyr ikke det at du ikke skal fiske ... Det var mer utelukkingen av tørrflue jeg reagerte på. For øvrig trenger ikke tørrfluefiske bli veldig statisk. Er det sporadisk vakaktivitet, må man lete opp vakene, forsøke å lokalisere fisken, komme i posisjon og treffe med kastet. Dessuten er det så og si alltid noe avdrift, så det er sjelden snakk om at flua ligger på vannet i lange perioder. Ellers kan man fiske med vårflueimitasjoner (streeking caddis osv) som stripes (trekkes inn) i overflaten. Dette er et aktivt fiske, som egner seg for dager med litt vind eller til nattfiske.

Jeg tror det spiller liten rolle om snella heter 5/6, 5/7 eller 6/7. Betegnelsene varierer fra modell til modell. Poenget er at du må ha plass til det aktuelle snøret og litt backing. Man før kjøpt løse spoler til mange sneller, så selv om du ender opp med to snører, trenger du ikke nødvendigvis to sneller.

Jeg ville startet med et wf flyt i klasse 6. Til sjøfiske kan du bruke Intermediate eller synkende fortommer, eller rett og slett blye ned flua litt. I starten sliter man gjerne en del på fluesnøret, etter kontakt med busker, kratt og stein (det finnes neppe en fluefisker som ikke regelmessig er oppe i et tre for å løsne flua ....), så det kan være greit å slite ut ett snøret først, før man gjør opp status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempe godt svar, @TT :) 

Dette hjalp meg med å "slå meg til ro" med kjøp og valg av snelle og line. Det er lett å lese seg opp og ned i mente, og bli veldig teknisk. Gir en oppdatering på hva jeg ender opp med til fremtidige lesere av denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, PzN skrev:

Dette hjalp meg med å "slå meg til ro" med kjøp og valg av snelle og line. Det er lett å lese seg opp og ned i mente, og bli veldig teknisk. Gir en oppdatering på hva jeg ender opp med til fremtidige lesere av denne tråden.

Fint! Og ikke glem bilder av fisk, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.1.2019 at 12.06, PzN skrev:

Ut i fra hva du skriver så har jeg kanskje overvurdert hvor effektivt streamere er i ferskvann(?). Jeg liker et aktivt fiske, og synes tørrflue-fiske virker ganske statisk i forhold til våt, men igjen - jeg har null erfaring.

 

Tørrflue er ikkje effektivt, gøy men ikkje effektivt. Det er ikkje utan grunn at konkuransefiskarar nesten utelukkande fiskar under vassoverflata. Eg likar våtflue og streamer fordi eg får fisk og det er gøy, men det er mi subjektive oppfatning. Elles så er det bare det same som allereie er nemnd. 

Intermediat til sjøaure. Kjøp klasse 7, Dette kan du fint bruke til aurefiske og men ikkje tørt. Har brukt både flyt og intermediat men det er stor forskjell på desse til sjøfiske, og intermeidat er utan tvil eit betre snøre. Det ligg ei del billege snøre ute bla på salg og ebay, du kan vurdera eit slikt som fyrste snøre til å slite litt på. 

 Kjøp billeg snelle slik TT seier, og heller vurder ein spole med flytesnøre til ferskvatn. Dersom du bruker snelle til sjø så skyll den i lunka vatn etter bruk, ellers så er sjansen veldig stor for rust.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, josteink skrev:

Tørrflue er ikkje effektivt, gøy men ikkje effektivt. Det er ikkje utan grunn at konkuransefiskarar nesten utelukkande fiskar under vassoverflata. Eg likar våtflue og streamer fordi eg får fisk og det er gøy, men det er mi subjektive oppfatning. Elles så er det bare det same som allereie er nemnd. 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette, men konkurransefiskerne jo fiske med flue, jeg fisker med flue når det er noe som klekker. Under de riktige forholdene synes jeg tørrflue overgår det meste, typisk når det klekker masse av noe fisken ivrer etter. Og vaker det ikke, så drikker jeg jo kaffe .... Ev. fisker med mark ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.2.2019 at 14.17, josteink skrev:

Intermediat til sjøaure. Kjøp klasse 7, Dette kan du fint bruke til aurefiske og men ikkje tørt. Har brukt både flyt og intermediat men det er stor forskjell på desse til sjøfiske, og intermeidat er utan tvil eit betre snøre. Det ligg ei del billege snøre ute bla på salg og ebay, du kan vurdera eit slikt som fyrste snøre til å slite litt på. 

