Gå til innhold
Fiskersiden

Gjersjøen Abbor


Nicholas S
 Share

Recommended Posts

Hei

 

Siden jeg bor relativt nærme Gjersjøen har jeg lyst til å prøve litt abborfiske der. Mange sier at det er et veldig vanskelig vann og vanskelig å få litt borre. Er det vanskelig å få grei størrelse abbor langs gamle mossevei? Tenker 250g +. Bruker alt fra jigg til dropshot og på sommeren.

 

Takk for eventuelt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjersjøen er et übervanskelig vann. Det er veldig stor abbor der, det har blitt tatt 2+ fisk der, og mange oppunder. Men bestanden av stor abbor er veldig tynn. Det er relativt greit å få små abbor, men heller ikke steikefisk er spesielt vanlig.

Vannet er heller ikke lett å fiske fra land; båt er nesten et must om sommeren. Isfiske er kanskje mest praktisk. Da kommer man i hvert fall til på alle plassene. Det er heller ikke lett å fiske fra land alle steder, fordi tilgjengeligheten ikke er den beste. Bredden er bratt, med mange skrenter. Eller det er skog. De fleste steder er det dessuten brådypt. Gjersjøen er jo generelt en dyp innsjø; 64 meter dyp, med store områder hvor det er 30+ meter dypt.

I 1981 ble det satt ut gjørs i Gjersjøen, og bestanden er i dag ganske god, med en fair sjanse på 5+ fisk. Som posten til Erik viser er det mye gjedde, men min erfaring er at 5+ fisk er sjeldne. Og ekkogrammet viser at gjeddene for en stor del jager pelagisk, der mye av byttefisken (mort) holder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, piscator skrev:

Gjersjøen er et übervanskelig vann. Det er veldig stor abbor der, det har blitt tatt 2+ fisk der, og mange oppunder. Men bestanden av stor abbor er veldig tynn. Det er relativt greit å få små abbor, men heller ikke steikefisk er spesielt vanlig.

Vannet er heller ikke lett å fiske fra land; båt er nesten et must om sommeren. Isfiske er kanskje mest praktisk. Da kommer man i hvert fall til på alle plassene. Det er heller ikke lett å fiske fra land alle steder, fordi tilgjengeligheten ikke er den beste. Bredden er bratt, med mange skrenter. Eller det er skog. De fleste steder er det dessuten brådypt. Gjersjøen er jo generelt en dyp innsjø; 64 meter dyp, med store områder hvor det er 30+ meter dypt.

I 1981 ble det satt ut gjørs i Gjersjøen, og bestanden er i dag ganske god, med en fair sjanse på 5+ fisk. Som posten til Erik viser er det mye gjedde, men min erfaring er at 5+ fisk er sjeldne. Og ekkogrammet viser at gjeddene for en stor del jager pelagisk, der mye av byttefisken (mort) holder til.

Spennende med gjørs! På google maps har jeg funnet noen spots som virker fine med stein bunn. Det er langs gamle mosseveien. Her er to eksempler. Hva tror du?1505288763_Skjermbilde2019-03-15kl_10_53_12.thumb.png.871ba4d3af794740f20a6ce1953f123e.png563101226_Skjermbilde2019-03-15kl_10_54_55.thumb.png.4d47b096b37bf67d0b22203df0d11152.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er naturligvis mulig å fiske langs gamle Mossevei, og der er det som bildene dine viser flere plasser hvor det er mulig å komme til. Jeg har aldri fisket her selv; det er ganske brådypt på vestsiden her. Derimot pleide vi å fiske på motsatt side, nord for der høyspentlinjen krysser sjøen; på den legendariske Myrvollgrunna. Der var det bra fiske, men det var en periode svært hardt fiske der, slik at fisket etter hvert ble mye vanskeligere. Har ikke fisket på Myrvollgrunna på mange år, så jeg vet dessverre ikke hvordan fisket er i dag.

btw, det er noen helt drøye og spennende undervannsskrenter i Gjersjøen. Fant en plass hvor det var to meter dypt. Så flyttet jeg meg 4-5 meter, og plutselig var det 18 meter dypt! I forlengelsen sørover fra Kjerringnebba er det en markert kant; øst for kanten er det 10-15 meter dypt, på vestsiden stuper det nesten rett ned til 30+. Det er jo ute i dette bassenget, sørøst for Tyrigrava et sted, hvor sjøens dypeste punkt ligger. 

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, piscator skrev:

det er naturligvis mulig å fiske langs gamle Mossevei, og der er det som bildene dine viser flere plasser hvor det er mulig å komme til. Jeg har aldri fisket her selv; det er ganske brådypt på vestsiden her. Derimot pleide vi å fiske på motsatt side, nord for der høyspentlinjen krysser sjøen; på den legendariske Myrvollgrunna. Der var det bra fiske, men det var en periode svært hardt fiske der, slik at fisket etter hvert ble mye vanskeligere. Har ikke fisket på Myrvollgrunna på mange år, så jeg vet dessverre ikke hvordan fisket er i dag.

Får prøve langs veien der til sommer og kanskje på motsatt side:D Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.