Gå til innhold
Fiskersiden

Turrapport New Caledonia med bilder og film


Bent Inge
 Share

Recommended Posts

Onsdag 2. januar og torsdag

Turen starta frå Flesland kl 12. Etter ein kort flytur landa eg i Helsinki. Her var det kald vind og snøfokk så eg var glad at jakka og lua var med. Eg traff to norske damer som skulle stå på ski i Japan, det hørtes artig ut. Tilfeldigvis vart eg også sittende ved sida av ein sushikokk frå Portugal som har budd mange år i Norge. Han var ein veldig hyggelig fyr som eg prata masse med. Vel framme i Tokyo var det å vente på neste fly som gjekk videre til Ny Caledonia. Etter 20 timer flytid fordelt på tre fly og nokon timer venting på flyplasser kom eg endelig fram til Noumea kl 22.45 lokal tid. Eg vart henta på flyplassen og ankom Hilton hotell i Noumea rundt midnatt. Nå var det herlig å endelig kunne sove i ei seng igjen.

 

Fredag

Olivier er ein herlig fyr som driver Powercat Charter som me skulle fiske med. Han henta meg i halv ni tida om morgonen og me tok ein tur til båten hans, Quo Vadis, med bagasjen min. Her fekk eg og treffe Remi, medhjelperen hans ombord. Super fyr han også. Oss tre reiste til eit lokalt supermarked og fyllte et par handlevogner med mat til turen. Nå forsto eg at me ikkje kom til å lide noko nød når det gjaldt mat. Deretter reiste eg og Olivier til ein vietnamesisk restaurant der broren hans var kokk for å ete lunch. Maten var fantastisk! Med magen fylt opp bar det tilbake til flyplassen for å hente dei andre som landa kl 15.00. På denne turen skulle eg fiske med Seth, Dan og Clay. Seth og Dan hadde eg fiska med før, men Clay hadde eg ikkje møtt. Clay er ein artig fyr og me hadde det masse moro på denne turen. Etter nokon timer avslapning på hotellet var heile gjengen veldig klare for ein bedre biffmiddag om kvelden. Her fekk me utdelt varme steinheller som me kunne steike den rå biffen på etter eget ønske. Tilsvarende har eg og hatt når eg var i Tyskland og kjørte på Nürburgring.

 

Lørdag

Neste dag henta Olivier oss i halv ti tida. Etter ein kjapp handling dorga me i sakte fart til der me skulle overnatte. Me var framme i fem tida om ettermiddagen, men det blei dessverre ingen ingen fisk på oss.

 

Søndag

Første fiskedag starta å fiske i halv sju tida om morgonen. Planen for denne turen var egentlig å fiske i nord, men pga masse vind starta me å fiske på vestsida og jobba oss gradvis nordover. Denne dagen og dei fleste andre dager me fiska var det relativt kraftig vind og bølgehøgden auka på utover dagen. Eg tok to små GT’er denne dagen på 6 og 10kg, begge på Amegari Dzanga popper. Clay slo til med to GT’er på to kast, 10 og 25kg. Ein stor spannish mackerel kutta fortommen til Dan, men han var så heldig at stickbaiten løsna og me såg den flyte i overflaten. I tillegg til desse artene tok me barracuda og coral trout denne dagen. I fem tida var me tilbake igjen i ei ny vik der me slapp ankeret.

 

 

 

Mandag

Denne dagen tok eg ein red bass og ein steelmouth/yellowtail snapper. Eg mista og ein fin GT i tilslaget pga ein dårlig knute. Dan slo til med ein 20 kilos GT og ein stor coral trout. Ellers blei det tatt barracuda og blue trevally. I likhet med dagen før blei det gradvis verre vind, og etter kl 12 blåste det veldig masse. Me ga oss derfor litt før.

