Gå til innhold
Fiskersiden

Oppsett av stang, snelle, sen og noe i ende av snøret


Småvill
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har fisket noe i ferskvann, men har aldri satt jeg skikkelig inn i hvilket utstyr jeg har brukt. Jeg har en haspelstang av type Beastmaster CX STC 180/210L 3-14g, og en haspelsnelle med ukjent type sen. I enden av snøret har jeg brukt spinner eller krok med mark og dupp.

Jeg har foreløpig fått lite fisk i ferskvann, men har nå lyst til å ta steget videre og kjøpe inn fungerende utstyr og lese meg opp på teknikk. Har egentlig lyst til å prøve fluefiske, men det virker avansert. Det er vel heller ikke mulig å kombinere fluefiske med min fiskestang?

Stangen er relativt ny og jeg ønsker å benytte den. Ellers er jeg åpen for innkjøp av ny haspelsnelle, sen og noe i enden av snøret. Har fått inntrykk av at det er en jungel av utstyr og synes det er vanskelig å orientere seg. Setter pris på om noen kan komme med forslag her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda du kan bruke flue med stangen i kombinasjon med en kastedupp. Men den er ikke helt ideeell til det, da stenger man bruker til dette gjerne er 9 -12 fot. Mens din er på 6 fot, så den blir litt kort. 

Hva stangen din er super til er lett spinnerfiske, små sluker og woblere etc. 

Siden den er i 3-14 gr klassen ville jeg gått for sluker i mellom 4 og 7 gram i vekt. Prøv klassikere som atomsilda, jensen (blå), sølvblank, kobberfarget og og sort Blue Fox Vibrax nr 2 (spinner), sølvkroken spesial spinner (4g eller 6gr) , ABU droppen (4gr eller 6gr). etc. Og rappala classic woblere.

Bruk en tynn senne, gjerne flettasnøre type Fireline ned i 0.10mm eventuelt mono i 0.18 tykkelse om du er med komfortabel med det. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangen din er bra og om snellen er i god stand og passer til stangen er det bare å beholde den en stund til. 

Ville brukt 0,10 - 0,12 multisnøre og en monofortom på 0,20 - 0,25.

Kjøp inn en håndfull sluker i sølv, kobber og rødt. Lite vits i å ha en masse farger da fisken ikke bryr seg. Liker å ha varianter i 7 og 12 gram.

I tillegg vil et knippe spinnere på 4-6 gram være gode å ha til småtjønner og i elver. Kobber, svart, rødt og gult er farger jeg har hatt suksess med. Det er bevegelsen og lyden som lokker så ikke gå amok med farger.

Et par stingsilder på 10-15 gram er også gode å ha når du ikke når ut til fisken på annen måte. Merke og farge er helt uinteressant og du kjøper den billigste du finner.

 

Etterhvert vil du finne en fiskestil som passer deg å du kan spesialisere utsyrsvalget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.