Gå til innhold
Fiskersiden

Er dette ørret eller laks?


Liksom-Trønder
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg satt og fisket en kveld i helga rett ved Korsvika i Trondheim. Dro opp en hel del småfisk, men også denne godbiten på 1,2 kg (se vedlegg). Jeg var sikker på at dette var en ørret, helt til noen jeg møtte på mente dette var en laks - Så hva mener dere her? Jeg er ingen ekspert på kjennetegnene, så nå ble jeg usikker.

Mange takk.

 

IMG_20190406_183922.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det der er en ørret, ganske sikkert.  Prikker under sidelinja, øyet foran munnvika og brei halerot Et lite triks er å holde fisken etter halen. Hvis du klarer å holde den så er det sannsynligvis laks, hvis den glir gjennom fingrene dine så er det sjøørretDessuten er det litt feil årstid for smålaks

hilsen en ekte trønder.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, cannonbang said:

Hei

Det der er en ørret, ganske sikkert.  Prikker under sidelinja, øyet foran munnvika og brei halerot Et lite triks er å holde fisken etter halen. Hvis du klarer å holde den så er det sannsynligvis laks, hvis den glir gjennom fingrene dine så er det sjøørretDessuten er det litt feil årstid for smålaks

hilsen en ekte trønder.:D

Mange takk! Da føler jeg meg litt sikrere i min sak. Har egentlig mest erfaring fra ferskvann, men jeg er for utålmodig til å vente på at isen går så da ble det sjøfiske. All ørreten vi dro opp i går var langt lysere og mer sølvfarget enn ørreten jeg pleier få få i ferskvann, noe som førte til at jeg ikke våget å være for påståelig. Men det er vel kanskje gytetid?

Denne smakte forøvrig helt nydelig bakt i folie med tzatziki ved siden av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nils Master skrev:

Det er en sjøørret. Den er forøvrig fredet i mars og april..............................................

Skulle til å melde om akkurat det samme.

Til trådstarter og eventuelt andre berørte: http://www.tofa.no/sider/tekst.asp?side=466 og

https://www.fylkesmannen.no/nb/Trondelag/Miljo-og-klima/Fiskeforvaltning/Fiskeregler-sjoorret-sjo/

 

Husk også minstemålet på 35 cm når det er LOV å fiske etter sjøauren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her har jeg tydelig gjort en alt for dårlig innsats med å sette meg inn i regelverket. Jeg var helt klar over minstemålene (som den ene jeg tok med hjem var godt innenfor), men var ikke klar over forbudet mot ørret. Heldigvis slapp vi ut alle vi fanget da alle unntatt den ene her var små, 200-300 gram.

Jeg leste følgende på tofa.no (linken jehembre sendte): 
 

Quote

Det er derimot ikke noe generelt forbud mot å fiske i sjøen i denne perioden etter andre arter, så lenge redskap og fiskemetode ikke åpenbart retter seg etter sjøørret.

Hva menes med dette? Jeg har stått på land, fisket med en enkel stang og vanlig sluk på 30 gram. Har prøvd å holde sluken omtrent midt mellom bunn og overflate. Er det noe jeg kan gjøre for å redusere sjansen for å få ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.4.2019 at 21.42, Liksom-Trønder skrev:

Hva menes med dette? Jeg har stått på land, fisket med en enkel stang og vanlig sluk på 30 gram. Har prøvd å holde sluken omtrent midt mellom bunn og overflate. Er det noe jeg kan gjøre for å redusere sjansen for å få ørret?

Reduser innsveivingshastigheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...

Fisk som normalt, skulle du være "uheldig" å få en sjøørett så er det ikke den fisken som velter lasset, det er stor ! forskjell på en som på slump får en sjøørett å de som aktivt fisker etter den....synes ikke du skal føle skyld for din "uheldige" fangst.

Fisk videre som før å nyt gleden med den fine hobby'n din ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.