 

Tirsdag

Om morgenen tok me ein jiggingøkt på eit par timer. Jiggingen på turen vår foregikk på 30-70m djup og me brukte 150-250g jigger. Eg tok tre coronation trout på rappen. Dette er ein av dei fineste fiskene eg veit om med skarp raud- og gulfarge. Jiggingen resulterte og i jobfish, amberjack, coral trout og ein snapper for oss. Resten av dagen var satt av til popping. Eg tok ein GT og ein jobfish, begge på ein lilla 180g Orion Bigfoot. Denne stickbaiten har levert fleire GT’er før og fungerer meget bra. Det er første gang eg har tatt jobfish på overflaten, men i Ny Caledonia er visst ikkje det uvanlig. Den hoppa i tillegg klar av vatnet idet den var kroka, eit spektakulært syn. Eg mista og ein fin gt sekunder etter at den tok. Men sånn er fiske. Ellers vart det denne dagen tatt tatt GT’er opp til 15kg, coral trout, barracuda og ein bluefin trevally.

 

Onsdag

På første kastet mitt var det fast fisk, men den gjekk av etter kort tid. Eg tok ein 13 kilos GT (Amegari Dzanga), to red bass og ein 10kg barracuda (alle tre på Amegari Urpekari). Rett før den eine red bassen tok vikla snøret seg inn i ein fugl. Snøret løsna og fisken tok stickbaiten som låg i ro. Ein ganske uvanlig måte å fange fisk på… Etter lunch var det tid for dobbeltfight, Dan tok ein fantastisk 125cm lang GT som blei estimert til 43kg, mens Seth tok ein på 15kg. Dette var startskuddet for et par timer med masse aktivitet, men og kraftig vind. Det blei tatt bluefin trevally, barracuda, GT og coral trout. Pga den heftige vinden ga me oss i tre tida.

 

Torsdag

Me fortsatte litt lenger nord om morgenen før me snudde og fiska oss sørover. Om morgonen tok eg to fisk på rappen; ein liten gt og ein barracuda. Nokon timer seinare falt ein svart gt for fristelsen og beit på det den trudde var eit enkelt bytte. Denne tok langt ute og ga ein frisk fight. Då den kom rett bak båten fulgte ein diger hai etter den, men me klarte heldigvis å berge den. Alle desse blei tatt på Amegari Urpekari. Eg tok og ein barracuda på ein Jackfin 165S synkende stickbait etter lunch. Ellers var det ein gong trippelhugg, men kun to GT’er kom heilt inn. Ein gigantisk GT fulgte etter dei kroka fiskene,  den såg større ut enn Dan sin frå gårsdagen. Iløpet av dagen kjørte me sørover i fleire etapper. På ein av transportetappene sveiva eg inn ein 15kg wahoo tatt på 50 punds dorgeutstyr. Dette er kraftig utstyr, men fisken hadde et par utras, bl.a dro den avgårde når Remi holdt fortommen og skulle lande den. Dette ga litt ekstra action for både meg og han, men me fekk den inn og den endte som middag dei neste dagene. Ellers tatt fleire Gt’er, coral trout og red bass.

 

 

