Gå til innhold
Fiskersiden

Femundsmarka i slutten av mai.(?)


Ørretfiskern
 Share

Recommended Posts

Hei folkens. Planlegger en tur til Femundsmarka fra 18mai til ca 25 mai. Jeg har aldri vært i Femundsmarka, og lurer litt på når det er vanlig at isen går. Det jeg har lest er at det er vanlig at sistepart av isen går omtrentlig rundt 17 mai(?) regner med det er mange her som har lokalkunnskap om dette.. jeg er her helt klart hovedsakelig for fiske sin del, selv om jeg ser det kanskje kunne vært gunstig og ventet 1 uke eller 2 funker ikke dette med min jobbturnus. Slik jeg kan se det kan man være rektig så heldig i denne tiden og treffe på et virkelig godt fiske. Tenker å starte turen fra Røoset/røosbua/røa. Jeg kan se at Femund2 ikke har startet å gå da. Noen som har forslag på å komme seg inn hit og fra hvor?(taxibåt?) 

 

håper på svar rundt dette og fiske på denne tiden. Spent på svar. 

 

Mvh Tim 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Haugen gård og Jonassvollen kjører taxi-båt, og kan kjøre deg til Røoset eller Storvika. Men det er selvsagt avhengig av at det er isfritt ...

Nøyaktig når isen går kan bare besvares i sanntid, men det opplyses som du skriver en rekke steder at det pleier å være rundt 17. mai. Men jeg ville ikke regnet med at alle vannene innover er isfrie selv om Femunden er det, men selve Røa-vassdraget bør det kunne fiskes i.

Ellers er det en del informasjon her: https://www.engerdal-fjellstyre.no/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så meget for svar og info. Dette er eneste mulighet jeg har for en lengre tur før 1 september så krysser fingre og tær for en tidlig og varm vår!! flere må gjerne kommentere med nyttig informasjon for meg :-) om noen vet om spesielle vann som er verdt et besøk må dere gjerne sende meg en PM. 

 

Tim 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ørretfiskern skrev:

Jeg takker så meget for svar og info. Dette er eneste mulighet jeg har for en lengre tur før 1 september så krysser fingre og tær for en tidlig og varm vår!! flere må gjerne kommentere med nyttig informasjon for meg :-) om noen vet om spesielle vann som er verdt et besøk må dere gjerne sende meg en PM. 

 

Tim 

Tja, du kan jo skrive hvor langt du har tenkt deg og hva du fisker med. Men som nevnt, så tidlig på sesongen handler det nok mest om å finne isfrie vann ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TT skrev:

Tja, du kan jo skrive hvor langt du har tenkt deg og hva du fisker med. Men som nevnt, så tidlig på sesongen handler det nok mest om å finne isfrie vann ...

Fisker med sluk/spinner og mark. Gidder ikke jage så altfor store distanser, vil slappe litt av også. Rusle en 5-10 km per dag bør være passelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Ørretfiskern skrev:

Fisker med sluk/spinner og mark. Gidder ikke jage så altfor store distanser, vil slappe litt av også. Rusle en 5-10 km per dag bør være passelig. 

Hei igjen!

Så tidlig i sesongen og med moderate ambisjoner mht avstander, ville jeg holdt meg langs Røavassdraget og fisket med mark i kulpene i elva og forsøkt med sluk i Roasten. Fra Nedre Roasten er det bare en kort tur opp til Røvollfjellet, der det er mange vann. Men jokeren i denne sammenheng er om isen har gått. Hvovidt isen har gått på Svartjern rett vest for Nedre Roasten kan vel være en indikator. Oppe på Røvollfjellet bør også sluk funke. Ev. kan du fiske deg opp langs med Roasten og forsøke Røa videre innover. Det er fint der Røa renner inn i Roasten. Skal du fiske deg oppover Roasten, ville jeg vurdert å gå på nordsiden. Øvre Roasten har en langt parti på sørsiden som ikke er så interessant fiskemessig. Fra Femunden til Roasten har jeg alltid gått på sørsiden.

Husk at "betalingen" for tips er at du må skrive rapport på forumet!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TT skrev:

Hei igjen!

