Gå til innhold
Fiskersiden

Angskaller


Martin Fisher
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt inn noen agnskaller av ulik dim som jeg tenkte å bruke på dypriggen utover. Fsiker både i fersk og saltvann. Hva for noe bait er det som brukes her, sikkert ulikt hva en fisker etter selvfølgelig. Men er ny på dette området og tar gjerne imot noen små tips. Kjøpes det agn eller bruker man evnt det man fisker opp og fryser ned for senere bruk? Har lyst til å prøve dette da jeg innbiller meg at det må gi et godt fiske. Har tatt opp fiskehobbyen igjen etter å ha ligget brakk i mange år så er litt rusten.

Vil ikke baite rives i filler når en troller? Må muligens kjøre i lav hastighet. Tar gjerne imot tips om bra agnskaller som kan brukes litt allround, og hvor baite sitter greit. Syntes ikke det er veldig mye tilsalgs av dette på nettet, mulig jeg som har leita litt dårlig men...

 

Fisher 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I saltvann foretrekker jeg brisling, i ferskvann må en bruke lokal agnfisk. 

Brisling av god kvalitet holder lenge. En kan ha agnfisken i saltlake for at den skal holde lenger, men jeg foretrekker naturell. 

Salsa og Vk (Vk heter nå Jackpot) er mine favorittskaller. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager mine tackler sjøl når jeg bruker brisling,Tar en enkel liten krok helst med oppoverbøyd øye og trer sene igjenom krokøyet ,surrer så rundt krok stammen og sena med elastisk tråd ala reketråd https://www.skittfiske.no/lawson/119204/reketråd-elastisk-10-meter--rød?gclid=EAIaIQobChMIrOPrt_m24AIViMCyCh0mBAkYEAYYASABEgKxr_D_BwE  Surr den  såpass stramt at du klarer å dra sena frem og tilbake og knyt den .Bind så på en treble krok i passende størrelse 4 eller 6 krok Trer så en tannstikke in igjenom munnen på brislingen for å stve den opp https://www.biltema.no/hjem/personlig-pleie/hygieneartikler/tannstikker-3-x-200-stk-2000037122 . Fester den styrekroken inn i munnen på brislingen og treble kroken bak og strammer  så opp forsiktig ,du kan justere gangen på brislingen med hvor mye du strammer til Dette har jeg brukt for det meste,har også brukt agnskaller,Men er ikke så glade i dem syns de går bedre når jeg lager dem selv.Disse kan  du lage ferdig flere av,jeg bruker en enkel kulelager svivel mellom tackelet og hoved lina.

 

 

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.