Gå til innhold
Fiskersiden

Tolkning av ekkoloddbilde/art


Leon
 Share

Recommended Posts

Var ute å måkte snø i båten i dag og startet motoren for å få litt lading på batteriet for sikkerhets skyld. Ble så kjedelig å sitte der at jeg tok en runde i mørket. 

I løpet av de to åra jeg har hatt båt med ekkolodd i den fjorden kan jeg telle på en hånd de fiskebuene jeg har fått på loddet, så dagens opplevelse var noe utenom normalen. 

I et lite søkk var det noe over bunnen i et tett teppe som tiltrakk seg masse større fisk. 

Det jeg lurer på er hva i svarte dette teppet i søkket kan være? Er det sild, eller er det plankton? Er det nå silda kommer inn i fjorden for å gyte?

Med så lite torsk som det er her lurer jeg også på hva de større kan være, kanskje sei?

hadde dessverre ikke noen stang med for å prøve å få noe, men vurderer et tokt i morra. 

 

85BC3061-48A4-4E99-AAD6-988799E45E3B.jpeg

715C840F-CEA0-4277-BEC8-9DBCB004FB63.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslofj+HDs+5+TM150M+24.02+(3).png

Her i Indre Oslofjord gyter silda typisk i februar en gang. Tilsvarende bilde fra gyting her ligger over. Du ser bunnlinjen på ca 26-27 meter og så tettpakket sild. Rundt 10 meter ser du jagende torsk. Flere bilder og turrapport finner du her: 

 

Jeg er neppe kjent der du er, hvoren det måtte være, og jeg vet ikke hvilken ekkoloddgiver du bruker. Så dette blir ren tipping. Den kompakte stimen tipper jeg er sild. Hva de andre er er umulig å si uten å vite noe om konevinkelen din. Hvis den er smal kan dette være rovfisk ala torsk eller sei, hvis den er vid er det muligens store sild.

 

 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar!

Svingeren er en lowrance 50/200-455/800 kjørt på high chirp.

Hvittinger på 20cm vises som dotter, så da regner jeg med at de "store" noe større enn det.

Hvis jeg skal ut å fiske på de i mørket etter jobben i dag, er det da gunstig å bruke noe selvlysende, eller er det nok lys til at fisken ser vanlige gummimakk og blink?

Dette er fra mefjorden i Sandefjord, temmelig langt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt personlig preferanse men den ekkoloddgiveren er jeg ikke veldig imponert over med high chirp. Derimot fungerer 200 kHz (da man vil ha smal konevinkel) og low chirp (da man ønsker vid konevinkel) meget bra med den giveren. Som du har erfart har svakere ekko en tendens til å miste ytterkanten av "buen" med high chirp med denne ekkoloddgiveren, mens buen blir mer definert med 200 kHz. men dette er som sagt en personlig preferanse så det er ikke noen fasit her. :)

Men for å padle meg tilbake til poenget, så har du ganske smal konevinkel i bildet ditt, og jeg støtter da din oppfatning om at dette er noe større fisk. Typisk torsk eller sei.

Igjen litt personlig preferanse men jeg bruker gjerne en enkelt shadjigg under slike forhold. Mye av grunnen er for å sortere bort endel av de mindre rovfiskene, men samtidig vil jeg fiske aktivt gjennom vannlagene (sveive opp 10-15 meter, slippe ned, sveive opp, slippe ned etc) og da gir shadjiggen fin bevegelse hele veien. Jeg slipper ikke jiggen helt ned i sildstimen, men stopper en meter eller så over. I selve stimen får jeg sjelden fisk, de fleste tar etter at jeg har begynt å sveive oppover.

 

PS - Ekkoloddgivern din er litt skjev. Alle buene dine heller mot høyre. Dvs "transducer aimed to far back" i bildet her:

manuale-eco-ing-30-728.jpg.3cf7e8328c30fdb781293b47e50aa989.jpgr.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye Erik!

Vet godt at svinger ikke bare har feil helning, men også står litt for dypt. Er på to do listen til våren når båten skal opp sammen med arbeidslys og flere stangholdere.

Må ut å sjekke om det er noe å få i dag. Ikke lett å få til alt innimellom måking, bleieskift, tømmerhogst og jobb... Skal også teste litt på forskjellen mellom 200kHz og high chirp om det er noe fisk å se på i dag. Har i grunnen bare tenkt at chirp gir bedre målseparasjon og kjørt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er halve «mysteriet» løst for min del. Dro fra jobb i tretiden for å rekke å komme ut i dagslyset. Samme sted som sist var det også nå mengder av fisk, men bare smått, ingen bananer på skjermen i dag. Prøvde noen slipp for å lodde stemningen og ble belønnet med å huke en brisling midt på. Mye skarv og tre sel som koste seg på dette stedet. 

Dro så i full fart en km lenger ut til et annet søkk jeg vet om. Her var det om mulig enda mer brisling, helt stappa fullt i fra 35m til 10m over et større område. Ikke en eneste større fisk å se på loddet og klarte ikke huke en eneste brisling engang. Her var det seks sel som jobbet intensivt pluss en del skarv. 

Spanet litt på kryss og tvers i området uten å finne noe annet. 

Må nok ut igjen i morgen for å sjekke igjen. Virker som brislingen liker søkk inne i fjorden (for gyting kanskje?) så skal sjekke enda en plass eller to i morra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur i dag. Fortsatt mengder av brisling, men ikke en eneste større fisk. 

I søndre dumpa var det i dag rekordmye sel. Telte 11 hoder over vannet på en gang. Tror det må ha vært minst 15 der, for dette var ADHD utgaven av «whack a mole». 

Dvs at hele selkvoten for vestfold (som er skutt) oppholdt seg på 2000 kvadratmeter. Helt sjukt selv om det er forståelig at brislingen har tilhengere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.