Så tidlig i sesongen og med moderate ambisjoner mht avstander, ville jeg holdt meg langs Røavassdraget og fisket med mark i kulpene i elva og forsøkt med sluk i Roasten. Fra Nedre Roasten er det bare en kort tur opp til Røvollfjellet, der det er mange vann. Men jokeren i denne sammenheng er om isen har gått. Hvovidt isen har gått på Svartjern rett vest for Nedre Roasten kan vel være en indikator. Oppe på Røvollfjellet bør også sluk funke. Ev. kan du fiske deg opp langs med Roasten og forsøke Røa videre innover. Det er fint der Røa renner inn i Roasten. Skal du fiske deg oppover Roasten, ville jeg vurdert å gå på nordsiden. Øvre Roasten har en langt parti på sørsiden som ikke er så interessant fiskemessig. Fra Femunden til Roasten har jeg alltid gått på sørsiden.

Husk at "betalingen" for tips er at du må skrive rapport på forumet!  

Dette var nyttig info, og det var roasten vanna, samt røavassdraget og muligens en tur til volsjøan eller muggsjøen/mugga jeg tenkte mest på. Men som du sier, aberet her er isen. Så får vi se om det er dødt eller yrende liv! Hehe, rapport skal jeg slenge i tråden når turen er gjennomført. Takk skal du ha TT. Flere må gjerne hive seg på og kommentere om de har noe nyttig info :-)

 

Tim

Endret av Ørretfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du kaller deg Ørretfiskern, kan jeg legge til at det generelt går for å være mer edelfisk på sørsiden av Røa enn på nordsiden. Personlig har jeg ikke vært lenger nord enn Litlsjøen og tjernet øst for Litlsjøen. Her har jeg bare fått abbor.

Litt teknisk info: det er bru over Røa rett nedstrøms Nedre Roasten, det er en DNT hytte på nordsiden av Røa noen km nedstrøms Nedre Roasten, det er en fjellstue på nordsiden av oset i Øvre Roasten (men sjekk når den åpner for sesongen) og Røa kan normalt vades over om lag ved oppsynshytta ved Grislehåen (men høy vannføring og kaldt vann i mai kan gjøre dette litt kinkig ...).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er finfin ørret i Litlsjøen, så gå ikke forbi uten å prøve der. Vassviktjønna sør for Roasten har både ørret og røye av fin kvalitet. Fin leirplass ved innoset i tjønna.

Det er flere åpne buer nord for Røa. Fløterbua er nevnt ser jeg. Roastkoia er en gammelignende koie like nord for Nedre Roasten. Ligger noen hundre meter fra vannet.

På Røvolfjellet er det ørret, røye og grov abbor å få.

Du kan ta en titt på mine turer i området her.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjarne Heyerdahl Sætrang skrev:

Det er finfin ørret i Litlsjøen, så gå ikke forbi uten å prøve der. Vassviktjønna sør for Roasten har både ørret og røye av fin kvalitet. Fin leirplass ved innoset i tjønna.

Det er flere åpne buer nord for Røa. Fløterbua er nevnt ser jeg. Roastkoia er en gammelignende koie like nord for Nedre Roasten. Ligger noen hundre meter fra vannet.

På Røvolfjellet er det ørret, røye og grov abbor å få.

Du kan ta en titt på mine turer i området her.

:)

 Vassvik er et av et par-tre skikkelige luretjern i sentrale deler av marka. Faktisk så lurt at jeg unnlot å nevne det :D

Roastkoia har jeg søkt nødhavn i et par ganger ved skikkelig dårlig vær. Den kan være litt vrien å finne. 

Denne tråden ga meg skikkelig lyst på en tur. Jeg var mye i Femundsmarka i «gamle dager», men en haug med unger har gjort logistikken litt vrien .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tak for en spændende diskussion med mange input -- tillad mig at følge op. Har nogle af jer erfaringer med søerne lidt længere sydpå, jeg tænker på dem omkring krydset Femundveien og vejen til Valdalsfjellet: Volsjøen, Litl-/Storsjøen+Hamarsjøen, Litl-Elgsjøtjønna, Litle Grøvelsjøen, Djupsjøen m.fl.?

Jeg overvejer at tage derhen ugen efter Ørretfiskeren, dvs. sidst i maj, starten af juni -- jeg har været der mange gange, men aldrig prøvet at fiske der, så jeg har hårdt brug for nogle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.