Gå til innhold
Fiskersiden

Kva slags treblekrok er best i forhold til pris?


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Generelt; jeg kan godt kompromisse litt med kvalitet på stang og snelle, hvis det er noe jeg ALDRI kompromisser med når jeg fisker er det kvaliteten på kroker og sene. Der er jeg kanskje i overkant kresen. Det fins naturligvis flere enn Owner som produserer gode kroker, men jeg bruker Owner st36 til det meste av mitt fiske der slike kroker er aktuelle, som slukfiske. Når jeg kjøper sluk bytter jeg nesten alltid ut "fabrikk-krokene" med en st36 i passende størrelse. Og selv om st36 er en relativt dyr krok, som alle Owner-kroker dessverre er, kanskje den tross alt er billigst også, hvis man setter kvalitet og pris opp mot hverandre?

Til Rubjo: Hvordan kan du vite at 10/0 kroken du bruker holder til kveite hvis du aldri har fått en STOR kveite? Mens krokingsegenskapene som regel er det mest kritiske under vanlig slukfiske i ferskvann; det er ytterst sjelden at selv en stor ørret klarer å rette ut kroken, er krokens styrke helt avgjørende under kveitefiske. Og om Owners kroker for ferskvannsfiske er dyre, hva skal man da si om kvalitetskrok for stor fisk i saltvann? Det er helt avgjørende at kroken på tross av sitt tykke gods er spiss nok til å trenge gjennom den harde fiskekjeften. Og den skal om nødvendig være så solid at fisk på 100++ kilo ikke retter den ut. Og den skal ha en form slik at fisken ikke så lett bender seg løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, piscator skrev:

det er ytterst sjelden at selv en stor ørret klarer å rette ut kroken

Har nok skjedd mer enn 100 ganger for megB) ST-36 (1x) er det bare å glemme for mitt fiske, ST-41 (2x) er bedre men fortsatt for myk, ST-56 (3x) retter seg ikke ut på ørret.

Problemet er at jeg trenger en krok jeg kan rette ut når sluken sitter fast i bunnen, men som ikke retter seg på fisk. Mustad 36329NPBLN (3x) er det beste alternativet jeg har funnet. 

 

Gode gamle Mustad 3567B (2x) er en sterk og rimelig krok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.3.2019 at 7.59, piscator skrev:

Generelt; jeg kan godt kompromisse litt med kvalitet på stang og snelle, hvis det er noe jeg ALDRI kompromisser med når jeg fisker er det kvaliteten på kroker og sene. Der er jeg kanskje i overkant kresen. Det fins naturligvis flere enn Owner som produserer gode kroker, men jeg bruker Owner st36 til det meste av mitt fiske der slike kroker er aktuelle, som slukfiske. Når jeg kjøper sluk bytter jeg nesten alltid ut "fabrikk-krokene" med en st36 i passende størrelse. Og selv om st36 er en relativt dyr krok, som alle Owner-kroker dessverre er, kanskje den tross alt er billigst også, hvis man setter kvalitet og pris opp mot hverandre?

Til Rubjo: Hvordan kan du vite at 10/0 kroken du bruker holder til kveite hvis du aldri har fått en STOR kveite? Mens krokingsegenskapene som regel er det mest kritiske under vanlig slukfiske i ferskvann; det er ytterst sjelden at selv en stor ørret klarer å rette ut kroken, er krokens styrke helt avgjørende under kveitefiske. Og om Owners kroker for ferskvannsfiske er dyre, hva skal man da si om kvalitetskrok for stor fisk i saltvann? Det er helt avgjørende at kroken på tross av sitt tykke gods er spiss nok til å trenge gjennom den harde fiskekjeften. Og den skal om nødvendig være så solid at fisk på 100++ kilo ikke retter den ut. Og den skal ha en form slik at fisken ikke så lett bender seg løs. 

Rett og lsett fordi andre jeg fisker med har fått store kveiter på de samme krokene og de holdt helt fint, de er sylkvasse, har tålt flere gangers bruk uten å ha blitt mindre kvasse pga av abrasjon eller rust. Jeg greier jo ikke "bruke opp" krokene mine en gnag fordi de holder så lenge.

Intil det motsatte er bevist, så fisker jeg med disse :-D
Jeg bruker også kun billig braid fra kina til alt fra UL/BFS fiske til Kystmeite og havfiske. Holder i massevis. 

