Den gule andungen Skrevet February 23, 2019 Rapporter Share Skrevet February 23, 2019 Jeg har nylig kjøpt meg en Motorguide Xi3 for å bruke den under torskefiske. Fra forhandler ble det fortalt at jeg godt kunne ha baugmotoren nede mens jeg gikk med hovedmotoren og lette etter fisk. Det har fungert fint. Straks jeg får signaler på ekkoloddet, trykker jeg på ankerlåsen og stopper hovedmotoren. Da ligger jeg rett over stimen og kan begynne å fiske. Men for et par dager siden merket jeg at jeg drev selv om jeg hadde satt på ankerlåsfunksjonen. Da jeg tok opp baugmotoren så jeg at hele propellen var vekke. Mutter, anode, propell og brytepinne var borte, bare akslingen stod igjen, og da var det selvsagt ikke lett å holde posisjonen. Selger hadde aldri hørt om noen som hadde mistet propellen. Men da jeg googlet dette, så fant jeg ut at det ikke var helt uvanlig, en hadde til og med klart å miste to propeller på en uke. Faren for å miste propellen oppstår når motoren står feil vei og vannpresset kommer bakfra. Da er det muligheter for at mutteren skrur seg ut og at propellen ramler av. For å unngå å miste propellen er det mange som tar av mutteren som følger med moteren, og erstatter denne med en låsemutter. Nå husker jeg ikke om det var en vanlig mutter eller en låsemutter som fulgte med motoren. Ikke kan jeg kontrollere det heller, fordi mutteren ligger på 50 - 100 meters dyp. Men mutteren ble satt på slik den skal i følge manualen, den ble skrudd fast og så strammet 1/4 tørn. Det var ikke noe problem å få ny propell. Den kom i posten dagen etter, men det kostet meg vel en 1000-lapp. Nå var det heldigvis en låsemutter som fulgte med. Jeg er likevel redd for å miste propellen på nytt. Er det noen som kan fortelle om det er en vanlig mutter som orginalt følger med motoren, da har jeg en forklaring på hvorfor jeg mistet propellen. Kan jeg stole på låsemutteren? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet February 23, 2019 Rapporter Share Skrevet February 23, 2019 (endret) Hei Hvis det ikke er lås på propellen som hindrer den i å spinne når du bruker hovedmotoren, så bør du ikke gjøre dette uansett hva selgeren sier, untatt i veldig lav hastighet. En propell som spinner gir veldig høy vannmotstand, og når presset i tilllegg kommer feil vei, så kan ting som dette skje. Bruddsplinten har nok røket først, og deretter har propellen dradd av mutteren og hele greia har falt av. I tilegg er det fare for at lager og tetningsringer ryker over tid, slik at hele motoren havarerer. Det kan også skade selve motoren, da denne kan begynne å generere strøm, noe kretsene i den ikke er beregnet til. Hvilken type mutter det er som er med kan jeg ikke si, men tipper det er en såkalt nylock mutter. Disse kan du kun dra til en gang, skrur du den av og setter den på igjen så er nylonringen som låser den ødelagt. Du kan bruke gjengelåsing i tilegg, F ex locktite, gjengetape eller rett og slett en tynn bomullstråd som du surrer i gjengene på akselen før du setter på mutteren. Endret February 23, 2019 av cannonbang tilegg Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet February 23, 2019 Rapporter Share Skrevet February 23, 2019 Det er låsemutter på min Xi5. Jeg har forøvrig brukt motoren masse på samme måte, kjøre rundt i et par knop med hovedmotor og så bruke ankring når man ser fisk på ekkoloddet. Det er også en vanlig måte ved trolling, der påhengeren står for fremdriften og hjulvispen for styringen. Da står nødvendigvis hjulvispen endel stille i vannet. Det høres helt merkelig ut at det ikke er låsemutter originalt. Her hadde jeg forventet en solid rabatt på reservedeler da vanlig mutter her er på grensen til feil fra produsent. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olepaapolet Skrevet February 26, 2019 Rapporter Share Skrevet February 26, 2019 Hvis man er bekymret for at propellen roterer rundt når man går med hovedmotor, så er det også en mulighet å ha elmotoren på tvers når man kjører. Da får man litt mer motstand fra motorhuset, men propellen sviver iallefall ikke rundt. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.