Gå til innhold
Fiskersiden

La oss snakke om deres favoritt sluk,spinner,wobbler eller jigg til Abbor fiske.


Recommended Posts

Jeg er en stor fan av Abbor fiske selv om jeg ikke er den beste :D

Nå er Persh Fight 2019 tilbake også. Se videoen nederst på siden om dere ikke har fått det med dere. 

For meg så er det jigg som gjelder året rundt å så klart Abu reflex spinner serien når fisken er mer aktiv om sommeren. Jeg leser å hører om at folk liker å trigge Abboren til å bite på forskjellige farger. Ser meg enig i det men når jeg bruker jigg virker det som den bare vil ha en farge. Er dette rart eller opplever noen av dere det samme ? Fargen som gjelder for meg er hvit kropp med sort rygg. Å om jeg bytter så skjer det veldig lite. Hører om flere som liker grønne,gule og røde farger på jiggen men det har jeg aldri fått noe på. 

Hva opplever dere når dere er ute å fisker målrettet etter Abbor. Å hva slags farger synes dere er det beste ? Nevn gjerne om dere fisker med vanlig eller offset jigg hoder osv. Det fins mange kulle design nå om dagen. Har selv kjøpt med noen stand up jigg hoder som jeg gleder meg til å prøve i sommer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westins Stanley the Stickleback og Relax Kopyto er mine desiderte favorittjigger til tradisjonelt jiggfiske (dvs med klassisk jiggkrok med blyhode). Som vibra-bait er favoritten Berkley Powerblade (11g) og som popper er det IMA Popkey 90.

Wobler er det sjelden jeg bruker til abbor. Det blir mye dropshot og tradisjonelt jiggfiske, her ligger sikkert 90% av tiden min etter abbor.

Kan ikke huske sist jeg fisket med mark, men får da en og annen grei abbor lell. ;)

IMG_6731.JPG

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, erik skrev:

Westins Stanley the Stickleback og Relax Kopyto er mine desiderte favorittjigger til tradisjonelt jiggfiske (dvs med klassisk jiggkrok med blyhode). Som vibra-bait er favoritten Berkley Powerblade (11g) og som popper er det IMA Popkey 90.

Wobler er det sjelden jeg bruker til abbor. Det blir mye dropshot og tradisjonelt jiggfiske, her ligger sikkert 90% av tiden min etter abbor.

Kan ikke huske sist jeg fisket med mark, men får da en og annen grei abbor lell. ;)

IMG_6731.JPG

 

Takk for svar Erik. Tror du Westins Stanley the Stickleback er bra fordi den er en utrolig like enn ekte fisk eller blir det bare spekulasjoner ? 

Jeg har ikke fått noe serlig Abbor på Wobbler jeg heller. Men hender dem biter på Pencil lure topwater fra tid til annen. Er ekstremt gøy når Abboren å Gjedda tar helt oppe i overflaten. 

Hva bruker du av vekt på blyhodet å lengde på jiggen ? Jeg fisker mest fra land så da må jeg bruke minimum 10g bly for å komme mg lit ut så bruker jeg ofte jigg kropper fra 7-10cm. Når jeg dropshoter går jeg ofte ned til noe mindre jigger. Har du prøvd kreps imitasjon eller creature baits til dropshot ? Om ikke burde du prøve det ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig er jeg litt usikker på hvorfor Stanley fungerer såpass bra. Det finnes ikke stingsild i de vannene jeg fisker mest, og den har minimal bevegelse eller «vugging», egentlig ekstremt kjedelig gange. Sånn sett den strake motsetningen til Kopyto, som har både vuggende gange (med lett hode) og en hale som slår så hele kroppen vibrerer. Det er kanskje derfor den fungerer så bra? Dvs de to til sammen dekker mange situasjoner, fordi de er såpass ulike? Ikke vet jeg. :)

Det går mye i 7-10-14g, tipper jeg bruker 10g cirka 60% av tiden. Men det er litt variabelt, Hurdalsjøen er rene skrekkeksemplet hvor jeg knapt nok er under 20g siden fisken ofte står fra 10 meter og nedover. Det er ekstremt forskjellig fra feks Haldenvassdraget hvor fisken later til å stå mest på 4-6 meter. Dog fisker jeg nesten bare fra båt og utstyrsvalget farges av det.

