Gå til innhold
Fiskersiden

Interesse for artsfiske


Morten Løkholm
 Share

Recommended Posts

Hei jeg er 22 år og har interesser for fiske, hoved interessen er artsfiske (sportsfiske). jeg er på utkikk etter andre med samme interesse som vil dele tips og erfaring og mulig få en ny fiske  kompis. jeg bor på Nesodden ( ikke den mest artsrike fjorden dessverre) men har egen båt 17 fot askeladden. 

Endret av Morten Løkholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Morten Løkholm skrev:

Hei jeg er 22 år og har interesser for fiske, hoved interessen er artsfiske (sportsfiske). jeg er på utkikk etter andre med samme interesse som vil dele tips og erfaring og mulig få en ny fiske  kompis. jeg bor på Nesodden ( ikke den mest artsrike fjorden dessverre) men har egen båt 17 fot askeladden. 

Heisann!

Jeg bor ikke på Nesodden, men familien har sommerhus der, så jeg tilbringer en del tid der.

Da jeg var barn lærte jeg at Bunnefjorden var "fiskeløs", så jeg har i praksis ikke fisket der før i voksen alder. Bortsett fra at "hele" arts-Norge valfartet dit for å fiske pelamide for noen år siden, er jeg enig med deg i at fjorden ikke er den mest spennende fiskemessig. I løpet av de få turene jeg har hatt som voksen, har jeg fått sjøørret, sild, makrell og altså pelamide. Jeg er for øvrig ingen dedikert artsfisker, men i og med at jeg opprettet en bruker på artsfiske.com i vinter, har jeg planer om litt bryggefiske denne sommeren. Jeg ser i alle fall mye rart når vi bader ....

Har du fått noe spennende der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TT skrev:

Heisann!

Jeg bor ikke på Nesodden, men familien har sommerhus der, så jeg tilbringer en del tid der.

Da jeg var barn lærte jeg at Bunnefjorden var "fiskeløs", så jeg har i praksis ikke fisket der før i voksen alder. Bortsett fra at "hele" arts-Norge valfartet dit for å fiske pelamide for noen år siden, er jeg enig med deg i at fjorden ikke er den mest spennende fiskemessig. I løpet av de få turene jeg har hatt som voksen, har jeg fått sjøørret, sild, makrell og altså pelamide. Jeg er for øvrig ingen dedikert artsfisker, men i og med at jeg opprettet en bruker på artsfiske.com i vinter, har jeg planer om litt bryggefiske denne sommeren. Jeg ser i alle fall mye rart når vi bader ....

Har du fått noe spennende der?

ja siden jeg er født og oppvokst på nesodden har jeg fisker her en del (alltid hatt tilgang til båt) men  har merket ekstremt stor nedgang på fisk di siste årene. men er jo fortsatt fisk og få her i fjord fikk jeg havabbor, sandflyndre, sypike, berggylt, makrell, skrubbe, torsk, sei, hvitting,  knurr rødknurr,. alt dette er tatt i indre oslofjorden i 2018.

jeg lagde bruker på artsfiske.com før sommeren i fjord men registrerte først fisk der nå for 1 ukes tid siden overaskene gøy og interessant siden, der fikk bronse på min havabbor.
 

men 2 av fiskene jeg var mest fornøyd med var kanskje havabboren, men fikk også møte med en pigghå (uten for kagerø har hytte like ved) 

I sommer ser jeg fram til å bli med på min første fiskekonkurragse langesund fiskefestival

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, erik skrev:

Oslofjorden er da tvert i mot blandt de mest artsrike i Norge? Mengden av hver art kan vi klart diskutere dog. :) Dessuten har Nesodden endel artige ferskvannsfisk som ikke er fult så lett tilgjengelige for resten av landet, feks suter.

 

bundefjorden/ indre oslofjorden virker som liv dør ut. 
men vi har noe spennene ferskvann som frk. har vi et vann med snitt abbor på over kg og vi har ferskvann der jeg vet det har blitt tatt gjedde på over 16 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Morten Løkholm skrev:

bundefjorden/ indre oslofjorden virker som liv dør ut. 
men vi har noe spennene ferskvann som frk. har vi et vann med snitt abbor på over kg og vi har ferskvann der jeg vet det har blitt tatt gjedde på over 16 kg.

