Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd


Lasse
 Share

Recommended Posts

Vil anbefale deg å kjøpe et "vanlig" ekkolodd ikke protabelt. Har veldig god erfaring med Eagle og Lowrance (Som er to forskjellige varemerker fra samme fabrikk). Du bør kjøpe en modell med mulighet til å dele skjermen i to, der hele dybden vises i ene halvparten og en zoomet versjon av det mest interesante området i den andre. Minimum 200x200 punkters skjermoppløsning anbefales. For å få skikkelige buer på fisken må du minimum ha 100 punkters vertikal oppløsning per 10m vanndyp som vises, med 200 punkter vertikalt kan du zoome inn et 20m dybdeintervall og få fine buer. For å kunne dele skjermen i to og få et bra bilde trengs også minimum 200 punkter oppløsning horisontalt.

Du kan få kjøpt sugekopper for å feste giveren for Eagle/Lowrance. For å feste ekkoloddet i båten kan skru festebraketten fast i en litt tykk plastplate eller vannfast kryssfiner. Bruk så selvklebende borrelås for å feste plata til ei tofte eller styrekonsoll. Strøm får du mye billigere fra en 8-12 AH, vedlikeholdsfritt batteri enn fra engangsbatterier eller oppladbare små batterier. De vedlikeholdsfrie batteriene brukes typisk til alarmsentraler o.l. De holder mange mange lange fisketurer på en lading. Du trenger også en bra elektronisk lader, modellen på 2.7 A fra norske Mascot er bra for dette bruket, denne selges også under andre merkenavn. Ikke kjøp et motorsykkelbatteri da dette bare vil ende i syresøl og ødelagte klær og utstyr.

Når det gjelder konkrete modeller kan jeg anbefale følgende: Eagle FishMark 320 og Lowrance X87 som Navy kjeden selger ut fjorårsmodellen av til en gunstig pris. Begge har 320x320 skjermoppløsning.

På siden: http://www.lowrance.com/Software/PCSoftware/demos.asp kan du laste ned produktsimulatorer for X87 og de andre Lowrance produktene. Installer denne og du kan se på brukervennlighet før du kjøper og du kan lære deg å bruke lodded hjemme på PCen.

På: http://www.eaglegps.com/Downloads/Emulator...ors/default.htm kan du finne Eagle produktsimulatorer. X87 og FishMark 320 er så like at du ikke trenger å laste ned begge emulatorene for å sammenligne før du kjøper.

Lær deg å bruke loddet skikkelig, øv deg hjemme enten på PC eller med loddet i simulatormodus. Ikke bruk fiskesymboler bruk instillingen hvor fisk vises som buer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Suter

Hvor har de vedlikeholdsfrie batterier? Har selv et motorsykkel batteri og det søler noe forferdelig[ :) !]

Jeg har god erfaring med Yuasa NP serien

Kjøpte mitt hos en batteri/bilelektro spesialist.

Importør: www.automax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av frekvens og svingervinkel er avhengig av hvilke dyp du fisker på.

En 20 graders, 200kHz svinger er en god allround svinger. Ned til 50-100m dyp avhengig av om det er saltvann eller ferskvann (Saltvann demper signalene mer,partikler i ferskvann demper også signalene)vil dette være det beste valget for de fleste.

På større dyp brukes 50kHz svingere siden disse signalene trenger lengere ned. Men 50kHz gir dårligere oppløsning enn 200kHz så hvis du ikke fisker på store dyp styr unna 50kHz.

På Lowrance/Eagle sine lodd kan en 20 graders svinger dekke helt opp til 60 grader når du har satt på ASP funksjonen. ASP er en signalbehandlingsfunksjon som fjerner noe støy og renser opp noe i signalene. Bruk ASP i low eller medium, for å unngå å miste informasjone. En ekkoloddsvinger sender ikke ut en pen ren kon slik som de fleste figurer i manualene og brosjyrene viser. Det som sendes ut er konen pluss noe som kalles sidelober som er pulser med lavere intensitet men som sendes forholdsvis bredt ut, 120 grader er ikke uvanlig. Sidelobenes utbredelse og styrke er avhengig av svingerens konstruksjon.Ved å forsterke ekkoene i sidelobene er det mulig å vise en større sektor på f.eks. 60 grader med en 20 graders svinger.

Det finnes også kombisvingere med både 50 og 200kHz. Da jeg kjøpte Lowrance LCX 15MT loddet mitt fulgte det med en slik, siden jeg fisker mest på grunnt vann valgte jeg raskt å kjøpe meg en 20 graders, 200kHz standardsvinger. Jeg har begge montert på båten slik at jeg kan velge den som passer best. Kombisvingeren bruker jeg bare ved bunnfiske på dypt vann.

Noen leverandører har også svingere med høyere frekvenser, 455kHz mener jeg å huske. Antar at dette funker greit på grunnt vann, men har ingen erfaring med disse.