Jeg har prøvd litt ymse av kreps og andre «dyr». Kreps med skjørt på stand-up jiggkrok er vel kanskje noe av det artigste slow-motion fisket jeg vet om. Veldig artig å kjenne abboren suge i seg krepsen der ute. Men igjen er det variabelt, for i noen sjøer får jeg ikke abbor på dette i det hele tatt. Feks har jeg aldri fått abbor på kreps i Vansjø, selv om det var bra med kreps der frem til pesten dukket opp.

Abbor er kanskje den fisken jeg er minst klok på. Den overrasker stadig. At jeg også synes den er en av de vakreste fiskene i Norge gjør den bare enda mer attraktiv å jakte på. :)

IMG_6547.JPG

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, erik skrev:

For å være ærlig er jeg litt usikker på hvorfor Stanley fungerer såpass bra. Det finnes ikke stingsild i de vannene jeg fisker mest, og den har minimal bevegelse eller «vugging», egentlig ekstremt kjedelig gange. Sånn sett den strake motsetningen til Kopyto, som har både vuggende gange (med lett hode) og en hale som slår så hele kroppen vibrerer. Det er kanskje derfor den fungerer så bra? Dvs de to til sammen dekker mange situasjoner, fordi de er såpass ulike? Ikke vet jeg. :)

Det går mye i 7-10-14g, tipper jeg bruker 10g cirka 60% av tiden. Men det er litt variabelt, Hurdalsjøen er rene skrekkeksemplet hvor jeg knapt nok er under 20g siden fisken ofte står fra 10 meter og nedover. Det er ekstremt forskjellig fra feks Haldenvassdraget hvor fisken later til å stå mest på 4-6 meter. Dog fisker jeg nesten bare fra båt og utstyrsvalget farges av det.

Jeg har prøvd litt ymse av kreps og andre «dyr». Kreps med skjørt på stand-up jiggkrok er vel kanskje noe av det artigste slow-motion fisket jeg vet om. Veldig artig å kjenne abboren suge i seg krepsen der ute. Men igjen er det variabelt, for i noen sjøer får jeg ikke abbor på dette i det hele tatt. Feks har jeg aldri fått abbor på kreps i Vansjø, selv om det var bra med kreps der frem til pesten dukket opp.

Abbor er kanskje den fisken jeg er minst klok på. Den overrasker stadig. At jeg også synes den er en av de vakreste fiskene i Norge gjør den bare enda mer attraktiv å jakte på. :)

IMG_6547.JPG

Som du sier noen dager er det kanskje mer tiltrekkende med en kropp med mye/lite gange. Abboren er jo en fisk man aldri blir klok på. Høyt og lavt trykk påvirker også. Må si meg helt enig med deg Abboren er en utrolig fin fisk. Jeg blir ekstra gira siden den er så sær. Gjedde får man alltid men med Abboren er det noe mer tilfeldighet å prestasjon som teller. Om du vil dele noen gode Abbor vann med meg så setter jeg stor pris på det. Send meg en PM om du vil ,)

Jeg slipper ut all fisk jo mindre dem er kroket stykt så vet du det... Små fisk opp til 300g går kanskje på grillen an gang i blant men alt over 500g skal ut. Håper vi ser mer sportslig fiske i Norge fremover. Du som blogger å har stor innflytelse på andre burde laget en rapport om det. Å fått det trykket opp i flere av fiske bladene som florerer rundt. Synes ikke det er stor nok fokus på dette i Norge. Flere vann er helt ødelagt å jeg tenker ikke bare på Abbor og Gjedde men Ørret,Laks osv. Synd hoved formålet til de flest er å ta opp alt som er av fisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det meste KAN fungere til abbor. Wobbler må ikke undervurderes, men er kanskje mest effektivt under dorging. Aller viktigst er det å presentere agnet der abboren er. Hvis det er pelaqisk jagende abborstimer kan man gjerne presentere agnet høyt i vannet, hvis abboren står ved bunnen må agnet dit, og det er ikke alltid like enkelt å få til med wobbler (med mindre man har dyprigg). 