Hei, @josteink, og takk for svar. Forstår jeg deg rett nå så anbefaler du at jeg går opp en snøreklasse til #7 på 6-er stanga mi(?). Mener du dette gjelder for eventuelt flyt-snøre til ferskvann med streamer, eller bør jeg ha #6 til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2019 at 10.01, PzN skrev:

Hei, @josteink, og takk for svar. Forstår jeg deg rett nå så anbefaler du at jeg går opp en snøreklasse til #7 på 6-er stanga mi(?). Mener du dette gjelder for eventuelt flyt-snøre til ferskvann med streamer, eller bør jeg ha #6 til dette?

Generelt så vil eit snøre klasse 7 eller 8 vera enklare å kaste på ei #6 stang. Dette er fordi snøret er tyngre og du treng mindre snøre ute for å spenne opp stanga slik at du kan skyte meir snøre. Tenk på det som å kaste ein 5 gr sluk kontra kaste ein 15 gr sluk med slukstang. Dette gjelder uansett om det er salt eller ferskvatn. Generelt er det lettare å kaste eit tyngre snøre kort til middels langt. Men når du skal kaste veldig langt vil eit tung snøre gjera at stanga di "svikter"  når det gjeld å halde mykje snøre ute, men eg ville ikkje tenkt mykje på det til å begynne med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei,

Skriver en liten oppdatering slik at fremtidige Google-søkere kan finne frem til informasjon om de får treff på denne tråden.

Da var utstyret i hus! Jeg tok med meg mye av de gode tipsene som jeg fikk fra dere i denne tråden, og tok noen avgjørelser selv.

Endte opp med følgende:

Stang:
LTS Zalt 9' #6

Snelle:
LTS Ephemera #6-9 Dark Olive Gold. Ser umåtelig pen ut sammen med stangen, med kontrasten mellom sølvfargen på stangen og gull på snellen, i mine øyner. Litt skeptisk til om snellen blir litt tung etter noen timer med kasting, men det gjenstår å se. Kjøpt på finn.no, som ny, for 1500 kr inkl frakt og backing.

Snøre:
Backing: fulgte med på snellen fra selger. Eneste jeg vet er at bruddstyrke er 20 kg.
Flueline: Valgte å gå for Guideline Coastal Slow/Int i klasse #6 som er på tilbud til 499 kr, grunnet det nye Coastal Evolve-snøret som er kommet. Ut i fra denne testen av stangen, dog i 9,6', så kaster den WF-snører godt mellom 13-15g, og dette snøret i klasse #6 veier 15,5g. Jeg gikk dermed ikke opp en klasse, @josteink
Fortom: Valgte å gå for ferdig tapert fortom i intermediate, mer spesifikt Polyleader Saltwater 8' fra Airflo nå i begynnelsen, også tenker jeg å sette på en spiss på 1,5 - 2 meter i fluorkarbon 0,22.

 

Fikk en relativt erfaren kompis til å teste oppsettet på lørdag, og han elsket i hvert fall stangen. Håper jeg gjør det samme. Har meldt meg på kastekurs 10. april, og tenkte jeg skulle la være å kaste så mye på egenhånd før dette, for å unngå å legge meg til uvaner. Selv om det er fryktelig vanskelig å la utstyret ligge, he-he. 

Endret av PzN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.3.2019 at 12.01, PzN skrev:

Har meldt meg på kastekurs 10. april, og tenkte jeg skulle la være å kaste så mye på egenhånd før dette, for å unngå å legge meg til uvaner. Selv om det er fryktelig vanskelig å la utstyret ligge, he-he. 

Supert, gratulerar, du har gjort ein god jobb med innkjøp så dette vert du nok nøgd med.

Men kast i veg, du klarar ikkje legge deg til nokre vaner i løpet av 4 veker uansett, senk skuldrene og kos deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En liten oppdatering; Endelig satt den! Eller, det vil si, dette var nummer to den dagen, men definitivt den som var mest Instagram-verdig av de to. Anslår vekten til mellom 500-600g. 

Det morsomme var at dette var den første turen med fluestang noen sinne, og etter å ha deljet sluker i to sesonger med 0 resultat så fikk jeg to SØ på én dag :D 

57453808_152529389118788_7186782076138170016_n.jpg

Endret av PzN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.