Det er ikke nødvendig å kjøpe et lodd med veldig stor uteffekt hvis du fisker på forholdsvis gruunt vann. Mitt gamle lodd har 600W p.p signal, LCX15MT har fra 3000 til 8000W p.p avhengig av svinger. Det ser ut som at den høye uteffekten forårsaker mer reflektert støy i overflaten (surface clutter). Når jeg dorger kan jeg se fisk som står høyere i vannet med mitt gamle lodd enn med det nye. Jeg har også lagt merke til samme problemet med andre høyeffekts lodd. Ned til 50-100m er en effekt på 600W p.p. (75W RMS) tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse

Hei, har akkurat kjøpt meg en liten 14fots båt, og har tenkt til å begynne med litt kystfiske. Har derfor tenkt litt på ekkolodd. Hvordan er HUMMINBIRD PIRANHAMAX 15X PORTABEL? Er jo et stort pluss at det er portabelt, men er det mange ulemper med ekkoloddet (evt. hvilke)?

Jeg har ikke veldig peiling på ekkolodd, men er innehaver av et slikt lodd du nevner. Jeg bruker det i akersvannet for å sjekke bunnforhold, til det funker det upåklagelig. Som nevn i et annet svar har det dårligere effekt i saltvann. Jeg har også brukt det i saltvann for å finne spesielle bunnforhold. Det er oppgitt å virke til 180 m noe det i praksis ikke gjør. Jeg vil si at under gode forhold fungerer det godt ned til ca 120 m, i noen tilfeller til og med dårligere. Det har uansett ikke vært noe stort problem for meg da jeg har brukt det mest til 100 m eller grunnere. Som sagt har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag. Hovedårsaken til at jeg gikk til anskaffelse av dette loddet var av praktiske og økonomiske grunner. Det er lett å forflytte det mellom flere båter + at det er forholdsvis rimelig, utifra de kriteriene er jeg hvertfall veldig fornøyd med dette loddet. Men for guds skyld, det finnes utallige lodd som er bedre, men de er også endel dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm det høres ut som om du vil ha størst mulig vinkel på svingeren! Jeg trodde det var motsatt, at det var en fordel å ha minst mulig vinkel. Etter mine beregninger gir en svingervinkel på 20 grader ett bilde av ett området på 244 m² på 50 meter, 972 m² på 100 meter og 3900 m² på 200 meter. Ved å få mindre vinkel vil du vel øke presisjonen eller hurr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du bruker loddet til. Jeg bruker det stort sett til dorging. Fisker normalt fra 0-20m. Bruker vanligvis heller ikke loddet for å direkte se fisken jeg skal fiske på men for å lokalisere stimer av småfisk som de store jakter på. Derfor er det en fordel med stor vinkel, pa 20m dekker en 20 graders svinger bare 39m2. Dine beregninger ser riktige ut, så jeg antar at for havfiskere på store dyp kan en mindre vinkel være fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Vil anbefale deg å kjøpe et "vanlig" ekkolodd ikke protabelt. Har veldig god erfaring med Eagle og Lowrance (Som er to forskjellige varemerker fra samme fabrikk). Du bør kjøpe en modell med mulighet til å dele skjermen i to, der hele dybden vises i ene halvparten og en zoomet versjon av det mest interesante området i den andre. Minimum 200x200 punkters skjermoppløsning anbefales. For å få skikkelige buer på fisken må du minimum ha 100 punkters vertikal oppløsning per 10m vanndyp som vises, med 200 punkter vertikalt kan du zoome inn et 20m dybdeintervall og få fine buer. For å kunne dele skjermen i to og få et bra bilde trengs også minimum 200 punkter oppløsning horisontalt.

Du kan få kjøpt sugekopper for å feste giveren for Eagle/Lowrance. For å feste ekkoloddet i båten kan skru festebraketten fast i en litt tykk plastplate eller vannfast kryssfiner. Bruk så selvklebende borrelås for å feste plata til ei tofte eller styrekonsoll. Strøm får du mye billigere fra en 8-12 AH, vedlikeholdsfritt batteri enn fra engangsbatterier eller oppladbare små batterier. De vedlikeholdsfrie batteriene brukes typisk til alarmsentraler o.l. De holder mange mange lange fisketurer på en lading. Du trenger også en bra elektronisk lader, modellen på 2.7 A fra norske Mascot er bra for dette bruket, denne selges også under andre merkenavn. Ikke kjøp et motorsykkelbatteri da dette bare vil ende i syresøl og ødelagte klær og utstyr.

Når det gjelder konkrete modeller kan jeg anbefale følgende: Eagle FishMark 320 og Lowrance X87 som Navy kjeden selger ut fjorårsmodellen av til en gunstig pris. Begge har 320x320 skjermoppløsning.

På siden: http://www.lowrance.com/Software/PCSoftware/demos.asp kan du laste ned produktsimulatorer for X87 og de andre Lowrance produktene. Installer denne og du kan se på brukervennlighet før du kjøper og du kan lære deg å bruke lodded hjemme på PCen.

På: http://www.eaglegps.com/Downloads/Emulator...ors/default.htm kan du finne Eagle produktsimulatorer. X87 og FishMark 320 er så like at du ikke trenger å laste ned begge emulatorene for å sammenligne før du kjøper.

Lær deg å bruke loddet skikkelig, øv deg hjemme enten på PC eller med loddet i simulatormodus. Ikke bruk fiskesymboler bruk instillingen hvor fisk vises som buer.

Lykke til!

Hvorfor ikke fiskesymboler, men buer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi buene gir deg et mer nøyaktig bilde av fisken, og ved å ha fishid av, ser man enklere forskjell på feks tare, dritt og fisk. Videre, så ser man lettere stimer med feks brisling eller sild enn med fishid på. Men det er jo mer moro å ha det på, men hvis man vil utnytte det til max, så blir det uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.