Gå til innhold
Fiskersiden

Hva bruker dere å fiske med?


PellePill
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny i verden av isfiske, og lurte rett og slett på hva dere pleier å fiske med? Vet at jeg muligens beveger meg på tynn is (no pun intended), og krever ikke at dere bretter ut deres hemligheter. Men tar imot alle pekepinner jeg kan få... Bruker dere pimpel? Balanse pilk? Tenker hovedsakelig å fiske abbor og ørret og fisker på Østlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor fisker jeg primært etter med bakansepilk hvis målet er større individer, eller pimpel og lyskrok hvis det er tusenbrødre på menyen. Her handler det egentlig mer om bevege seg så du får lett opp fisken, enn nøyaktig hva du fisker med.

Ørret meiter jeg etter med (lokal) agnfisk, men jeg konsentrerer meg da om vann med større ørret. Her handler det fort om lokalkunnskap (som igjen kommer av erfaring, som igjen kommer av mange turer uten fangst) siden fisket er mer statisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, erik skrev:

Abbor fisker jeg primært etter med bakansepilk hvis målet er større individer, eller pimpel og lyskrok hvis det er tusenbrødre på menyen. Her handler det egentlig mer om bevege seg så du får lett opp fisken, enn nøyaktig hva du fisker med.

Ørret meiter jeg etter med (lokal) agnfisk, men jeg konsentrerer meg da om vann med større ørret. Her handler det fort om lokalkunnskap (som igjen kommer av erfaring, som igjen kommer av mange turer uten fangst) siden fisket er mer statisk.

Men fra et spørsmål til et annet, er det om å gjøre å finne de dypeste punktene på vannet i isfiske? I vanlig fiske vil jo ofte fisken dra mot land om kvelden, følger den samme syklus om vintern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål uten å vite mer om tid på vinteren og vannet det gjelder. Feks vil jeg i Vansjø mot slutten av februar og utover primært jage abbor på steder med 3-5 meters dybde, typisk grunnflater med dypere vann rundt. I Mjøsa og Hurdalsjøen derimot ville jeg holdt meg mye dypere på 10-20 meter. Her må man bli kjent med det spesifikke vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest lokkemeite etter abbor (ikke de store). Fisken kan ofte være treeeg på vinteren, derfor får man oftere fisk om man har en ca 10 cm fortom under pilken og en liten krok str 16. Er fisken enda tregere er det 2,5mm mormyska som gjelder. Agner med maggot eller fjærmygglarver. Det har jo blitt nevnt mange ganger før men, det er også den vanligste feilen,  man må ofte leite og borre 10, 20, 30,  ++ hull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretfiske på isen har jeg lite erfaring med. Men i helgen ble det tatt en del ørret på både pimpel og lokkemeite og sikkert mormyshka da det var konkurranse i et vann med ørret og abbor. 

Ved abborfiske bruker jeg stort sett pimpel med lyskrok uten agn iallfall på de litt større vannene her i Østfold. Fungerer glimrende både til stor og liten abbor. Egentlig i nesten alle vann jeg fisker starter jeg med pimpel og lyskrok, fungerer ikke det tilfredstillende går jeg over til lokkemeite. 

Skal man fiske abbor på isen handler det i stor grad om å borre en del. De som borrer mest får som regel mest. Prøv å leit opp marbakker og grunner, og ikke bare fisk helt på bunnen. Borr mye så får du mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Beklager for å blusse opp en gammel tråd. Men nå som kulden forhåpentlig hvis snart er på vei. Begynner jeg med en gang å tenke på isfiske. Mange har aldri prøvd og andre synes bare det er kaldt ? :huh: Is fiske er noe av det feteste som er :D

Ikke meningen og spore helt av men du må prøve is meite etter Gjedde. Om det ikke er Gjedde som står på menyen så prøv meite etter stor Ørret eller Abbor. Du trenger ikke så mye ekstra utstyr heller. Ingenting er kulere enn å sette ut en stang eller 2 med elektronisk napp varsler.

Jeg sitter som regel med en liten stang og balansepilk på 9cm. Det kan ta noe tid å treffe på stor Abboren på isen. Derfor setter jeg ut en meite stang eller to. Når du hører pipe lyden stiger adrenalinet med en gang. Dette må bare prøves å er utrolig gøy på trege dager. På denne måten kan du raskt fiske av forskjellige dybder også. Finn en bukt å sett stenger på forskjellige dybder. Mens du selv kanskje løper lit rundt. 

Om du ikke kjenner vannet kan det være lurt å ha en Deeper. Jeg har pro + versjonen å er super fornøyd. Den gir deg dybder og mønster med en gang. Synes nesten det er kjedelig og fiske uten. Jeg bruker alltid isfiske modus med flasher. 

@Rage er en jævel på is meite vet jeg å har flere fete videoer på youtube. 

 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.