Og til abbor som står dypt er det ofte mest praktisk med ulike typer jigger og dropshot-agn. I vann med kreps kan dropshot-fiske med krepsimitasjoner være helt dødelig effektivt. Men som et allround-agn er nok shad det mest anvendelige, og det som over tid fungerer best i de fleste situasjonene. Hvilket merke som er best kan man jo diskutere, og sånt er vel nærmest for "statshemmeligheter" å regne...? ;) Men den nevnte Stanley the stickleback er meget god. Det fins også haugevis med andre gode typer, og de fleste fungerer. Hvilke farger som fungerer best varierer, men jeg prøver å unngå å låse meg til en bestemt farge. Prøver meg heller frem. Men hvis jeg skal komme med to tips, er det å bruke relativt naturtro imitasjoner, og ikke for stor shad. Særlig de store abborene kan være utrolig kjipe noen ganger. Bruker man for stor shad får man bare mellomstor fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen svært effektiv metode som ikke brukes sååå ofte i Norge er Texas-rig. Kan søkes opp på youtube for å sjekke åssen den funker. I familie med den «vanlige» jiggen som vi bruker i Norge, men bedre i områder med mye gress(weedless hooked med offset-krok) og SVÆRT effektiv med softbaits av type orm. Gunki, Keitech og mange andre har disse ormene. Kan også bruke creature-baits som bugs og kreps som nevnt over med gode resultater. Ellers synes jeg drop-shot funker veldig godt nå tidlig våren da fisken til tider kan være litt vrang. Mye god info på disse metodene på youtube for dem som ikke har hørt om dem. Håper dette var noe til hjelp og ikke alt for avansert, hehe. Søk litt rundt og prøv forskjellige metoder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, nofear306 skrev:

En annen svært effektiv metode som ikke brukes sååå ofte i Norge er Texas-rig. Kan søkes opp på youtube for å sjekke åssen den funker. I familie med den «vanlige» jiggen som vi bruker i Norge, men bedre i områder med mye gress(weedless hooked med offset-krok) og SVÆRT effektiv med softbaits av type orm. Gunki, Keitech og mange andre har disse ormene. Kan også bruke creature-baits som bugs og kreps som nevnt over med gode resultater. Ellers synes jeg drop-shot funker veldig godt nå tidlig våren da fisken til tider kan være litt vrang. Mye god info på disse metodene på youtube for dem som ikke har hørt om dem. Håper dette var noe til hjelp og ikke alt for avansert, hehe. Søk litt rundt og prøv forskjellige metoder 

Nei, Texas-rigg (og Carolina-rigg) brukes ikke så ofte i Norge, men kan med hell brukes de fleste steder. Men metoden har sin store fordel på steder hvor det er lett å sette seg fast. Mye av poenget er jo at agnet skal slepes langs bunnen og trigge treg (stor)abbor til hugg. Og det kan fungere også der hvor det ikke er så lett å sette seg fast. Metoden er ikke alltid like lett å praktisere vertikalt fordi man raskt drar agnet opp fra bunnen, men kan for eksempel fungere fra driftende båt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er abborfisket noe man kan bruke resten av livet på å prøve og mestre! Selv er det det aller morsomste jeg gjør, og det jeg fisker klart mest.. Det finnes et lass av teknikker, de fleste fra bassfiske, som funker bra til abbor (og noen som har funket veldig bra til bass , men som jeg av en eller annen grunn ikke får til å funke etter abbor).. 

 

Trikset er jo å finne ut hvor fisken står den aktuelle dagen, og hva slags humør den er i (hvilken teknikk).. dette er avhengig av mange ting, og ikke minst har det mye å si hvilket vann man er i. Har fisket i to småvann like ved hverandre som er veldig like på alle mulige måter, men hvor abboren i det ene vannet virker å foretrekke en annen farge f.eks.

