Gå til innhold
Fiskersiden

Valg- og montering av svinger


magbro
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg kjøpte min første båt (Alumacraft MV 1448) i høst, og prøver nå å planlegge kjøp og best mulig montering av svinger.
Kom over en demobrukt Lowrance HDS-9 Carbon i høst, så den er også i hus.
Jeg skal i første omgang bruke dette til innsjø-fiske i Østfold og sikkert noe over grensen hos søta bror. Type fiske blir nok noe variert; mye grunnvann på noen få meter, dropshot og trolling. Maksdybde overgår nok sjeldent 60-70m.

Har sett litt på Lowrance sin nye «AI 3i1 svinger», men ser her at folk ofte foretrekker Airmar sine, m.fl.. Så jeg tenkte å høre etter litt innspill på alternativer til denne.

Tips til montering taes også gladelig imot. Jeg har sett litt på «stern-saver» platene, men kan også være åpen for f.eks. RAM montering av et slag.

Skroget er et modifisert-v skrog med veldig beskjeden vinkel ved akterspeil, se bildet, tipper maks 5°. Sleit litt med å få målt dette nøyaktig slik jeg har parkert båten for vinteren, men kan alltids gjøre et forsøk til om det er veldig avgjørende. 

Alle tips og innspill eller hjertelig velkommen :)

Magnus

5479984_20151223123849989_1_LARGE.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med artig farkost. :)

Halve poenget med en slik pram er å kunne bruke den på steder uten båtramper. Da vil det være naturlig å velge en løsning for ekkoloddgiver  som støtter opp under det, dvs som gjør at giveren enkelt kan flyttes opp på akterspeilet så den ikke er båtens laveste punkt og smeller nedi det du drar prammen over. Et justerbart ekkoloddgiverfeste er tingen, feks et slikt:

https://www.westgear.se/produkt/westgear-givarhallare-for-akterspegeln/

Med denne farkosten og bruken du beskriver er 3 in 1 midt i blinken. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :D Og takk for raskt svar!

Artig å høre at en ikke er helt på jordet med valg av svinger. Er enig med deg i resonnementet med å holde båten "portabel" uten at den stakkars svingeren står helt rigid montert. Har kikket en del på westgear som forsåvidt er hvor jeg kjøpte båten og, men har visst oversett den monteringsløsningen der. Takk :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@erik : Jeg har inntrykk av at du har testet litt forskjellig av montering av plottere og andre gadgets. Har du noen forslag til montering av 9" hds carbonen på en sånn enkel båt? Har sett på RAM sine fester, men er redd enheten er litt for tung til å montere på en slik arm. Ser også noen amerikanere gå for fester med en litt mer "pansret" utførelse for å feste tung elektronikk.

Har ikke helt bestemt hvor denne skal monteres. Det er vel sikkert et stort pluss om jeg kan nå den når jeg kjører, tenker jeg. Men det er heller ikke dumt om skjermen i hvert fall er synlig fra platformen forran. Evt. sette et lite ram feste til ipad i front, om styringsappen er brukandes.(?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette båten du velger for grisekjøring i grov sjø, så du kommer langt med RAM. Den dårligste (med tanke på hvor godt det holder fast) løsningen er den klassiske kula og armen, du skal ha D-størrelsen til din 9. Det er samme patent som jeg bruker ved konsollen på dagens båt.

IMG_6276.jpg

Foran har jeg bedre plass og bruker Cisco, et stativ som nok vil leve lengre enn undertegnede. :D Dette tåler en trøkk.

IMG_6551.jpg

I jolla brukte jeg en variant fra RAM som ikke har kule og arm, som nesten er på samme nivå som Cisco. Jeg har ikke bilde av det på nett men det er denne:

https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/ram-braketter/mb-38-ram-brakett-for-8-og-10-apparater

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎02‎.‎2019 at 17.56, magbro skrev:

Takk for det! :D Og takk for raskt svar!

Artig å høre at en ikke er helt på jordet med valg av svinger. Er enig med deg i resonnementet med å holde båten "portabel" uten at den stakkars svingeren står helt rigid montert. Har kikket en del på westgear som forsåvidt er hvor jeg kjøpte båten og, men har visst oversett den monteringsløsningen der. Takk :)  

Hei, og grattis med båt!

Jeg er litt i samme båt (!? :wacko:) som deg, da jeg skal feste skjerm (Ti 9) og svinger i en Alumarine 400, uten å ha en klar plan for hvordan dette skal gjøres.

Foreløpig har jeg svingeren montert på en løs arm av denne typen: https://www.skittfiske.no/kinetic/193271/kinetic-transducer-pole-45mm-svingarm-87cm-lang

Men det var mest et utfall av at jeg likevel hadde den liggende. Jeg tror en slik montering innebærer at svingeren må opp av vannet når farten øker, men jeg har foreløpig ikke testet det skikkelig i praksis.