Åja, har jeg glemt å fortelle om den store kveita jeg mista? 
Da brukte jeg owner krok, og jeg mista den fordi kroken ikke satt...men det var ikke derfor jeg bytta. Jeg bytta fordi krokene er dritbillige. Rett og slett ett økonomisk spørsmål, og avgjøredne for om jeg får brukt fiskeutsyret mitt i det hele tatt. 

Godt nok er altid godt nok. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rubjo skrev:

Rett og lsett fordi andre jeg fisker med har fått store kveiter på de samme krokene og de holdt helt fint, de er sylkvasse, har tålt flere gangers bruk uten å ha blitt mindre kvasse pga av abrasjon eller rust. Jeg greier jo ikke "bruke opp" krokene mine en gnag fordi de holder så lenge.

Intil det motsatte er bevist, så fisker jeg med disse :-D
Jeg bruker også kun billig braid fra kina til alt fra UL/BFS fiske til Kystmeite og havfiske. Holder i massevis. 

Åja, har jeg glemt å fortelle om den store kveita jeg mista? 
Da brukte jeg owner krok, og jeg mista den fordi kroken ikke satt...men det var ikke derfor jeg bytta. Jeg bytta fordi krokene er dritbillige. Rett og slett ett økonomisk spørsmål, og avgjøredne for om jeg får brukt fiskeutsyret mitt i det hele tatt. 

Godt nok er altid godt nok. 

----

fair enough! :) og bare for å presisere, selv om jeg bruker mye Owner-kroker bruker jeg ikke BARE Owner. Jeg bruker for eksempel en Gamakatsu-krok til kveitefiske med agnfisk, og har også brukt big game-kroken til Mustad. En veldig solid og god krok, som dessverre (som de fleste Mustad-kroker) er for sløv fra fabrikken, og må slipes grundig opp med en diamantfil før bruk. Men ingen av disse er spesielt billige dessverre... Kveiteshad'er kommer jo med fastmontert krok, og de fleste av disse er gode nok, uten at jeg kjenner fabrikat. I tillegg bruker jeg Stinger-kroken til Savage Gear. Og alle kveitekroker må sjekkes jevnlig, og spissen skjerpes. Og når man skjerper krok, begynner de lettere å ruste. Det er en del av gamet. 

Til fiske i ferskvann etter ørret, som tross alt er av mye mer moderat størrelse, er ikke kravene like kompromissløse. Men det er viktig å bruke en krok som kroker godt. Og den nevnte Owner st36 er blant de beste så vidt jeg kan forstå ut fra erfaring. Holder bra på skarpheten gjør de også. og med små mothakere gjør det lettere med fang og slipp, uten at det synes å gå ut over krokens evne til å holde på fisken. Og jeg har aldri opplevd at en slik krok har blitt rettet ut av fisk, men så kan det jo hende at mine ørreter har vært for små...! ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

----

fair enough! :) og bare for å presisere, selv om jeg bruker mye Owner-kroker bruker jeg ikke BARE Owner. Jeg bruker for eksempel en Gamakatsu-krok til kveitefiske med agnfisk, og har også brukt big game-kroken til Mustad. En veldig solid og god krok, som dessverre (som de fleste Mustad-kroker) er for sløv fra fabrikken, og må slipes grundig opp med en diamantfil før bruk. Men ingen av disse er spesielt billige dessverre... Kveiteshad'er kommer jo med fastmontert krok, og de fleste av disse er gode nok, uten at jeg kjenner fabrikat. I tillegg bruker jeg Stinger-kroken til Savage Gear. Og alle kveitekroker må sjekkes jevnlig, og spissen skjerpes. Og når man skjerper krok, begynner de lettere å ruste. Det er en del av gamet. 

Til fiske i ferskvann etter ørret, som tross alt er av mye mer moderat størrelse, er ikke kravene like kompromissløse. Men det er viktig å bruke en krok som kroker godt. Og den nevnte Owner st36 er blant de beste så vidt jeg kan forstå ut fra erfaring. Holder bra på skarpheten gjør de også. og med små mothakere gjør det lettere med fang og slipp, uten at det synes å gå ut over krokens evne til å holde på fisken. Og jeg har aldri opplevd at en slik krok har blitt rettet ut av fisk, men så kan det jo hende at mine ørreter har vært for små...! ;)

 

Til slukfiske bruker jeg bare de krokene som satt på sluken da jeg kjøpte den. Eenste unntak er alle slukene jeg finner i vannet når jeg vader (helt utrolig  mange)...da er som regel kroken enten helt vekk, eller i ferd med å bli det. 

