Gå til innhold
Fiskersiden

Slipe kroker


Fiskenoob
 Share

Recommended Posts

Hei!

etter å kommet meg igjennom omtrent halvpartene av alle postene inne på forumet ser jeg at veldig mange slipper krokene sine for p holde de skarpe. Kjøpte meg derforneb krokbrynje (var vel egentlig en Buick knivsliper) og satte i gang. Har nå omtrent slikt ned to hele trevlete og jeg får de ikke spisse i det heletatt.de virker vel hakket støvete enn de var før. Kan noen fortelle meg hva jeg gjør feil? Er det en spesiell teknikk for sliping av kroker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fiskenoob skrev:

Hei!

etter å kommet meg igjennom omtrent halvpartene av alle postene inne på forumet ser jeg at veldig mange slipper krokene sine for p holde de skarpe. Kjøpte meg derforneb krokbrynje (var vel egentlig en Buick knivsliper) og satte i gang. Har nå omtrent slikt ned to hele trevlete og jeg får de ikke spisse i det heletatt.de virker vel hakket støvete enn de var før. Kan noen fortelle meg hva jeg gjør feil? Er det en spesiell teknikk for sliping av kroker?

et lite tips; skriv saktere, så unngår du så mange skrivefeil. det heter "bryne" og ikke "brynje" (som er en rustning), og du mener vel "sløvere" og ikke "støvete"...? ;) 

Ja, det er en teknikk for sliping av kroker, og den er enkel. For det første bør du skaffe deg et bryne spesielt beregnet for formålet, med et lite spor for krokspissen. Bryner av diamant er klart best. Det trengs dessuten til moderne kroker som er svært harde i godset. Dra alltid brynet utover mot krokspissen, og sørg for så liten vinkel mot godset som mulig. Hvis kroken er stor, med tykt gods, tar det lenger tid å slipe den opp, naturlig nok. Ikke vær for "brutal", særlig når du er nesten ferdig, da det kan slipe ned krokspissen og gjøre den sløvere. 

Det er særlig under kveitefiske at jeg opplever at krokspissen fort blir sløv, og under slikt fiske sliper jeg krokene kanskje 3-4 ganger hver dag, selv om vi da ikke snakker om en "totalslip", men å "sette opp" igjen spissen som er så tynn at den lett sløves i en hard kveitekjeft. Jeg sjekker krokene mellom hvert nedslipp. Har alltid krokbrynet i lomma, også på fjellet under fiske etter ørret og røye, under abborfiske fra båt eller is, og meite etter suter og karpe. Kort sagt, ha alltid krokbrynet klar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Piscator!

hehe, gikk litt fort i svingene og hadde et par øl innabords etter en lang dag på isen. :) hadde vel ikke helt vært ståkarakter i Norsk rettskriving nei.. 

de var tomme for fiskeBRYNER på XXL men jeg fikk beskjed om at den knivbrynen var grei å bruke da den hadde riller. Har dratt brynen utover mot krokspissen, men er redd jeg kanskje har hatt litt stor vinkel ja. Prøver meg på et par til i kveld og ser om jeg får til et bedre resultat med mindre vinkel under slipingen.

takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.