Gå til innhold
Fiskersiden

Lett tilgjengelige abborplasser med offentlig transport fra Oslo S.


Nicholas S
 Share

Recommended Posts

Hei

 

Jeg lurte på om noen vet om abborvann lett tilgjengelige med offentlig transport fra Oslo S? Det er vanskelig å komme til vann inni marka når man ikke har egentransport, fordi jeg er under 16... Har sett litt på Nitelva rundt flomsteinen i Lillestrøm og Bogstad. Abboren trenger ikke være gigantisk, men ikke så små som riskorn. Jeg liker å fiske med 7,5 til 10 cm jigger, worms texas style, crankbaits og spinnerbaits bla. Liker plasser med steiner og vegetasjon (liljer), men det må være mulig å fiske med en åpen krok. Helst ikke langt uti skogen fordi fisker aleine.

 

Tusen takk!

Endret av Nicholas S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nicholas.

Steinsfjorden kan nås med buss og du kan fiske fra land mer eller mindre fra CirkleK og bort til Sundvollen. 

Eller vil jeg absolutt anbefale marka, med offentlig transport og sykkel har du veldig stor rekkevidde. (Hilsen en som hadde sin første overnattingstur i marka alene da han var mye yngre enn deg.)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, erik skrev:

Hei Nicholas.

Steimsfjorden kan nås med buss og du kan fiske fra land mer eller mindre fra CirkleK og bort til Sundvollen. 

Eller vil jeg absolutt anbefale marka, med offentlig transport og sykkel har du veldig stor rekkevidde. (Hilsen en som hadde sin første overnattingstur i marka alene da han var mye yngre enn deg.)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Nicholas S skrev:

Jeg bor utpå øyene ved Nedre Bekkelaget:)

Aha! Da burde du i alle fall ha muligheten for å fiske i sjøen ...

Men til abbor; noen abborvann innenfor sykkelavstand, kan være Gjersjøen, Nøklevann og Fri-Elvåga (altså den nordlige delen der det er lov å fiske). Gjersjøen går for å være litt vanskelig, og Nøklevann er kanskje heller ikke det enkleste vannet å fiske fra land. Elvåga har jeg aldri vært ved, men det skal være stor abbor der.

Ellers er det jo tatt stor abbor i Bogstad. I Østernvann, litt lenger vest, er det tidligere tatt kjempeabbor, men jeg tror vannet må regnes som "vanskelig". T-bane til Eiksmarka og sykkel inn. Sognsvann har faktisk også ganske bra snittstørrelse på abboren, men her er det tidvis folksomt ... Jeg har tatt abbor på rundt 300 gram i Øvresetertjern, men det er vel mer som en kuriositet å regne. Lett tilgjengelig er det i alle fall. Bærum har også noen abborvann. Dælivann er det letteste tilgjengelige (med t-bane), men her er nok de fleste fiskene på størrelse med jiggen din ....  I Stovivann er det tatt stor abbor, men det er kanskje ikke like tilgjengelig med kollektivt. Dessuten er ganske store deler av strandsonen vanskelig å fiske fra.

Det var noen forslag fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TT skrev:

Aha! Da burde du i alle fall ha muligheten for å fiske i sjøen ...

Men til abbor; noen abborvann innenfor sykkelavstand, kan være Gjersjøen, Nøklevann og Fri-Elvåga (altså den nordlige delen der det er lov å fiske). Gjersjøen går for å være litt vanskelig, og Nøklevann er kanskje heller ikke det enkleste vannet å fiske fra land. Elvåga har jeg aldri vært ved, men det skal være stor abbor der.

Ellers er det jo tatt stor abbor i Bogstad. I Østernvann, litt lenger vest, er det tidligere tatt kjempeabbor, men jeg tror vannet må regnes som "vanskelig". T-bane til Eiksmarka og sykkel inn. Sognsvann har faktisk også ganske bra snittstørrelse på abboren, men her er det tidvis folksomt ... Jeg har tatt abbor på rundt 300 gram i Øvresetertjern, men det er vel mer som en kuriositet å regne. Lett tilgjengelig er det i alle fall. Bærum har også noen abborvann. Dælivann er det letteste tilgjengelige (med t-bane), men her er nok de fleste fiskene på størrelse med jiggen din ....  I Stovivann er det tatt stor abbor, men det er kanskje ikke like tilgjengelig med kollektivt. Dessuten er ganske store deler av strandsonen vanskelig å fiske fra.

Det var noen forslag fra meg.

Takk for alle de forslagene! Skal se nærmere på de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

noen som vet om størrelsen på abboren i sognsvann er betydelig redusert? det er satt ut mort og sørv der de siste årene og de artene kan ta all mat i et næringsfattig vann som sognsvann. de fem siste årene har vært håpløse for meg der, men før det fikk jeg flere halvkilosabbor. fiska der i en mannsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, staalel5 skrev:

noen som vet om størrelsen på abboren i sognsvann er betydelig redusert? det er satt ut mort og sørv der de siste årene og de artene kan ta all mat i et næringsfattig vann som sognsvann. de fem siste årene har vært håpløse for meg der, men før det fikk jeg flere halvkilosabbor. fiska der i en mannsalder.

nå aner jeg ikke ståa i Sognsvann spesielt, og det er i utgangspunktet ikke bra at man setter ut mort og sørv, naturligvis. Men selv om småabboren dermed får ytterligere harde næringskonkurrenter, vil jo de få abborene som blir store nok til å gå over på fiskediett få et nesten ubegrenset matfat... så uten at jeg støtter eksperimentet, kan slike utsettinger være et tveegget sverd; på sikt kan man kanskje vente seg at bestanden vil bestå av nesten bare tusenbrødre, og ett og annet veldig stort individ... 

det kan hende det på (lang) sikt at det vil oppstå en slags balanse mellom bestandene av karpefisk og abbor, men dette kan ta flere tiår i verste fall. En mulighet er å systematisk sette ut mellomstor abbor (0.3-1kg) for at de skal gjøre vei i vellinga. Den svenske fiskeforskeren Lennart Persson ved Umeå universitet, og hans samarbeidspartnere fant at dette var den mest effektive metoden å rehabilitere vann der bestander med småvokst karpefisk hadde eksplodert, eller der det var en tusenbrødrebestand av abbor. Hvis det er mange nok store abbor vil de være så effektive predatorer at de holder bestandene av småfisk nede. I tillegg vil disse abborene etter hvert kunne bli giganter, og i seg selv være et ytterst attraktivt sportsfisketilbud. Det var denne type dynamikk som førte til at det ble så store abborer i de små innsjøene i Bohuslän for ca 30 år siden, da de blant annet satte den svenske rekorden på abbor. Men dette eksperimentet må gjentas etter hvert som de store abborene dør ut. Så var det dette med å få tillatelse. Man må gjøre en grundig jobb for å hindre spredning av parasitter. Abbor må hentes helst fra samme vassdrag, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.