Gå til innhold
Fiskersiden

Røyefiske Hognsjøen


AbborLars
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Var på Hognsjøen 3 dager i påsken i fjor på røyefiske. Fikk ei lite røye etter 20 minutter fiske, ellers så vi ikke snutten av fisk resten av turen. Skal jo være kjent som et ålreit røyevann dette, så mulig vi var uheldige med vær og tidspunkt.  Vurderer en tur til i år da det jo er et fantastisk turområde. Hvordan er sjansene for (stor)fisk EGENTLIG på Hognsjøen? Og hva med de mindre omliggende tjernene som Hognsjøtjønnan og Svarthammartjønnan, huser de fisk i det hele tatt? Blakksjøen har jeg skjønt at huser mest småfisk...

Fiskehilsen fra Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, nå har jeg aldri fisket i Hognsjøen, selv om jeg har vurdert det. Vet det har vært et litt hardt fisk på gytevarpene der de senere årene, og man kan jo ikke se bort fra at dette har gått ut over bestanden av kvalitetsfisk. Det er ikke så mange store røyer i en slik sjø, og derfor er det viktig å verne om bestanden og ikke kakke for mye stor fisk. 

Og det at det ikke er så mange fisker gjør jo at det ikke alltid er enkelt å få fisk i slike vann. Fiske i vann med tynne bestander av stor fisk kan være en tålmodighetsprøve. Krever ofte mye tid og hard jobbing, og systematisk leting for å finne fisk. Og røyene er og blir lunefulle. Jeg har hatt en årlig tur etter røye på vårisen i godt over 20 år nå, og har opplevd alt fra det mest fantastiske fisket, til ren blanking, og det i de samme fjellvannene, hvor jeg vet det er brukbar bestand. Så det at du har mislyktes på ett forsøk på Hognsjøen behøver ikke å være et tegn på at fisket er blitt dårligere, men jeg anbefaler deg å forsøke å sondere terrenget litt om tingenes tilstand før du eventuelt gjør et nytt fremstøt (jeg forstår at det er det du forsøker på her, men kanskje noen lokale der oppe har mer førstehånds informasjon?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.