Gå til innhold
Fiskersiden

Fra 15 Juni blir det forbudt å fiske Torsk i Oslofjorden


 Share

Recommended Posts

Jeg tenker at det største problemet er ikke mangel på regler og forskrifter men heller mangel på håndheving av disse. Eneste stedene du finner fiskeoppsyn i dag er i vassdrag hvor det er mulig å fiske laks eller private ørretvann på fjellet. Prøver du deg etter gjedde i Drammenselvas grønne sone uten fiskekort eller utenfor laksesesongen blir du raskt bortvist, men setter du x-antall garn på tversk av leksviker for gjedda på våren i et gjeddevann er det ingen (andre enn sportfsiskerene) som bryr seg. Løsningen er (dyrere) fiskekort som kan være med å finansiere oppsyn i de innsjøene som trenger det. Må jo si det er rart at det er tilnærmet fritt fiske i en innsjø som Øyeren med det påfølgene rovfisket som utføres av enkelte.

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo flere steder som ødelegges helt pg av lovlig garn fiske. Se på Steinsfjorden foreksempel å årlig Gjedde festival. Er det mulig ? 

Sverige ligger lang langt foran oss med tanke på fiskevård/vedlikehold av vannene rundt oss. Der samler dem opp juletrær som senkes på bunn så Abboren får steder å leke/gytte/gjemme seg i fred. Har et favoritt vann der jeg kommer fra som jeg har prøvd noe lignende i. Men føler meg noe dum av å holde på med denslags uten lov fra kommunen osv. 

I Sverige virker det som soportsfiske er mye større. Virker som de fleste har skjønt tegninga med å slippe ut fisken. Jeg fisker ikke fordi jeg er sulten men fordi jeg liker å fiske. Om kort tid så er det nesten ikke vits å fiske i det hele tatt for alle vannene vill jo være tømt. Vi ser å merker effekten allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.4.2019 at 16.14, Bonavar skrev:

Er jo flere steder som ødelegges helt pg av lovlig garn fiske. Se på Steinsfjorden foreksempel å årlig Gjedde festival. Er det mulig ? 

Sverige ligger lang langt foran oss med tanke på fiskevård/vedlikehold av vannene rundt oss. Der samler dem opp juletrær som senkes på bunn så Abboren får steder å leke/gytte/gjemme seg i fred. Har et favoritt vann der jeg kommer fra som jeg har prøvd noe lignende i. Men føler meg noe dum av å holde på med denslags uten lov fra kommunen osv. 

I Sverige virker det som soportsfiske er mye større. Virker som de fleste har skjønt tegninga med å slippe ut fisken. Jeg fisker ikke fordi jeg er sulten men fordi jeg liker å fiske. Om kort tid så er det nesten ikke vits å fiske i det hele tatt for alle vannene vill jo være tømt. Vi ser å merker effekten allerede. 

Joda, enig med deg. Men det er to ting, det ene er eksisterende lover og forskrifter som ikke overholdes. Det andre er manglende lover og forskrifter. Sistnevnte er jo i stor grad opptil grunneierene å ta tak i, og hvis de ikke bryr seg så er det ikke så mye vi sportsfiskere får gjort med det annet enn å forsøke å påvirke dem i riktig retning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å nevne at i Sverige har abbor, gjedde og gjørs en helt annen status enn her i Norge.

Det er definitivt ikke mangel på kultiveringstiltak i Norge heller, men de er rettet mot fisk med fettfinne. En råtipp fra min side er at hvis du sammenlikner hva som legges ned av kroner og øre i kultivering, rydding av gytebekker, gyrobehandling, kalking etc i Norge, så brukes det langt mer ressurser her enn i Sverige. (En påstand jeg ikke kan underbygge, populært kalt synsing). Hvor innsatsen legges ned handler i bunn og grunn om interesse og dermed også penger, så lenge vi feks har en formening om at vi skal fiske abbor, gjedde og gjørs gratis og at fiskekort bare er akseptabelt der det er laksefisk, så har ikke grunneier noe insentiv for å sette i verk tiltak heller. I Sverige er det derimot helt naturlig å betale fiskekort for å fiske etter disse artene.

Steinsfjorden som ble nevnt her er et godt eksempel på dette. Her er det fritt fiske iht dom, grunneier kan bare kreve fiskekort der det fiskes direkte fra grunneiers eiendom. I praksis betyr det ingen inntekter i det hele tatt, bare en masse folk som klager, forsøpler, bråker, fester, tråkker i blomsterbedet ditt og er til bry. Derimot er krepsefisket i Steinsfjorden en svært innbringende geskjeft, og til krepsefiske trenger man agn til teinene. Ergo garnfiskes det. Summa summarum har vi en situasjon hvor det fra grunneiers side er noe dritt med sportsfiske, det er bare i veien for det de egentlig tjener penger på. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.