Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskesteder i marka


Fiskenoob
 Share

Recommended Posts

Blitt mye næg fra meg her i det siste, men prøver en tråd til.

 

jeg har slitt litt med å finne gode fiskevann. Enten har vannene vært overbefolket av mennesker, forsøplet, fugleparadiser eller veldig utilgjengelige og evt helt død. De stedene jeg har hatt flere turer til er stort sett: Øyungen, Drettjern, Mønevann, Lutvann, Nøkklevann, Movatn, Rottungen og Gåsliungen. I tillegg har det vært noen turer oppover i Lunner og Trysil. I år håper jeg på å utvide horisont en del mtp Oslo marka og håper å kunne finne er par fine vann, evt elvestrekker. Er det noen som har noen innspill? Jeg forventer ikke å få gomplassene, men gjerne et par forslag med vann som er vest å oppsøke. Jeg fiske primært etter ørret og evt abbor, men all fisk er god fisk og tar like gjerne opp Mort. Det eneste ønsker er at det skal være ørret muligheter. Har pløyd igjennom OFAs kartbok et ti talla ganger, men sliter alikevel med å finne frem til steder jeg gjerne drar tilbake mange ganger. Trives best i mindre vann og fisker med sluk/ spinner og mark (med dupp hittil).

ser primært etter 2 typer vann og har bil.

1. Vann som det går Ann å ta med kone og 7 åring til. 7 åringen er utålmodig og ikke så glad i å gå, kona er ikke stort bedre heller. Bør ikke ha så lang gåavstand fra parkeringsplass, maks 15-20 minutter.

2. Vann med litt mer vilmarksfølelse, gjerne gange opp mot 1-2 timer.

 

tar gjerne imot tips her eller på PM. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ett par vann i østmarka som er fint for unge og utålmodige fiskere. De ligger i underkant av 3km fra Bysetermosen parkeringsplass og huser ørret i klasse 300 - 600 gram. Fint for nybegynnere med flue og. 

https://www.google.com/maps/place/Søndre+Kjerrmåsatjern/@59.81578,10.9908955,18z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x4641613152d66767:0x7b54a99e6dc207e3!8m2!3d59.8156586!4d10.9922463

https://www.google.com/maps/place/Nordre+Kjerrmåsatjern/@59.8225515,10.9840236,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x4641614aa42e2fd3:0xfede65f671827f6f!8m2!3d59.8226259!4d10.9860519

Generelt bør du satse på de vannene i tofa-boka med dobbel fiskemarkering, boka er godt oppdatert og skal veldig mye til å bomme på de vannene. Akkurat midten av juli er kanskje ikke beste tida for ørretfiske, men hvis du tar turen opp mot Hakadal så bør du kunne klare å leite frem en del fine vann i kartboka di.

Kartblad 9 om jeg ikke husker feil inneholder en del fine vann som ligger i ok gang avstand fra Movann togstasjon (der kan du parkere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Halla! Jeg har fisket en del i ganske bynære vann i Nordmarka og hatt hell med det. Jeg kan anbefale Store Tryvann, Åklungene, Blankvann og Skjennungen. Alle disse er litt lenger enn 20 min fra banen, men Tryvann og Åklungen er ganske nærme. I fjor fikk jeg mye pen fisk på harving fra midten av August og utover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Østernvann. Ca 1,5km fra parkering og inn, MYE mellomstor mort som holder ungene opptatt, og helt greie sjangser for OK abbor og ørret. Sett gjerne ut igjen de store abborene hvis du får noen (trekvart kilo pluss) fordi de holder morten i sjakk. Ørreten her er settefisk og fin matfisk.

Du finner dybdekart her:

http://dybdekart.no/Map/View/3770

 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.