Eneste gangen jeg har opplevd krokbrudd var en gang i fjor i Tjeldsundet, da jeg satte bunnfast en 40 grams stingsild....da røyk kroken før kastking sin .30 braid. Jeg måtte finne meg en grein, surre braiden noen runder rundt den og la hele tyngden på rett og slett for å forsøke å slite den avmed min egen vekt da det satt bom fast. Gikk rett på rumpa da det løsnet, og da var kroken knekt rett av...jeg veier 110 kilo, så det er i alle fall ikke noe i veien med hverken braiden eller knutene mine :-D

Ellers har jeg bare sett utretta kroker når jeg har satt bunnfast. Men jeg får kansje ikke stor nok fisk jeg heller :-D
Og det er kansje like greit for til f.eks havfiske bruker jeg ei 7000 ambiss på ei 30lb som er 10 år gammel, og kosta 400 kr :-D
Ser for meg at en 100 kilos kveite kommer til å rassere hele bruket uansett :-D

Og på kystmeitestengene står det ei amb 6500 snelle på den ene, og en Okuma Ceymar på den andre....Okumastanga den står på kosta under 300 kr og oser ikke akkurat av kvalitet den heller, men satser på at jeg ikke får noe verre en torsk på den :-D

Poenget mitt er i grunnen at man trenger ikke altid det "beste" og dyreste for å ha fiskegleden der. Godt nok er oftest det.
 




 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva som er godt nok er høgst diskutabelt. Dersom ein krok gir 5% betre krokingsprosent vil ein neppe merke det særleg, men over tid gir det meir fisk. Eg ønsker å fiske med det som eg veit er bra. Problemet er at det går med ein haug av treblekrokar til ørretfiske. Det bør byttast ofte og då blir det dyrt. Hadde vore ein fordel om nokon visste om ein krok som er like skarp som owner berre billigare. Mykje kveiteprat her. Då gjelder heilt andre ting enn til mitt ørretfiske som stort sett dreier seg om fisk frå 500 til 2000g. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager at jeg har bidratt til å skyve fokus over mot kveite, og således bort fra trådens egentlige tema. Men hvis det er som du skriver ørret i str 500-2000 gram som er temaet, så er det et par ting jeg stusser over ved det du skriver. For det første, selv en ørret på 2kg kan neppe rette ut en vaniig treblekrok beregnet på ferskvannsfiske. Noe sånt har jeg aldri opplevd. For det andre, jeg forstår ikke at du må bytte kroker så ofte, og at det går så mye krok. Jeg har da fisket ørret/røye i fjellvann med steinete bunn i en mannsalder snart, og jeg skifter ikke kroker ofte. Men jeg sjekker dem etter omtrent hvert kast. Og jeg opplever at de holder på skarpheten kast etter kast, selv når det er nedi bunnen en tur skal det litt til før kroken blir sløv. Og de dyreste krokene - som for eksempel Owner st36 - holder definitivt bedre på skarpheten enn billigere kroker, inkludert de krokene som sitter på sluken når man kjøper den. Nettopp derfor er det kanskje  billigere i lengden å bruke en dyrere krok, fordi det blir så mye mindre behov for utskifting? Jeg opplever at krok er et område der man definitivt kan spare seg til fant... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker slukene mine i årevis uten å skifte. Mister som regel sluken lenge før det blir nødvendig :-D
Men har sluker som har ligget i skrinet i 10 år og vært i heftig bruk....og merker ingen sløvhet. Har et 20 år gammel krokbryne....aldri vært i bruk....
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker som sagt str 14 krok som er ganske liten, og føler at det skal lite til for at den rettar littegrann ut når eg setter i botn. Då tørr eg ikkje bruke den meir. På fast ørret er det ingen problem med utretting. Heller ikkje på mellomstor laks. Eg har ca 1500 ørretslukar, men bruker no spesialopplegg slik at eg fiskar med same treblekrok heile tida uansett om eg bytter sluk. Då slepp eg å bytte så ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.