Gå til innhold
Fiskersiden

Meitestang


Fiskenoob
 Share

Recommended Posts

Hei!

 

jeg har (som den nybegynneren jeg er) trodd at meitestang i utgangspunktet bare har vært en bambus stang e.l hvor man knyter linen på toppen av stangen og ikke bruker snelle.

erter å ha lest noen tips (tror det var Gjeddekake som anbefalte boka Ørrefiske på Norsk) så har jeg innsett at jeg har tatt veldig feil her.

keg har nå skjønt at en meitestang er noe ganske annet og tenkte derfor å få kjøpt meg dette. Har forsøkt via skttfiske blant annet, men blir ikke klok på hva jeg trenger av stang. Har noen noen tips til stang for meg?

jeg bedriver stort sett fiske i Oslo (øst)marka men har planer om å prøve meg både på Romeriksåsen, Nordmarka og mindre elver som Sørkedalselva osv. Stort sett vann av liten størrelse som huser fisk opp til 1-2 kilo.

pers på ørret hittil er vel ikke mer enn ca 300g så jeg har vel ikke håp om å kunne annet enn fordoble på fangsten i år.

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er " statisk" duppstang du tenker på så er jeg glad i teleskopstengene til Okuma. Da har man ferdig rigget og vektet dupp m/ snøre og krok winded på forhånd med seg.

Forskjellige typer dupper som glir på snøret er også praktisk og man skal fiske lenger unna enn noen få meter.

 

57484514_846705702341579_7035434813448257536_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fauxdinand skrev:

Om det er " statisk" duppstang du tenker på så er jeg glad i teleskopstengene til Okuma. Da har man ferdig rigget og vektet dupp m/ snøre og krok winded på forhånd med seg.

Forskjellige typer dupper som glir på snøret er også praktisk og man skal fiske lenger unna enn noen få meter.

 

57484514_846705702341579_7035434813448257536_n.jpg

Edit: svært glad i AnglingDirect.uk for innkjøp av meiteutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andersdupp har jeg aldri helt skjønt, men mange som liker den. Synes den bråker.

Glidende dupper har en liten ring, hull eller åpning igjennom hele kroppen hvor snøret glir fritt. Så har man krok og bly i én ende og over duppen har man en duppstopper. Duppstopperen skyves frem og tilbake etter behov. Blyloddene over kroken må plasseres strategisk. Ett stort splitthagl som plasserer duppen med rett høyde i vannet gir dårlig følelse, floker ved kast og unødvendige bevegelser på duppen. En serie små splitthagl er bedre. Dupper er et overraskende stort område, så anbefaler mye googling og youtube.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meitestang kan være:

- vanlig haspelstang med lav kastevekt, så du får slengt ut de lette duppene

- 20 meter seksjonsstang i karbon med påfølgende utstyr ( carp poles fra Drennan, Acolyte osv.)

- par meter lang, toppknyttet grein, bambus-/ teleskopstang - som tidligere nevnt

- stenger med kastevekt på opptil kiloet til dødmeite etter rovfisk

- surfcasting rod til meite i saltvann over større avstander

 

Konklusjon: haspelstang med lav kastevekt holder i massevis for pennedupper etc. Konsentrér deg heller om kunsten å rigge duppoppsett skikkelig etter arten du skal ha. Lett pennedupp med lightstick er etter min erfaring grei på ørreten i høstmørket, om kompisen som er med på telttur ikke er ivrig fisker og heller vil drikke øl med deg.

 

Jeg er ikke ekspert på dette, så evnt. andre lesere står fritt til å korrigere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fiskenoob skrev:

Takk for gode innspill! Da spørs det om ikke beastmaster stanga mi kan utføre det samme på en god måte. Er nok rett som du skriver at jeg bør fokusere på riktig oppsett og bruk av dupp og agnet.

 

takk igjen!

Du spør om alt mulig rart, og deter bra for det skaper aktivitet i forumet, og skaper tråder som kan søkes opp av andre nybegynere seinere. Men alle spørsmålene får meg til å indres om du ikke heller bør fokusere på en type fiske. F.ex slukfiske etter ørret. Eller bare meite. Da lærer duy den metoden godt, også kan du f.eks prøve deg på noe annet neste sesong. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hehe, det dirrer i hele kroppen etter og komme seg ut så da ble det vel mye aktivitet ja. :)

jeg har fisket i ca 2 år uten å ha fått veldig stor fanget å skryte av. Jeg har frem til nå vært mest aktiv med dupp og mark da jeg ikke har fått noe fra land på sluk eller spinner. I år blir det en del forskjellige plasser å fiske, Oslomarka, Romeriksåsen, Trysil, Dovre og Sverige. Har vært en del av disse stedene før og det er veldig ulike forhold noe som gjør at jeg ønsker forskjellig kunnskap om forskjellige metoder. I Trysil blant annet blir det ofte store sjøer noe som gjør at meite som oftes blir kjedelig/ lite produktivt. Har skjønt at våren ikke egner seg bra til harving så da er stort sett sluk/ wobbler det som er alternativet foruten Bombarda. I Sverige er vi i mindre vann hvor meite virker bedre tilrettelagt, mens Dovre bytter mellom stri/ rolig elv. Merker at jeg er litt lei av å bare ta (små) fisk på mark og dupp :( kan sikkert skyldenpå vannene jeg ferdes i, men er redd for at skylden ligger på fiskeren og manglende kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskenoob skrev:

Hei! Hehe, det dirrer i hele kroppen etter og komme seg ut så da ble det vel mye aktivitet ja. :)

jeg har fisket i ca 2 år uten å ha fått veldig stor fanget å skryte av. Jeg har frem til nå vært mest aktiv med dupp og mark da jeg ikke har fått noe fra land på sluk eller spinner. I år blir det en del forskjellige plasser å fiske, Oslomarka, Romeriksåsen, Trysil, Dovre og Sverige. Har vært en del av disse stedene før og det er veldig ulike forhold noe som gjør at jeg ønsker forskjellig kunnskap om forskjellige metoder. I Trysil blant annet blir det ofte store sjøer noe som gjør at meite som oftes blir kjedelig/ lite produktivt. Har skjønt at våren ikke egner seg bra til harving så da er stort sett sluk/ wobbler det som er alternativet foruten Bombarda. I Sverige er vi i mindre vann hvor meite virker bedre tilrettelagt, mens Dovre bytter mellom stri/ rolig elv. Merker at jeg er litt lei av å bare ta (små) fisk på mark og dupp :( kan sikkert skyldenpå vannene jeg ferdes i, men er redd for at skylden ligger på fiskeren og manglende kunnskap :)

Njaa....fryktelig mange ørretvann som er stappfulle av bare småfisk pga av manglende kultivering. Og er det bare småfisk der en fisker, så er det gjerne småfisk en får.

Det sagt jeg kan ikke akkurat skryte på meg verdens største fisk i ferkvann jeg heller. Min aller største ørret tatt med fiskestang var en tjukkas på 800 gram i fjor. Da var det bare 20 år siden forige fisk i samme kaliber i samme vann. Men jeg har også forandret utstyr etter 15 år i strekk med samme stang/snelle/spinner kombinasjon... fikk ikke noe mer fisk fisk en før, ei større fisk (bortsett fra den ene), men du verden så morro det var å prøve noe nytt, så jeg fortsetter i år, bar den fordømte isen smelter av vannene. Å se dere sørpå fiske i åpent vann nå, er j... irriterende!

Men om en måned har vi midnattsola, og uti juni en gnag står jeg nok der med fiskestanga. Men i år meldes det om særdeles dårlig is langt oppå fjellet. SÅ håpoet er at isløsninga komme rtidlig i år også her nord :-D

STort sett fordi jeg fisker mest i småvann med steikepannestørrelse på fisken. Mest pga av latskap....jeg vil ha fisk når jeg fisker, og orker ikke gå langt (helsemessige utfordringer) for å fiske den. Jeg er på fisketur, ikke på fjelttur eller ekspedisjon.  Har heller søkt størrelsene i saltvann. 

Beklager å avspore tråden din, men tror du hadde fått gode svar og råd allerede på det du spurte om :_D



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800g er jo ikke dårlig da. Du får sikte mot kilogrensa denne sesongen :)

alltid morsomt med nytt utstyr, men det krever jo så mye å lære seg det. 

Vannet har vært langt i fra å gå her i sør. Snakket med OFA og de mente at månedsskifte april/ mai er tiden for isgang. Isen ligger på de aller fleste vann, kun elvene er åpne. Har forsøkt meg der ved 3 anledninger, men det har vært helt dødt.

 

haha, ingen problem. Ender vel på lett utstyr i stedet for ny stang. Beastmaster stanga eller Abu Devil bør vel kunne gjøre nytten ser det ut til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rubjo skrev:



Men om en måned har vi midnattsola, og uti juni en gnag står jeg nok der med fiskestanga. Men i år meldes det om særdeles dårlig is langt oppå fjellet. SÅ håpoet er at isløsninga komme rtidlig i år også her nord :-D

 

Blir nok mulig å fiske i utvalgte vann i løpet av påsken. Isen er i full oppløsning.

 

Selv testet jeg en liten spinner i ei råk i går... Ikke utålmodig i det hele tatt...

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, godt å høre at det ikke bare er jeg som er utålmodig. Bogstadvann har jo løsnet noe ved demningen, det er det eneste vannet jeg vet med sikkerhet at fiske er mulig.

andre som vil dele vann så er jeg mer enn taknemmelig. Nummeret før jeg begynner å kaste sluk mot vannbøtte og ørretfilleter i hagen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, BAN skrev:

 

Blir nok mulig å fiske i utvalgte vann i løpet av påsken. Isen er i full oppløsning.

 

Selv testet jeg en liten spinner i ei råk i går... Ikke utålmodig i det hele tatt...

Det er i alle fall siste gang jeg kjøper meg nytt ferkvannsutstyr midt i føkkings januar!
Å sitte her å se på den snella der den sitter og koser sseg oppi bokhylla er tortur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.