Fredag

Dagen starta med to timer jigging. Dan fekk kjapt ein coronation trout og ein stor coral trout. Seth fekk på ein stor fisk, men snøret røyk dessverre etter 10 min. Eg tok ein 15kg grouper på jigg. Dan fekk på ein stor fisk som både han og Clay kjempa med i over 30 min. Me hadde mange teorier om kva det kunne være og alt frå GT til dogtooth tuna, yellowfin tuna og hai kom opp som forslag. Remi tok på dykkermaska og det viste seg dessverre at det var det sistnevnte. Ein whitetip shark på minst 80kg hadde tatt jiggen… Me bestemte oss derfor for å kutte snøret. Popping stod på programmet resten av dagen. Eg hadde et par napp før ein fisk satt skikkelig og ein fin 17kg GT måtte gi tapt. Sjølv om det ikkje er ein diger fisk var det ein ny pers for meg, den gamle var på 15kg frå Andaman. Denne blei tatt på Amegari Urpekari. Deretter fulgte ein periode med lite aktivitet. Eg ville prøve noko nytt og satte på ein Fisherman Paro Paro. Denne hopper og danser på overflaten og det skulle vise seg at dette trigga fisken denne dagen. Ein stor grouper tok rett ved båten, og kjempa hardt i starten. Den vart estimert til 28kg nok ein ny pers. Den gamle var på 20kg frå Madagaskar ifjor. Deretter fulgte nokon nye kast med samme popperen. Clay fiska meg med i front på dette tidspunktet. Han hadde ein fisk som fulgte popperen hans så eg kasta 15m bak den. 5-6 små GT’er starta å kjempe om popperen min. Men dei skygga banen når ein større GT kom og brutalt tok popperen. Eg satte tilslag og den dro meg nesten ut av båten. Deretter satte fisken fart rett bakover så eg måtte halvspringe bak langs båtsida mens eg etter beste evne prøvde å balansere og fighte villstyringen av ein fisk samtidig. Heldigvis gjekk det bra og det var ein bra fight. Dette vart tredje persen i dag, 20kg GT. Tre kilo opp frå den eg tok tidlegare på dagen. Resten av dagen hadde eg nokon napp og etterfølgere, men det vart ingen fleire fisk på meg. Likevel må eg seie meg kjempefornøyd med dagsresultatet for det einaste som vart tatt ellers var ein liten GT, ein coral trout og ein red bass. På slutten av dagen dorga me oss sørover og Clay tok ein barracuda på standup-utstyr.

 

Lørdag

Dette var siste fiskedag og me poppa frå sju til halv tolv.  I åtte tida fekk Seth på ein diger fisk. Sammen med Dan og Remi kjempa Seth med den i over ein halv time før ein 127cm lang GT estimert til 49kg havna på dekk. Denne vart tatt på ein Heru Cubera 180g popper. Ellers var det lite som skjedde denne dagen, Dan tok ein barracuda og Clay ein spanish mackerel. Etter ein heimtur prega av røfft vær med masse vind og bølger var det godt å være tilbake i havna i Noumea i halv fem tida om ettermiddagen. Me vaska utstyret og pakka alt sammen. Heile gjengen samt eine broren til Olivier åt middag på den vietnamesiske restauranten om kvelden.

 

Søndag

Dei tre amerikanerane fløy frå Noumea kl åtte om morgonen. Eg skulle ikkje fly før rett over midnatt så eg hadde dagen til å slappe av. Eg gjekk gjennom bilder, filmer og skreiv turrapporten før eg og Olivier tok ein middag på restaurant. Han kjørte meg så til flyplassen.

 

Mandag

Etter tre fly og mellomlandinger i Tokyo og Helsinki landa eg i Bergen mandag ettermiddag. Ein kort kjøretur seinare var eg heime igjen og turen var over.

 

Generellt om turen

Totalt på turen vart det tatt 35 GT’er, og 15-16 ulike arter. Pga vind kunne me ikkje fiske i nord som er det beste området, men likevel var det bra fiske på vestsida. Olivier er ein meget dyktig skipper og Remi var super som medhjelper og veldig proff til å håndtere fisk. I tillegg er begge eminente til å lage mat så måltidene om bord var virkelig et høydepunkt. Alt var gjennomført bra og eg kan virkelig anbefale å fiske med Powercat Charter. Når det gjaldt fisket fekk me fisk på ulike ting, men stickbaits fungerte meget bra og vart brukt mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRIPREPORT IN ENGLISH.

Wednesday January 2. and Thursday.

The trip started from Bergen, Norway at 12AM. After a short flight I had a transfer in Helsinki. I met two norwegian girls who were going skiing in Japan, that sounds amazing. By chance the person sitting next to me was a sushichef from Portugal who had lived in Norway for many years. He was a great guy and we had a lot of common interests so we talked for hours. After a short transit in Tokyo I was on the next plane heading for New Caledonia. After 20 hours flighttime and some hours at the airports I finally arrived at the airport in Noumea at 10:45PM local time. I was picked up at the airport and arrived at Hilton hotel around noon. It was great to finally sleep in a bed.