Har du fisket i Røertjern? Det er i gangavstand fra familiens sommerhus, men jeg har aldri fisket der. Iflg det jeg har funnet på nett, skal det være abbor, mort og gjedde der. 

Havabbor står for øvrig høyt på min liste over fisker jeg bør få snart. I og med at jeg har fisket i Oslofjorden i snart 40 år .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TT skrev:

Har du fisket i Røertjern? Det er i gangavstand fra familiens sommerhus, men jeg har aldri fisket der. Iflg det jeg har funnet på nett, skal det være abbor, mort og gjedde der. 

Havabbor står for øvrig høyt på min liste over fisker jeg bør få snart. I og med at jeg har fisket i Oslofjorden i snart 40 år .... 

Hmm aldri fisket der før, men må jo prøve det ut.

Ja jeg vet om steder der det har blitt tatt masse havabbor (steder som få snakker om) tror folk prøver å holde stedet litt for seg selv. 

stripet pelamide står veldig høyt opp på min liste tror det var i 2015 hvor det tok av  i aviser og på nettet med fangst av stipet pelamide. når jeg hørte det var jeg nesten ute hver eneste kveld jeg hadde tid og prøvde. Men lykken var ikke på min side, selv om fattern hadde en på kroken som dessverre fikk unnslippe rett før den kom over båtripen.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Morten Løkholm skrev:

Hmm aldri fisket der før, men må jo prøve det ut.

Ja jeg vet om steder der det har blitt tatt masse havabbor (steder som få snakker om) tror folk prøver å holde stedet litt for seg selv. 

stripet pelamide står veldig høyt opp på min liste tror det var i 2015 hvor det tok av  i aviser og på nettet med fangst av stipet pelamide. når jeg hørte det var jeg nesten ute hver eneste kveld jeg hadde tid og prøvde. Men lykken var ikke på min side, selv om fattern hadde en på kroken som dessverre fikk unnslippe rett før den kom over båtripen.



 

Jepp, det var i 2015. Tok meg en kveldstur på et par timer å få den i båten. Det er jo lov å ha flaks i blant! 

Jeg skal prøver Røertjern til sommeren. Kanskje det er en skjult stor-abborperle, skjønt jeg har mer tro på tusenbrødre og hammerskaft- gjedder. 

Jeg skal lete litt etter havabbor, før jeg tigger etter tips .... 

Jeg har for øvrig fått kveite i indre Oslofjord. Det tror jeg er rimelig sjeldent ... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Jepp, det var i 2015. Tok meg en kveldstur på et par timer å få den i båten. Det er jo lov å ha flaks i blant! 

Jeg skal prøver Røertjern til sommeren. Kanskje det er en skjult stor-abborperle, skjønt jeg har mer tro på tusenbrødre og hammerskaft- gjedder. 

Jeg skal lete litt etter havabbor, før jeg tigger etter tips .... 

Jeg har for øvrig fått kveite i indre Oslofjord. Det tror jeg er rimelig sjeldent ... 

 

Hmm Kveite i indre oslofjorden er rimlig sjeldent,  det skulle jeg gjerne ha fått. Hvis du vil kan du gjerne avsløre hvor du fikk kveita :D

hvis du gir meg tips og triks for å få stripet pelamide kan jeg gi deg tips om havabbor (kan nesten si  fangst garanti om du er en allrounder fisker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.3.2019 at 20.08, Morten Løkholm skrev:

Hmm Kveite i indre oslofjorden er rimlig sjeldent,  det skulle jeg gjerne ha fått. Hvis du vil kan du gjerne avsløre hvor du fikk kveita :D

hvis du gir meg tips og triks for å få stripet pelamide kan jeg gi deg tips om havabbor (kan nesten si  fangst garanti om du er en allrounder fisker)

Hei igjen! 

Jeg tror ikke mine fisketips er særlig mye verdt. Både kveita og pelamiden var rein flaks. 

Kveita ble tatt fra land litt sør for Veas-anlegget på Slemmestad. På odden etter den store betongbrygga. Det var i 1993-94 eller så. Jigg. 

Pelamiden ble tatt et stykke inn i Bunnefjorden, sør for Kirkevika langs Nesodden-landet. Dorget med en japansk Yo-Zuri wobler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.