Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd ?? Forvirret


bigmullah
 Share

Recommended Posts

Hei. Har nå kjøpt med en linder 445 Max, nå skal d dorget og trilles etter canadarøya i nord Trøndelag. Ekkolodd e jeg helt blank på. Hva trenger jeg egentlig? Skal brukes kun i ferskvann, men kart vil jeg tro er viktig å ha med for å markere hugg plasser. Utover det er det jo så mye å velge i, og jeg har ikke peiling. Viktig at det er grei brukervennlighet på det. Pris er ikke så nøye så lenge det er godt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre null, niks, nada og zip erfaring med trolling etter canadarøye, noe jeg gjerne skulle gjort noe med forøvrig. Men utifra det jeg har lest handler dette mye om å finne områder med kanter ute på større vannflater, og så fiske i nærheten av disse kantene. (Forsåvidt ikke helt ulikt trolling etter større norsk røye.) I så tilfelle ville jeg prioritert en ekkoloddgiver med mulighet for både smal konevinkel (for å pin-pointe og kartlegge  kantene presist) og noe videre konevinkel (for å se etter fisk). Det ser ut som det stort sett fiskes over dybder rundt 100-20 meter, uten dyprigg tidlig i sesongen og med dyprigg senere i sesongen.

På bakgrunn av det hadde jeg sett på Simrad GO eller Lowrance Elite Ti2, begge med HST-DFSBL eller 50/200/455/800-HDI eller Garmins Echomap med for eksempel GT51M (hvis man velger SV-model Echomap). Når det kommer til kart må du nok pent påregne å lage det selv, noe alle disse modellene støtter.

En liten tilleggsopplysning når det gjelder akkurat Linder: På grunn av designet har disse båtene en list rundt hele akterspeilet som forbinder akterspeilet med skroget forøvrig. Denne listen gjør det omtrent umulig å få god prestanda fra en aktermontert ekkoloddgiver, fordi den genererer masse turbulens (små luftbobler) når båten er i plan. Egentlig et helt håpløst design på en båt som reklameres med mot nettopp sportsfiskere, men slik er det. Løsningen er å jevne ut mellom list og skrog foran ekkoloddgiveren og litt ut til hver side, feks med glassfiber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.