Gå til innhold
Fiskersiden

Vadestøvler.


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Kjøpte vadebukse i fjor som jeg er godt fornøyd med. Sikkert fordi jeg ikke vet hvordan andre merker er i forhold, da dette bare er andre vadebuksa jeg har eid, da den gamle neoprenbuksa hadde holdt i 20 år (og fremdeles er like brukbar som da jeg kjøpte den)

Men jeg gjorde den tabben og velge filtsåle, siden jeg kjente til det fra før da den gamle neoprenbuksa med fast støvel hadde det. 

Filt er jo svinetungt å gå med. Og jeg sliter med utmattelse pga av kronisk sykdom...så jeg bør defintivt ikke ha noe så rtungt på beina om jeg skal gå et stykke til et vann. Og Norge er jo en bakke! Videre er de dritglatte på gjørmete regnstier! Fikk meg noen karameller etter noen skikkelig fall i Charlie Chaplinstil!

Er det noen som kan anbefale noen rimelig vadestøvler, med god støtte for foten og som er lette å gå med?
Eller skal jeg bare kjøpe meg noen billige joggsko noen størrelser større enn foten?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det slik at du har en moderne vadebukse i pustende materiale (Gore-Tex eller liknende), uten fast støvel. Vet ikke om filtsålen er det største problemet, men en stor og lett joggesko istedenfor tunge vadesko er løsningen hvis du vil ha en lettere totalpakke. Problemet er også relevant for den som vil ha med seg vadebuksa til fjells, der hvert gram i sekken teller. Enda lettere blir det med sportssandaler, men da øker risikoen for at vadebuksa skal skades av kvister eller steiner på bunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @piscator her. Så lenge du har løs støvel, er ingen skade skjedd. Jeg brukte joggesko til vaderne i mange år før jeg kjøpte meg egne vadesko. En annen sak er at vadere uansett ikke er det beste å gå langt i, selv om de ikke lenger er laget av PVC ... Så skal du gå langt, ville jeg nok tatt vaderne på ryggen. Filtsåler kan dessuten være temmelig glatt på land ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen guideline vadestøvler ikke veldig fancy for å si det slik. Der er veldig lette og gir god støtte. De har filtsåle og jeg syntes ikke de på noen måte blir for tunge og gå med. Jeg blir faktisk mye mer sliten av å gå med fjellstøvler med dårlig feste på glatte steiner, enn å gå med vadestøvler med filtsåle som sitter  godt på glatte steiner. Men her kan det være individuelle preferanser samt lokale terreng forskjeller som helt klart kan spille inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Afre skrev:

Jeg har noen guideline vadestøvler ikke veldig fancy for å si det slik. Der er veldig lette og gir god støtte. De har filtsåle og jeg syntes ikke de på noen måte blir for tunge og gå med. Jeg blir faktisk mye mer sliten av å gå med fjellstøvler med dårlig feste på glatte steiner, enn å gå med vadestøvler med filtsåle som sitter  godt på glatte steiner. Men her kan det være individuelle preferanser samt lokale terreng forskjeller som helt klart kan spille inn

Mine føles som om jeg går med bly på beina. Hrr en kronisk sykdom som gjør at jeg blir veeeeldig fort helt utmattet. 
Et eksempel på hvordan det er... alle som går i fjellet har sikkert opplevd å gå seg helt tom. Når hvert skritt er som å løfte bly, og du er helt kjørt... sånn har jeg det etter en times handletur på nærmeste kjøpesenter en lørdags formidag, eller etter å ha støvsugd huset. 

Det blir dermed ikke lange turene på meg. Jeg nileser kartene for å spare meg for selv de korteste bakker, og fisker i de vannene som er lettest å komme til. Helst vil jeg parkere ved vannet, slik at jeg slipper å kaste vekk krefter på å komme til vannet!

Og når jeg er der, går jeg mest mulig i vannet og fisker meg rundt vannet, noe jeg oftest gjør i snegletempo, og dermed får maksimert fisking framfor transport på land fra fiskested til fiskested. 

Men noen ganger må jeg gå noen hundre meter...og da trebnger jeg noe lettere på beina. Av og på med sko, eller bæring av vadebukse for så å ta den på, krever for mye energi. Jeg har tilogmed fiskesekken og alt ferdig pakket slik at jeg bare kan dra når jeg har en god dag, og ikke kaste vekk dyrebar energi på å pakke og lete fram utsyr.

Jeg klarer ikke å trene, men aktivietet som fisking meg ut og i bevegelse frivillig.
Så en fyr i vadebukse og crocs i fjor, men jeg trenger noe som også støtter foten, da jeg har hatt mine nestenulykker på ujevn og steinete bunn, der vadestøvlene redda meg :-D

 



 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, piscator skrev:

Forstår det slik at du har en moderne vadebukse i pustende materiale (Gore-Tex eller liknende), uten fast støvel. Vet ikke om filtsålen er det største problemet, men en stor og lett joggesko istedenfor tunge vadesko er løsningen hvis du vil ha en lettere totalpakke. Problemet er også relevant for den som vil ha med seg vadebuksa til fjells, der hvert gram i sekken teller. Enda lettere blir det med sportssandaler, men da øker risikoen for at vadebuksa skal skades av kvister eller steiner på bunnen. 

Noen av vannene jeg fisker i har veldig steinete bunn. 

Se mitt svar under for mer bakgrunnsinfo. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Enig med @piscator her. Så lenge du har løs støvel, er ingen skade skjedd. Jeg brukte joggesko til vaderne i mange år før jeg kjøpte meg egne vadesko. En annen sak er at vadere uansett ikke er det beste å gå langt i, selv om de ikke lenger er laget av PVC ... Så skal du gå langt, ville jeg nok tatt vaderne på ryggen. Filtsåler kan dessuten være temmelig glatt på land ...

Jeg går ikke langt. Se svaret til Afre så har du mer info :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.