Gå til innhold
Fiskersiden

Var på min første tur i går etter isen har godt. Svak Abbor og Gjedde på denne tiden av året ?


Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg og en kompis tok en tur i går til et lite vann for å fiske Abbor. Men det bet jo så klart på no Gjedde også. Begge fiskene var helt utslitt etter å fått dem opp. Gjedda brukte utrolig lang tid på å komme til seg selv. Det samme med Abboren så det er sagt. Jeg kaster aldri fisken rett ut men holder dem i rygg/hale til de ar kommet seg. Dem så begge to helt friske ut å ga en liten fight på vei inn. Men dem lå lenge i toppen av vannet å bevegde seg på en rar måte. Jeg og kompis var begge enige om at dette ikke så bra ut. 

Min teori er at det er lek/gyting rett rundt hjørnet så kan det være begge fiskene var sliten å har spis lite ? 

Som jeg sier så så dette ikke bra ut å begge fiskene virket nesten syke. Men jeg ble glad når dem svømte ned i dypet etter kort tid ,)

Noen som har eksakte datoer på når Gjedda og Abboren gyter ? Vi skal ta med båten å ekkolodd for å prøve å lokalisere fisken i påsken. Gøy å se om dem alle gyter på samme sted. 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abbor og gjedde gyter ikke lenge etter isløsning, når vanntemperaturen har steget til 5-7 grader. Naturligvis starter det tidligere i syd-Sverige enn i Norge, skjønt pga klimaendringene starter nok gytingen her hjemme tidligere nå enn den gjorde for noen tiår siden. Fisket rett før gyting kan være fantastisk, og fisken er jo egentlig i toppkondisjon da, samtidig som de trenger ekstra mye mat for å kompensere for produksjonen av rogn og melke. Men tradisjonelt har det ikke alltid vært så enkelt å fiske rett etter isløsning. Det er jo dessuten et svært kort tidsvindu mellom isløsning og gyting. Og de siste par ukene frem mot isløsning er som regel isen farlig. Hvis man ikke er på hugget er det lett å være for sent ute rett og slett...

Rett etter gyting kan også fisket være svært bra, fordi fisken vil spise seg opp etter gytingen. Men da er ikke fisken så attraktiv fordi den har tapt seg mye i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.4.2019 at 21.26, erik skrev:

Gytingen er veldig variabel etter hvor du er i landet. Vanntemperatur og dagslys er de viktigste faktorene, men også vannstand kan spille inn endel steder. Jeg ser på Facebook at gjeddeleken er i full gang i sydsverige nå.

Hei jeg var i samme vannet i går. Da tok jeg turen å fisket rundt hele vannet. Jeg så to Gjedder som fulgte etter jiggen min de var begge to fulle av bitemerker. Hørte også masse plasking borte i den største delen av sivet. Så leken er i full gang i dette vannet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.4.2019 at 8.32, piscator skrev:

abbor og gjedde gyter ikke lenge etter isløsning, når vanntemperaturen har steget til 5-7 grader. Naturligvis starter det tidligere i syd-Sverige enn i Norge, skjønt pga klimaendringene starter nok gytingen her hjemme tidligere nå enn den gjorde for noen tiår siden. Fisket rett før gyting kan være fantastisk, og fisken er jo egentlig i toppkondisjon da, samtidig som de trenger ekstra mye mat for å kompensere for produksjonen av rogn og melke. Men tradisjonelt har det ikke alltid vært så enkelt å fiske rett etter isløsning. Det er jo dessuten et svært kort tidsvindu mellom isløsning og gyting. Og de siste par ukene frem mot isløsning er som regel isen farlig. Hvis man ikke er på hugget er det lett å være for sent ute rett og slett...

Rett etter gyting kan også fisket være svært bra, fordi fisken vil spise seg opp etter gytingen. Men da er ikke fisken så attraktiv fordi den har tapt seg mye i vekt.

Jeg er nok for sent ute. Som jeg skrev i innlegget til Erik så ser/høres det ut som leken er i full gang der nå. Utrolig stille med fisk som følger etter så jeg tror jeg må vente i 2-3 uker før det skjer ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, piscator skrev:

da tror jeg du må et stykke inn i landet, og oppover i terrenget. Så at to stykker datt gjennom isen på Rokosjøen på Hedmarken i påsken. Isen gikk veldig raskt med den plutselige varmen.

Takk for svar men jeg ha ringen intensjoner om å isfiske nå. Jeg lurte mer på hvor @Fiskenoob fisket på isen siden han skrev det han skrev ,)

Nå gleder jeg mer bare til at fisken er ferdig å gyte så den blir noe mer aktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.4.2019 at 21.36, Bonavar skrev:

Takk for svar men jeg ha ringen intensjoner om å isfiske nå. Jeg lurte mer på hvor @Fiskenoob fisket på isen siden han skrev det han skrev ,)

Nå gleder jeg mer bare til at fisken er ferdig å gyte så den blir noe mer aktiv. 

Jeg var på Ulvsjøen i Trysil. Det var ca 30-40cm forrige helg, men det har vært nærmere 15-20 grader den siste tiden så tror Ole jeg hadde beveget meg ut der nå.. vi var der fredag og lørdag og det var vesentlig flere mørke flekker der på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fiskenoob skrev:

Jeg var på Ulvsjøen i Trysil. Det var ca 30-40cm forrige helg, men det har vært nærmere 15-20 grader den siste tiden så tror Ole jeg hadde beveget meg ut der nå.. vi var der fredag og lørdag og det var vesentlig flere mørke flekker der på lørdag.

10cm holder i massevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.