Hold oss gjerne oppdatert om hva du ender opp med!

Hva slags motor har du forresten på "den grønnkledde"?

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille hulken skal utstyres med en 20hk Yamaha, så snart isen smelter på Øyeren :D Båten ble kjøpt så sent i høst at jomfruturen har blitt utsatt. Tror den skal gå greit unna.. Det ligger litt filmer på YouTube fra folk med omtrent samme båt og motorkraft, de forflytter seg i akseptabel fart de. 

 

Jeg tenker litt på å legge gulv, muligens utvide fiskedekket foran og bygge noen bokser langs sidene for batterier og el-panel etc. Får se litt hva budsjettet tillater utover våren. Holder gjerne tråden oppdatert underveis. Det er fint å få innspill og ideer, så kanskje en slipper å «finne opp hjulet» på alle punkter. Nå har jeg mange fine alternativ til montering av plotteren, og en del andre fiffige ideer, så det blir et artig prosjekt utover året.  Vekta på båten er nå 125kg, håper å holde konstruksjonen lett men sterk. Kommer hovedsakelig til å bruke aluminium. 

 

Takk, og gratulerer med flott båt selv @TT ! Vurderte den der lenge selv. Hva slags motor skal du forene den med?

 

@erik det Cisco festet ser ut som det skal holde i noen generasjoner ja! Hadde følt meg et par hakk tryggere med noe sånt enn de fleste andre varianter, men den D-kula gir nok sikkert rimelig godt med friksjonsflate, så det går vel fint. Kona får heller sette seg på gulvet, vendt mot meg, med HDS’en i fanget som en baby. Hvis det skal gå skikkelig fort B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, magbro skrev:

Takk, og gratulerer med flott båt selv @TT ! Vurderte den der lenge selv. Hva slags motor skal du forene den med?

Jeg har en blank og fin Suzuki 9,9 oppjustert til 15 hk, stående i kjelleren. Kjøpt i vinter og ikke testet ennå. Motoren kan også gjøres om til 20 hk ved å bytte "hjerne", men dette ser jeg an. Motorvalget var et resultat av pris, vekt (44 kg) og logistikk (nærmeste butikk ...). Båten var et resultat av pris, logistikk og det faktum at den er godkjent for 6 pers/600 kg. Med fire barn kan det tidvis være aktuelt med full båt ... Den største innvendingen med båten så langt er at den er totalt ribbet for steder å putte stæsj, så jeg vurderer også div. modifikasjoner. Gulv er også noe jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

@TT Det er omtrent samme motorvalg som meg, Yamaha 9.9 med større forgasser og fjernet sperre. Går bare og tripper etter at isen skal gå nå. :jump:

Se om du finner kanalen til Michael Lopez på youtube, om du ikke har sjekka den ut allerede. Der ligger det masse bra videoer med ideer til lagringsplass, fiskedekk etc. Sliter litt med lagrinsplass selv, er kun et lite åpent rom i front, så her blir det nok litt snekring når jeg har brukt båten litt og vet hva jeg vil ha.

 

@erik Hvor stort SD kort burde jeg fikse til Carbon plotteren? Helt nytt for meg med så fancy elektronikk, så jeg vet ikke helt hva behovet kommer til å være. Kommer i hvert fall til å bruke C-map genesis, aner ikke hvor mye plass en bør sette av til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg i vei, men vær våkne på materialvalget. ;) Kun syresfast av metall, og ikke trykkimpregnert av treverk.

Alle nyere Lowrance tar opp til 32GB minnekort. men ett på 8GB holder til både et stort kart fra Genesis og flere dager med sonarlogging så du trenger ikke noe større enn det. Det er egentlig bedre med flere 8GB enn ett 32GB, minnekort og vann er ikke gode venner så det er greit med backup. Det behøver heller ikke å være et dyrt minnekort, jeg har brukt Biltema sine i det siste.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fort gjort å gå på en smell med materialer i alu båt i hvert fall. Skal nok bruke mye alu plater og profiler. Ser det er to typer alu popnagler som selges. Alu med stål "kjerne" og monel nagler i kun alu for marin bruk, men de koster 5-6ggr mer. Har du noen tanker om valg av slike? Kanskje like greit å gå for monel varianten og slippe å tenke på det..

Takk for tips til minnekort. Da går jeg for en litt moderat variant. Har vært borti at mobiler etc. kan bli litt treige også, om minnekortet er for stort, men det er kanskje ikke noe problem i disse enhetene.

 

Prøver å finne noen som selger to-komponent ekspanderende skum med lukkede celler for å øke flyteevnen og støyisolere litt. Så langt uten hell, kanskje pga. noen mindre hyggelige ingredienser. Om noen har tips til forhandler av sånt må de gjerne rope ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.