Generelt når det kommer til fargevalg gjelder det å se på klarheten i vannet, dybden man vil fiske på, været osv. Klart vann = naturlige farger, møkkete vann = solide farger/kontrast..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.4.2019 at 23.56, nofear306 skrev:

En annen svært effektiv metode som ikke brukes sååå ofte i Norge er Texas-rig. Kan søkes opp på youtube for å sjekke åssen den funker. I familie med den «vanlige» jiggen som vi bruker i Norge, men bedre i områder med mye gress(weedless hooked med offset-krok) og SVÆRT effektiv med softbaits av type orm. Gunki, Keitech og mange andre har disse ormene. Kan også bruke creature-baits som bugs og kreps som nevnt over med gode resultater. Ellers synes jeg drop-shot funker veldig godt nå tidlig våren da fisken til tider kan være litt vrang. Mye god info på disse metodene på youtube for dem som ikke har hørt om dem. Håper dette var noe til hjelp og ikke alt for avansert, hehe. Søk litt rundt og prøv forskjellige metoder 

Selv prøver jeg å unngå texas om det ikke er helt håpløst å fiske eksponert krokspiss, noe det sjeldent er for meg.. heller litt gress med opp hvert tredje kast og langt bedre krokningsprosent! Alternativt bruker jeg også heller weed guard enn texas, da dette helt klart har gitt bedre krokning for meg (noe man kanskje ikke skulle tro:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.4.2019 at 23.56, nofear306 skrev:

En annen svært effektiv metode som ikke brukes sååå ofte i Norge er Texas-rig. Kan søkes opp på youtube for å sjekke åssen den funker. I familie med den «vanlige» jiggen som vi bruker i Norge, men bedre i områder med mye gress(weedless hooked med offset-krok) og SVÆRT effektiv med softbaits av type orm. Gunki, Keitech og mange andre har disse ormene. Kan også bruke creature-baits som bugs og kreps som nevnt over med gode resultater. Ellers synes jeg drop-shot funker veldig godt nå tidlig våren da fisken til tider kan være litt vrang. Mye god info på disse metodene på youtube for dem som ikke har hørt om dem. Håper dette var noe til hjelp og ikke alt for avansert, hehe. Søk litt rundt og prøv forskjellige metoder 

Takk for svar har nå i mange år prøvd meg på både Texas og Carolina. Ikke fått noe særlig på noen av dem for å være 100% ærlig. Sikkert fordi jeg ikke har vert tålmodig nok til å fiske med det i dager og timesvis av gangen. Men dropshot er en dødelig teknikk som jeg kan anbefale til alle Abbor fiskere. 

Jeg har kjøpt meg end del stand up jigg hoder som jeg så vidt har begynt å bruke. Har bare fått Gjedde på dem til nå men Abboren er nok ikke langt unna ,)  Av en eller annen grund virker det som vanlig jigg hoder velter over på siden å henger seg opp. Mens de stand up jigg hodene står opp på bunnen + at det virker som dem hopper over stein og trær som ligger på bunnen mye lettere. Jeg vet ikke om du eller noen av dere andre har erfaring med dem ? La med en link bare for å vise

 https://www.amazon.com/Owner-Ultrahead-Standup-Jig-Hook/dp/B00JEHF9R4

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 9 months later...

Jeg har vel nevnt Abu reflex spinnere flere ganger om jeg ikke husker feil. Da er det farge (YP) vi får mest fisk på i flere vann 12g. Dette er en perfekt måte å søke eller av fiske større områder å vannlag på. 

Etter mye Abbor fiske må jeg si jigg fiske å drop shot er de 2 mest effektive måtene å fiske på. Har brukt mye store jigger tidligere men nå har jeg begynt å down size med lengder og vekt som ser ut til å trigge stor Abbor til å bite. Å helst i så naturlige farger som mulig. Kreps imitasjoner på jigg er også effektivt. Nå er sesongen i gang for fult snart så gleder meg til å poste noen bilder utover sommeren. 

Skitt fiske !!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om fargevalg nå tidlig i sesongen ? Selvom det er klart vann så er jo vannet ganske kaldt? @Bonavar @erik @piscator

Føler kanskje at trigger farger fungerer bedre på gjedde i kaldt vann ? Med Abboren holder man seg til mest naturlige farger så lenge vannet er klart?  

Hva slags farger bruker dere til vanlig etter abbor? Jeg vet at dettte avhenger mye, men hva slags farge-kombinasjoner ville dere hatt i skrinet ? 

Bruker for det meste: Stanley, relax, Hypoteez, 360 Searchbait og FOX zander shad.  Jeg har også bestilt fra utlandet Berkley Power grub som ikke finnes her på berget lenger. 

