Gå til innhold
Fiskersiden

Propellen på Motorguide Xi3 ramlet av


Den gule andungen
 Share

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt meg en Motorguide Xi3 for å bruke den under torskefiske. Fra forhandler ble det fortalt at jeg godt kunne ha baugmotoren nede mens jeg gikk med hovedmotoren og lette etter fisk. Det har fungert fint. Straks jeg får signaler på ekkoloddet, trykker jeg på ankerlåsen og stopper hovedmotoren. Da ligger jeg rett over stimen og kan begynne å fiske. Men for et par dager siden merket jeg at jeg drev selv om jeg hadde satt på ankerlåsfunksjonen. Da jeg tok opp baugmotoren så jeg at hele propellen var vekke. Mutter, anode, propell og brytepinne var borte, bare akslingen stod igjen, og da var det selvsagt ikke lett å holde posisjonen.

 

Selger hadde aldri hørt om noen som hadde mistet propellen. Men da jeg googlet dette, så fant jeg ut at det ikke var helt uvanlig, en hadde til og med klart å miste to propeller på en uke. Faren for å miste propellen oppstår når motoren står feil vei og vannpresset kommer bakfra. Da er det muligheter for at mutteren skrur seg ut og at propellen ramler av. For å unngå å miste propellen er det mange som tar av mutteren som følger med moteren, og erstatter denne med en låsemutter.

 

Nå husker jeg ikke om det var en vanlig mutter eller en låsemutter som fulgte med motoren. Ikke kan jeg kontrollere det heller, fordi mutteren ligger på 50 - 100 meters dyp. Men mutteren ble satt på slik den skal i følge manualen, den ble skrudd fast og så strammet 1/4 tørn.

 

Det var ikke noe problem å få ny propell. Den kom i posten dagen etter, men det kostet meg vel en 1000-lapp. Nå var det heldigvis en låsemutter som fulgte med. Jeg er likevel redd for å miste propellen på nytt. Er det noen som kan fortelle om det er en vanlig mutter som orginalt følger med motoren, da har jeg en forklaring på hvorfor jeg mistet propellen. Kan jeg stole på låsemutteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis det ikke er lås på propellen som hindrer den i å spinne når du bruker hovedmotoren, så bør du ikke gjøre dette uansett hva selgeren sier, untatt i veldig lav hastighet.

En propell som spinner gir veldig høy vannmotstand, og når presset i tilllegg kommer feil vei, så kan ting som dette skje. Bruddsplinten har nok røket først, og deretter har propellen dradd av mutteren og hele greia har falt av.

I tilegg er det fare for at lager og tetningsringer ryker over tid, slik at hele motoren havarerer. Det kan også skade selve motoren, da denne kan begynne å generere strøm, noe kretsene i den ikke er beregnet til.

Hvilken type mutter det er som er med kan jeg ikke si, men tipper det er en såkalt nylock mutter. Disse kan du kun dra til en gang, skrur du den av og setter den på igjen så er nylonringen som låser den ødelagt. Du kan bruke gjengelåsing i tilegg, F ex locktite, gjengetape eller rett og slett en tynn bomullstråd som du surrer i gjengene på akselen før du setter på mutteren.

 

Endret av cannonbang
tilegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er låsemutter på min Xi5. Jeg har forøvrig brukt motoren masse på samme måte, kjøre rundt i et par knop med hovedmotor og så bruke ankring når man ser fisk på ekkoloddet. Det er også en vanlig måte ved trolling, der påhengeren står for fremdriften og hjulvispen for styringen. Da står nødvendigvis hjulvispen endel stille i vannet. 

Det høres helt merkelig ut at det ikke er låsemutter originalt. Her hadde jeg forventet en solid rabatt på reservedeler da vanlig mutter her er på grensen til feil fra produsent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.