 

Friday

Olivier is a great guy who runs Powercat charter. He picked me up 8:30AM and we dropped off my baggage at his boat, Quo Vadis. I also got to meet Remi, his deckhand onboard. Great guy as well. We went to a local supermarket and filled a couple of shopping trolleys with food for the trip. I and Olivier went to a vietnamese restaurant to eat lunch. His brother was chef at the restaurant and the food was great. We then drove to the airport to pick up the other guys. On this trip I was going to fish with Seth, Dan and Clay. I had fished with Seth and Dan before, but never met Clay. Clay is a funny and great guy, and we had lots of fun on this trip. After a couple of hours resting at the hotel we met to eat dinner together. All of us ordered steak we fried on a hot stone. I’ve tasted the same once before, at Nürburgring Germany.

 

Saturday

Olivier picked us up at 9:30AM the next day. After a quick shoppingtrip the fishingtrip finally started. We trolled at low speed for hours to the bay we should spend the night. At 5PM the destination was reached, but unfortunately we didn’t catch any fish.

 

Sunday

Fishing started around 6:30AM. The original plan for this trip was to head north, but heavy winds forced us to start in the west and fish our way north. This day like the rest of the days we got increasing wind and waves as the hours passed. I caught two small GT’s this day, 6 and 10kg, both on an Amegari Dzanga popper. Clay was on fire with two GT’s on two cast. The first about 10kg and the second 25kg. A big spanish mackerel cut Dan’s leader, but he was lucky and we could pick up his floating stickbait after the fish had shook it off. Several barracudas and coral trout were taken this day. At 5PM we arrived at a new bay where we could drop anchor and spend the night.

 

Monday

This day I got a red bass and a steelmouth/yellowtail snapper. I also lost a nice GT when I set the hook because of a bad knot. Dan got a 20kg GT and a big coral trout. Some barracudas and blue trevallies were also caught this day. Like the day before the wind increased during the day and after 12AM we got heavy winds. We therefore called it a day a couple of hours earlier this day.

 

Tuesday

For a change we started the day with a couple of hours jigging. Most of the time we jigged in 30-70m of water and used 150-250g jigs. I caught three coronation trout. This is one of the most beautiful fish I know with bright red and yellow colours. We caught jobfish, amberjack, coral trout and a snapper. The rest of the day was popping time. I caught a GT and a jobfish, both on a purple 180g Orion Bigfoot. I’ve caught several GT’s on this stickbait before and it’s a great lure. It’s the first time I’ve caught jobfish on topwater, but in New Cal this is quite common. Just after the jobfish took the stickbait it jumped out of the water, really spectacular! I also lost a nice GT only seconds after it bite. But that’s fishing. This day the others caught GT’s up to 15kg, coral trout, barracuda and a bluefin trevally.

 

Wednesday

On my first cast of the day I got a bite, but unfortunately it went off. I took a 13kg GT (Amegari Dzanga), two red bass and a 10kg barracuda (all three on Amegari Urperkari). Just before one of the red bass took the lure my line was tangled to a bird. Just after the bird got loose the fish attacked the stickbait that was floating on the surface. An extraordinary way to catch a fish… After lunch Dan and Seth got a doublefight. Dan got a huge 125cm long GT estimated to 43kg and Seth got one around 15kg. A couple of hours followed with many bites and fish, including GT, bluefin trevally, barracuda and coral trout. But the wind was even worse than the previous days.

