Gå til innhold
Fiskersiden

Abborfiske i Øyeren


HPVeiby
 Share

Recommended Posts

Hei

Er ny medlem i forumet. Har fisket ganske ivrig helt siden tenårene, mest alene, og de siste tre-fire årene blitt hektet på abborfiske. 

Lurer da på om det er flere her som fisker aktivt etter stor abbor i øyeren. Jeg har holdt meg i den søndre delen og har fått mye pen fisk. Har lyst til og utforske dette mere. Både lengre opp i øyeren og i andre vann i nærheten. Haldenvassdraget er veldig interresant...

Noen som har noen bra tips og dele?

Største abbor i øyeren er 1920gram på jigg, noe som også er personlig beste. Håper på og passere 2kg i år.

Takk for tips/svar

Endret av HPVeiby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rage skrev:

1920g?! Aldri hørt om abbor i nærheten engang i Øyeren.

---

synes også dette hørtes sensasjonelt stort ut for å være Øyeren. Store mengder fin mellomklasseabbor i Øyeren, opp til en drøy kilo, men abbor som nærmer seg tokilosgrensen må være ytterst sjelden der. Hvis man drømmer om å bryte tokilosgrensen er det nok helst andre vann man bør sette inn støtet...?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sensasjon tror jeg ikke det er:-)

Det er noe stor abbor i Øyeren, men det er sjelden og vanskelig. Har snakket med noen eldre karer som dro noe fæl abbor før i tiden. Den på 1920 var kanskje spesiell, jeg vet ikke. Har ikke mange over 1500g. Men at det er abbor over 2kg  i Øyeren det er jeg sikker på.

Så ingen med noe tips om abborvann?? Aremarksjøen/Femsjøen har jeg hørt endel bra om.

Endret av HPVeiby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en abbor på 1920 gram i Øyeren vil jeg nesten kalle en sensasjon. Naturligvis fins det slik abbor der, som i de fleste andre større vann. Men antall slike individer kan ikke være særlig høyt, basert på de flestes erfaring gjennom flere tiår. Dette er nesten verre enn å finne den berømmelige nåle i høystakken. Gjennom hard jobbing kan man naturligvis finne gode plasser der sjansene er best. Lokalkunnskap er vektig! Og jo mer man fisker, desto mer øker sjansene for at man før eller senere råker borti noe ekstra digert. Men i tillegg må man ha noen store doser flaks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og til ditt andre spørsmål. Haldensvassdraget er bra, potensial for stor abbor. Jeg husker det en gang ble meldt inn en abbor på 2,4 fra Femsjøen til Jakt & Fiske, men det er lenge siden. Men slik fisk er uansett svært sjeldne, også i Haldensvassdraget. Man kan få bra med pen abbor. De ekstra store krever mye jobbing og/eller mye flaks, også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må prøve meg i haldenvassdraget. Etter 20 år med fiske på de samme plassene i Øyeren er det greit og variere litt. Det er nok derfor jeg har fått opp såpass stor abbor i øyeren da. Trodde ikke det var så sjeldent med stor abbor i her jeg, men etter reaksjon her, så er det vel kanskje bra da;-) 

Skal nok også dokumentere litt bedre, da jeg ikke har noe bilder av den på 1920g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiksvann er det tatt mange store-opp mot to kg og over, tror cato bækkevold fikk sin ene av to tokiloser der-2050 g tror jeg. isesjø er det mye abbor opp mot 1.3 kg-men få over. lyseren er visst litt i en bølgedal nå-men der er tatt tokiloser. husker to innmeldte på 2 kg for 20 år siden. de store kommer nok tilbake om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, staalel5 skrev:

stiksvann er det tatt mange store-opp mot to kg og over, tror cato bækkevold fikk sin ene av to tokiloser der-2050 g tror jeg. isesjø er det mye abbor opp mot 1.3 kg-men få over. lyseren er visst litt i en bølgedal nå-men der er tatt tokiloser. husker to innmeldte på 2 kg for 20 år siden. de store kommer nok tilbake om noen år.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.