Gå til innhold
Fiskersiden

Status Vansjø april/mai 2019


Jordfres
 Share

Recommended Posts

Hei

 

Årets første tur på åpent vann begynner å nærme seg! Tanken var å ta turen til Vansjø. Dette er et sted jeg har vært en håndfull ganger, men har på ingen måte knekt koden for dette vannet. Dette gjelder egentlig de fleste andre vannene jeg har besøkt. De 2 siste årene har jeg brukt mange timer på diverse vann rundt omkring i Akershus og Østfold. Fisker fra en liten alu-båt som er noenlunde tett, har fått montert ekkolodd og fisker i hovedsak etter gjedde, aboor og gjørs(når jeg er i Vansjø). 

Fant en fin post fra 2017 der en vennlig sjel tipser om diverse fiskeplasser i østre del av Vansjø. Hadde tenkt å ha dette som en guide for å føle meg litt fram. Til nå har jeg i hovedsak vært i vestre del, så er ikke så godt kjent i det "store bassenget". Hadde håpet at det var noen som hadde noen tips til strategi for Vansjø på denne tiden av året. Forventer ikke en kjør hit, dropp akkurat her og gjør mothugg etter 90 sekunder veiledning, men vet at det er mange på forumet som kjenner godt til Vansjø. Har f.eks fått inntrykk av at gjedda leker ganske tidlig, men fant ikke all verdens av andre relevante tråder for fisket i Vansjø. Hadde derfor håpet på tips om hvor man tror de ulike predatorene står(viker, kanter, større grunne områder), fiskemetoder(drop shot, jigging(sakte/raskt) etc. Er ikke så kresen på art, så alt av tips mottas med takk. Har dog en spesiell forkjærlighet for abbor, siden dette er et fiske jeg virkelig ikke mestrer, men synes er utrolig spennende. 

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet. @erik har mye erfaring vet jeg fra Vansjø. Ta en titt på bloggen til gutta boys i Team Colibri der finner du mye fint. 

Har noen turer selv for mange mange år siden men da dorga vi bare. Ble mane finne Gjedder å noen Gjørs men ikke noe å skryte av. 

 

http://teamcolibri.blogspot.com/search/label/Vansjø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bonavar skrev:

Velkommen til forumet. @erik har mye erfaring vet jeg fra Vansjø. Ta en titt på bloggen til gutta boys i Team Colibri der finner du mye fint. 

Har noen turer selv for mange mange år siden men da dorga vi bare. Ble mane finne Gjedder å noen Gjørs men ikke noe å skryte av. 

 

http://teamcolibri.blogspot.com/search/label/Vansjø

Takk for tipset! Leste meg litt opp på hvitfiskparadiset i Østfold på Team Colibri sin blogg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på om du skal fiske fra båt eller fra land. Nedre del av vansjø (fra S-svingen BY THE WAY) huset endel mindre gjedder  (opp til 5 kg) og ned til krapfoss brua. Spesielt når laua leker .

Masse abbor samme sted de største i S-svingen og mindre nedover jomfruland, nedre vrangen og rundt vepsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har skrevet endel om Vansjø tidligere ja. :) Av flere grunner har jeg ikke fisket så mye der de siste 3-4 årene dog, bare en tur eller to i året. 

Etter Morsa-prosjektet endret Vansjø seg veldig, og det er først nå ting begynner å stabilisere seg igjen. Gjørs er nå den dominerende rovfisken,  kontra pre-Morsa hvor gjedde var den dominerende rovfisken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, erik skrev:

Takk, jeg har skrevet endel om Vansjø tidligere ja. :) Av flere grunner har jeg ikke fisket så mye der de siste 3-4 årene dog, bare en tur eller to i året. 

Etter Morsa-prosjektet endret Vansjø seg veldig, og det er først nå ting begynner å stabilisere seg igjen. Gjørs er nå den dominerende rovfisken,  kontra pre-Morsa hvor gjedde var den dominerende rovfisken. 

 

Hva med Abbor bestanden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som om abborbestanden har hatt godt av at mer eller mindre alle store gjedder ble fisket ut. (Men det meste av stor abbor forsvant også.) Tidligere var nesten alt av abbor fra 400g-ish og oppover merket av bataljer med gjedde, nå er det sjelden større abbor har gjeddemerker. Det forteller meg at når abboren oppnår en viss størrelse, så blir den ikke lengre (forsøkt) spist av gjedde og den størrelsen er tydeligvis ganske liten. Jeg får også abbor på steder som ellers var rene gjeddeplasser, typisk ute på flater og rundt frittliggende grunner, der fikk jeg aldri abbor før. Kortsiktig ser med andre ord abborbestanden ut til å ha nytt godt av prosjektet, selv om det har tatt 10-15 år før abborene har rukket å bli såpass store igjen at de er spennende å fiske etter. Vi må nok vente enda 5-10 år før kilosabbor blir vanlig igjen. Men for fiske etter «matabbor» er Vansjø absolutt bra.

Dog er jeg spent på langtidseffekten, fordi lauve er desimert til fordel for mort. Særlig i østre Vansjø var det mye lauve, men den bestanden er en skygge av hva den var. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, TT skrev:

Det er flere «gamlinger» som har abbor-pers fra Vansjø. Men for min del er den på beskjedne 1250 gram, og ble tatt lenge før Morsa-prosjektet. 

Veteraner mener du :D min er på 1500 men over 20 år siden. Tatt på flying lure som jeg kjøpte på TV shop. De funker faktisk dødsbra på Abbor.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Kjørte rv120 fra moss til lillestrøm på torsdag, og det er fine forhold hele veien der nå, både vansjø og vanna i enebakk. Lite siv og vannplanter  langs kantene enda, det er kanskje nå du bør ta en tur eller to?

Sant som du sier deilig ute lily pads osv ,)

Men om fisken leker å står mye stille så blir det drit kjedelig om fisken ikke er aktiv. Har 3 turer i samme vann nå på noen ukers tid. Å det er fremdeles veldig rolig i vannet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.