 

Thursday

Olivier headed northwards a little bit more in the morning before we turned and went south again. I got two fish straight away, a small GT and a barracuda. Some hours later a black GT took my lure and gave me a great fight. All three were taken on a Amegari Urpekari. After lunch I caught a barracuda on a Jackfin 165S sinking stickbait. At one time three fisk was hooked, but only two of them were brought to the boat. An enormous GT followed the fish and it seemed even bigget than the one Dan caught the previous day. We headed south during the day. While doing that we trolled and I reeled in a 15kg wahoo on 50lb equipment. Although this is heavy stuff the fish had a couple of good runs. One of them while Remi was holding the leader. This gave both me and him some extra action, but we got it and the wahoo was served as dinner this and the following day. Some red bass, Gt’s and a couple of coral trouts were also caught.

 

Friday

The day started with two hours of jigging. Dan got a coronation trout and a big coral trout. A big fish took Seth’s jig, but the line broke off after 10 min of fight. I got a good bite and after a short fight the fish revealed itself to be a 15 kg grouper. Dan got a huge fish on which he an Clay fought for over a half an hour. We had many theories what this could be, ranging from big GT to dogtooth tuna, yellowfin tuna and shark. Remi put on a scubamask to take a look and it was a whitetip shark of at least 80kg. Therefore they decided to cut the line. The rest of the day we popped. I had a couple of bites before a fish was on. Some minutes later I could land a 17kg GT. Not a huge fish, but a new personal best for me. My previous record was 15kg from Andaman islands. This fish was taken on a Amegari Urperkari. Then we got a period with no activity. I wanted to try something new and put on a Fisherman Paro Paro. This skips and dances on the surface and it triggered the fish this day. Some cast later a big grouper took it just by the boat and fought very well. It was estimated to 28kg and a new personal record for me. The old one was 20kg from Madagascar last year. Some new cast followed. Clay fished in the front of the boat with me at this time. He had a follower behind his popper so I threw 15m behind his lure and suddenly 5-6 small GT’s started to fight eachother to get my popper. But seconds later they were scared away by a bigger GT. It took took the popper with a massive force. I set the hook and it almost pulled me overboard. The fish swam straight backwards and I had to run along the boatside while fighting the fish and balancing. Everything went fine and after a good fight I got my third personal best this day, 20kg GT. Three kg more than the previous GT this day. I got some following fish and bites the rest of the day, but no more fish landed. But I was very happy with the result this day, except for my fish only one small GT, a coral trout and a red bass were caught. At the end of the day we had some trolling and Clay caught a barracuda.

 

Saturday

This was our last day of fishing and we popped from 7AM to 11:30AM. Early in the morning Seth got a big fish on. Together with Dan and Remi they fought the fish for a half an hour. It was measured to 127cm and estimated to 49kg. It was caught on a 180g Heru Cubera. The fishing was slow the rest of the day; Dan got a barracuda and Clay a spanish mackerel. After a long trip back in heavy winds it was great to return to the harbour of Noumea 4:30PM. We washed the fishingequipment and packed our gear. All of us and Olivier’s brother ate dinner at the vietnamese restaurant that evening.

 

Sunday

The thee americans had a flight in the morning. My flight was 1AM Monday so I had all this day to relax. I started to edit some pictures and videos and write the trip report. Me and Olivier ate a dinner at a restaurant before he drove me to the airport.

 

Monday

After three flights and transits in Tokyo and Helsinki I arrived at Bergen Monday afternoon. A short drive and I was home again and the trip was over.

 

General

A total of 35 GT’s were caught and 15-16 different species. Because of heavy winds we couldn’t fish in the north, but fishing on the west side was good as well. Olivier is a very skilled captain and Remi is a very good deckhand and got great skills handling fish. Both of them are awesome at making food and the meals on this trip was a true highlight. Everything went well and I can highly recommend fishing with Powercat charter. Regarding the lures we caught fish on all types, buth stickbaits worked relly well and was most used.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult å se hva snellene dine ble utsatt for i form av bilder (og at jobben jeg gjorde holdt mål); det var nok lurt å ta service samt bytte bremseskiver før du dro. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.