Prøvd også denne Abu Mcperch, men har ikke fått noe på dette enda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naturfargede agn i klart vann er en god hovedregel. Har vel fått abbor på alle slags farger, uavhengig av vannkvalitet, men har vel et inntrykk av at det er noe i denne hovedregelen. Men muligens det skyldes at jeg fisker mer med naturfargede agn i klart vann, og tester mer fargeglade varianter i grumsete vann? Og kanskje du har rett i at det lønner seg å bruke agn som trigger når vannet er kaldt som nå, klart eller ikke? Har vel testet omtrent det som fins, og har fått fisk på det meste, selv om jeg etter hvert har fått noen favoritter. Som Rage skrev; alt eller ingenting kan fungere, det er abbor i et nøtteskall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, piscator skrev:

naturfargede agn i klart vann er en god hovedregel. Har vel fått abbor på alle slags farger, uavhengig av vannkvalitet, men har vel et inntrykk av at det er noe i denne hovedregelen. Men muligens det skyldes at jeg fisker mer med naturfargede agn i klart vann, og tester mer fargeglade varianter i grumsete vann? Og kanskje du har rett i at det lønner seg å bruke agn som trigger når vannet er kaldt som nå, klart eller ikke? Har vel testet omtrent det som fins, og har fått fisk på det meste, selv om jeg etter hvert har fått noen favoritter. Som Rage skrev; alt eller ingenting kan fungere, det er abbor i et nøtteskall.

Takk for svar. Kort og greit er det er noen faktorer som man kan ta med seg med tanke på vannklarhet og temperatur, men når det gjelder Abboren så er det vel vått snøre som gjelder og innse at den ikke er lett å bli klok på uansett.

Endret av Rælingspoden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fisker fra land burde du kjøpe deg en Deeper sonar. Da ser du om det er fisk der å hvem dybde dem står på. Kjedelig å kaste i flere timer på samme sted om det ikke er fisk der. Jeg liker naturlige farger til begge arter men har så klart tatt mer Gjedde enn Abbor på grelle farger. Tok en tur etter jobb i går å det ble kunne en lite Abbor som tok på Brun kreps imitasjon med guld flakes. Nå som fisket er treget gjelder det å fiske sakte på bunn. Har en ny favoritt jigg den er 6.8cm liten i naturlige farger. Halen på den er utrolig tynn å går super raskt men bevegelsene er små. Tror store jigger med stor hale og padle fort kan skremme fisken ? 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.4.2020 at 18.06, Bonavar skrev:

Om du fisker fra land burde du kjøpe deg en Deeper sonar. Da ser du om det er fisk der å hvem dybde dem står på. Kjedelig å kaste i flere timer på samme sted om det ikke er fisk der. Jeg liker naturlige farger til begge arter men har så klart tatt mer Gjedde enn Abbor på grelle farger. Tok en tur etter jobb i går å det ble kunne en lite Abbor som tok på Brun kreps imitasjon med guld flakes. Nå som fisket er treget gjelder det å fiske sakte på bunn. Har en ny favoritt jigg den er 6.8cm liten i naturlige farger. Halen på den er utrolig tynn å går super raskt men bevegelsene er små. Tror store jigger med stor hale og padle fort kan skremme fisken ? 

Er det stanley the stickleback du snakker om ?:D 

I blant føler jeg relax kopyto halene kan være litt «voldsomme» hvis fisken er litt forsiktig :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Rælingspoden skrev:

Er det stanley the stickleback du snakker om ?:D 

I blant føler jeg relax kopyto halene kan være litt «voldsomme» hvis fisken er litt forsiktig :ph34r:

Stanley the stickleback a du :P nei den skremmer vell fisken gjør den ikke det ? LOL !

Jeg kom over noen jigger som leverer sykt bra. Når Abboren er ferdig med å gyte å det har godt 1-2 måneder vokser de små fort opp. Du ser dem ofte hjemme seg inne langs kantene. Når da Abboren går inn for å jage tror jeg det er lurt å imitere det dem ser etter der og da. Disse jiggene gjør akkurat den jobben å har levert utrolig bra. Tynn hale som beveger seg fort men ikke mye. Du ser nesten ikke hale bevegelsen på disse. Sort rygg med sølv/hvit kropp å en rød flekk under haka. Vi skal faktisk ut med båt nå så jeg håper jeg kan poste noen bilder i kveld ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.