Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av 50 hk motor


Stig Helge Basnes
 Share

Recommended Posts

Har gått til innkjøp av en Hobby 445 Exclusive (15ft, 310 kg). Båten må kunne kombineres med fiske og vannlek (ski/ring). Står nå i valget av motor og har falt på Honda eller Suzuki 50 hk. Er fortiden en tur i Florida og registrer bare Yamaha og Suzuki. Vår guide kunne fortelle at Honda velges bort av mange grunnet manglende motorstyrke. Går man så inn i dataene på aktuelle motorer, så ser man jo fort at dette stemmer. Honda har 808cc  på 96 kg og Suzuki har 941cc på 104 kg.  Sistnevte er 8 kg tyngre. Selger vil ha meg til å kjøpe Honda og argumenter for at de ofte selger Hobby 445 med 30HK og at Honda 50 dermed er mer enn nok. Jeg tenker at kanskje dette stemmer, men at Suzuki vil være en sterkere motor da denne båten som sagt vil være en kombi, fiske, vannsport, familiebåt. Hadde satt stor pris på eventuelle erfaringer, råd og tips i dette valget. Trollingmodus, reim (Honda) kjede (Suzuki), kompabillitet med ekkolodd, støy, brukt som trollingmotor osv.

Takk!

Endret av Stig Helge Basnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en uttern A56 som ble kjøpt med en '03 Mercury 50hk EFI som ble brukt i 3mnd før den ble byttet til en Honda 50 høsten 2017.

Mercuryen har 1L motor, mens Hondaen er 808 kubikk. Merker ikke en dritt forskjell annet enn lavere drivstofforbruk (vesentlig). Gamle mercuryen hadde litt annerledes lyd siden den har 4 sylindre i stedet for 3 hos honda. Støynivå oppleves som heller lavere på honda selv om den høres litt hissigere ut på full blås.

Din båt er sannsynligvis lettere enn min, så ser ingen grunn til at du skal merke noe til mindre futt i hondaen. Bare velg riktig propell. Sannsynligvis må du ha 15" stigning på denne båten, men det kan kanskje gi litt høy fart på tomgang. Min båt gav 2,5 knop på tomgang med 15" stigning, men har en meter lenger vannlinje som vil dra opp farta.

Har ikke erfaring med Suzuki selv annet enn en 2016 mod 20hk som går stille, men virker slapp sammenliknet med en 20 Mercury jeg har selv. Feltrykter skal ha det til at Suzuki er kjipe med elektronisk støy som kan fucke opp for ekkoloddbildet. Dette kan andre mye bedre enn meg.

Både kjeder og reimer er velprøvd teknologi. Service på 4t motorer koster noen kroner i året uansett, så en reim innimellom utgjør ikke den store forskjellen. Honda har det vært hyggelige priser på også, så du får noen reimer for mellomlegget. Jeg fisker mye langt ute og må ha en pålitelig motor. Da tenker jeg at det er komfort i å vite at reima er byttet innenfor intervallene med god margin fremfor å stole på et kjede som ingen har sett på på evigheter. Kjeder er ikke failsafe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig får jeg litt avsmak når selgers argument er «dette selger vi mye av». Ergo antar han glatt at min bruk er lik bruken til gjennomsnittskunden og da må det være bra nok. Problemet er bare at jeg ikke er gjennomsnittskunden. Feks har jeg 200-400 timer på min påhenger hvert år, kontra 25 timer for gjennomsnittskunden. Jeg har mye følsom elektronikk i båten og er avhengig av stabil ladestrøm, mens gjennomsnittsbrukeren knapt har et ekkolodd etc etc.

