Gå til innhold
Fiskersiden

Kaste sluk med lang stang


mada1906
 Share

Recommended Posts

hei

det er ikke noe problem i det hele tatt. Sett på sluk og kast i vei. Med ei så lang stang er det også mulig å fiske mark med friline, dvs med bare markklysa som kastevekt, det kan være en giftig fiskemetode litt seint på sesongen når det mørkner på kveldene, da kommer fisken inn på grunna helt inne ved land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp

Men det funker under andre forhold også, og i elver og i det hele tatt hvis fisken går grunt og er sky.

i det store og hele, kos deg med stanga, den er fin til litt av hvert den der. En gammel venn av meg hadde ei sånn stang på 11 fot hvis jeg ikke husker feil, han brukte den til alt mulig, fra sjøørretfiske i sjøen til ultra lett fiske i elver og vann oppe i telemark der han bodde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mada1906 skrev:

Takker for svar :) som nevnt er spørsmålet litt dumt. Stanga vet ikke om man denger en 20g sluk eller en bomber, men er gjenganger at stenger over 11" og lav kastevekt promoteres som "fantastisk for bombarda og dubb". Begynner jo å lure :p

En lang stang har en vid kastebue som er ideelt for bombarda. Kaster mye lenger og mer presist en en kort stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Jeg har en 13 fot Westin 7 - 30 gram, som jeg bruker til litt tyngre markfiske i elv (aka smålaksefiske i urbane strøk …). Man kan sikkert kaste en sluk midtfjords med den stanga, men jeg synes den blir for lang til slukfiske. Man mister litt av "feelingen" mellom håndledd og stangtupp med en såpass lang stang. Nå skal det sies at den stanga ikke er spesielt godt balansert, men jeg har litt den samme følelsen med en annen stang på rundt 11,5 fot. For meg går det en grense på rundt 10 fot for hva jeg synes egner seg til aktivt slukfiske.

For øvrig husker jeg i min ungdom, før det fantes noen særlig lange lettspinnstenger, at jeg forsøkte meg på slukfiske med en 13 fots match-meitestang. Det gikk også temmelig langt ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Generelt for lange (sluk)-stenger er at de som regel er dårlig balansert (som omtalt i innlegget over), sannsynligvis på grunn av at  produsent, importør etc. ønsker å holde vekten nede av markedsføringshensyn.

Dette er vanligvis ganske enkelt å fikse, ved å legge inn en passende mengde bly (e.l.) helt nederst i håndtaket. Stanga blir da betydelig bedre både å kaste og å fiske med i mange tilfeller - og ikke minst mindre slitsom å bruke.

Man må selvfølgelig prøve seg frem litt med mengden bly, kombinert med aktuelle sneller, før blyet festes særlig godt.

Med "lange" sikter jeg her primært til 12" eller mer, men det kan være aktuelt med noe kortere også - avhengig av kombinasjonen av stang, snelle og bruker.

Endret av dagniko
Tilføyelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.