Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Har kjøpt en Hobby 555 proff med Lowrance Elite 9Ti med hekkmontert totalscan svinger.  Butikken monterte svinger flush med undersiden av skroget slikt at det ikke sprutet så mye på motoren når båten planet!    Resultatet er at loddet mister bunnen allerede med 6 knop.  Har noen tilsvarende svinger og kan si noe om hvilken fart de har bunnkontakt og hvor mye sprut det blir??
Er ellers veldig fornøyd med båten.  Fikk den levert med to vindskjermer (nyhet i år).
image.png.e57e91fd6fcfd6a0f3ca2595dddab3e1.png
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser det ut hos meg i snaue 30 knop:

Screenshot_2018-09-15_18.30.04.png

Her fra dorgefart og opp til 28 knop i ett skjermbilde:

Screenshot_2018-09-15_18.27.48.png

Ekkoloddgiveren brukt her er en Airmar TM150M som ikke akkurat er kjent for sin evne til å gi gode bilder i plan. Raskere enn 30 knop så tar jeg ikke hendene av ratt og gass for å ta skjermbilder. ;)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den spruten som er er lavere enn akterspeilet. Mye sprut er et soleklart tegn på feilmontert ekkoloddgiver.

PS - Montering av aktergiver krever at man prøver seg frem. Man monterer og justerer etter beste evne, så er det ut på vannet og teste. Opp på henger for justering, ut igjen for mer testing etc. Det er ingen bønn her, skal du ha optimal prestanda må dette gjøres skikkelig. Jeg har enda ikke sett en eneste båt på de gode 30 årene jeg har sett på båter, hvor forhandlermontert ekkoloddgiver har vært gjort riktig. Det inkluderer forhandlere i Sverige som selger rendyrkede sportsfiskebåter. Dette er noe man bør gjøre selv.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.