Hondaen er lett fordi den er tresylindret og har lite slagvolum. Jeg har flere hundre timer med siste generasjon Honda BF50 (som kom i 2007), og noen hundre timer forrige generasjon BF50 (forgassermodellen). Dagens BF50 er en glimrende motor og merkbart bedre enn forrige generasjon. Som mange EFI-modeller har den litt støy ut på elektrisk anlegg men ikke plagsomt mye. Suki er utvilsomt værst i klassen der, i praksis må du ofte ha eget adskilt forbruksbatteri mot ekkolodd og annen følsom elektronikk med nyere Suki. Motoren ellers er glimrende så det er synd at Suki sparer penger på dette området. De er godt kjent med problemet også, men velger å gi beng i det, noe som i min verden utelukker Suki fullstendig.

Mercurys 50 er gammel og moden for generasjonsskifte. Fordelen er st den er gjennomprøvd, ulempen er noe høyere forbruk og (i mine ører) dårlig støybilde. Den er dog sterk og har kommet godt ut i diverse tester hva gjelder effekten gjennom turtallsspekteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, erik skrev:

Personlig får jeg litt avsmak når selgers argument er «dette selger vi mye av». Ergo antar han glatt at min bruk er lik bruken til gjennomsnittskunden og da må det være bra nok. Problemet er bare at jeg ikke er gjennomsnittskunden. Feks har jeg 200-400 timer på min påhenger hvert år, kontra 25 timer for gjennomsnittskunden. Jeg har mye følsom elektronikk i båten og er avhengig av stabil ladestrøm, mens gjennomsnittsbrukeren knapt har et ekkolodd etc etc.

Hondaen er lett fordi den er tresylindret og har lite slagvolum. Jeg har flere hundre timer med siste generasjon Honda BF50 (som kom i 2007), og noen hundre timer forrige generasjon BF50 (forgassermodellen). Dagens BF50 er en glimrende motor og merkbart bedre enn forrige generasjon. Som mange EFI-modeller har den litt støy ut på elektrisk anlegg men ikke plagsomt mye. Suki er utvilsomt værst i klassen der, i praksis må du ofte ha eget adskilt forbruksbatteri mot ekkolodd og annen følsom elektronikk med nyere Suki. Motoren ellers er glimrende så det er synd at Suki sparer penger på dette området. De er godt kjent med problemet også, men velger å gi beng i det, noe som i min verden utelukker Suki fullstendig.

Mercurys 50 er gammel og moden for generasjonsskifte. Fordelen er st den er gjennomprøvd, ulempen er noe høyere forbruk og (i mine ører) dårlig støybilde. Den er dog sterk og har kommet godt ut i diverse tester hva gjelder effekten gjennom turtallsspekteret.

Siste generasjon Honda kom i 2017, så da er det nest siste og nest nest siste du har hatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, den hadde jeg gått glipp av. Korrekt det er de to foregående generasjonene jeg har hatt. Det kan hende jeg husker feil men jeg mener at blokken på de to jeg har hatt også var litt større enn den nye som bare er 808cc så det er en helt ny motor også, ikke bare en facelift.  

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svært utfyllende svar gutter! Da heller det mot Honda igjen ja! Da stoler jeg på at BLAST-teknologien ordner biffen mht til vannlek. Da dette var/er min største bekymring.

Hondan er i allefall lettest i klassen, så dette teller nok noe ved denne båten som ikke er den største.

Elektronikk skal på (om ikke i deres omfang) :-)

Takk for gode råd mht stigningen på aktuell propell.

Med trollingkontrollen kan man vel justere farten noe, eller er dette bare det generelle turtallet?

Til slutt: Mener dere Lowrance Ti2 7 eller 9 tommer med 3 in 1 giver, vil være er fornuftig kjøp til Øyeren økter?

Har i tillegg fått Hobby til å lage innvendig rørføring til baugen (baugen vil bli ekstra forsterket) m inspeksjonsluke for muligheten for baugmontert el.m. på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spm til dere elektronikkgutta, vil en rørføring fra førerplass til baugen med inspeksjonsluke ha noe for seg? Er dette lurt å ha (Kan vel styre baugmontert med Lowrance og dette er vel kabelstyrt?). Og hva med batteriplassering og strømførende kabler til baugmontert, ligger dette åpent i dagen?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.