Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøpt meg ny stang Savage Gear Black Savage 7'5'' spin 228cm 5-20g


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Kjøpte ny stang som jeg skrev fra Savage Gear. Den var super lett å helt utrolig å holde i. Har ikke prøvd den enda å ser ut som jeg må returnere den siden den er feilprodusert eller noe. Da jeg satt sammen leddene flist den opp. Den ene delen har en utrolig skarp kant som skjærer inn i det andre leddet. Noen som har vert borte i dette før ?

 

Skittfiske har Green Weekend i helgen så ikke glem å ta en titt. Jeg kjøpte meg 3 nye stenger 1 ny snelle å div sene. 

https://www.skittfiske.no

 

 

PHOTO_20190426_163437.jpg

PHOTO_20190426_163501.jpg

PHOTO_20190426_163855.jpg

PHOTO_20190426_163828.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, piscator skrev:

hmm, et argument for ikke å kjøpe stenger på nett...? Kjøper du i butikk kan du sjekke at alt er i orden der og da. Slipper mye bryderi og irritasjon i ettertid med returnering etc. I tillegg får man inspisert og "kjent på" varene før kjøp. Da er det helt OK å betale litt mer?

www.skittfiske.no har noe av den beste servicen jeg har sett. Får som regel det du bestiller innen 2-3 virkedager. Alle pakker på over 1000,- har gratis frakt å ellers 79,- 

De har eget reklamasjon skjema på siden som enkelt fylles ut. Retur er også gratis så det er ikke noe problem om det skulle være reklamasjon på et produkt. 

Nå er det ytterligere 33% avslag på stanga jeg kjøpte. Så nå har jeg kjøpt ny å sparer ca 300,- passer meg glimrende det var produksjonsfeil på stanga jeg kjøpte. 

Dette er noe av det letteste jeg noen gang har holdt i av stenger. Vet det fins mye annet der ute. Men selv uten å ha prøvd stanga kan jeg kjenne dette er et kvalitets produkt som jeg kommer til å kjøpe mer av i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler ikke på at stanga er god, og åpenbart produksjonsfeil her. Og ja, servicen hos Skitt Fiske er bra. Det er likevel irriterende å oppleve sånt, selv om det ryddes opp i. Så får det bli opp til den enkelte å vurdere om den lave prisen gjør SÅ stor forskjell. Men det er generelt grunn til å advare mot utviklingen. Hvis nettbutikkene til slutt vinner denne konkurransen, og alle spesialistbutikker går konkurs, hvor skal du få tak i mark og maggot? Skal du begynne å grave mark og ha maggotavl hjemme (som lukter som et h*****)? Hvor skal du få tak i sluk i forbifarten hvis du trenger det, på veien til hytta på fjellet? Og er det ikke en fordel å inspisere en vare før man kjøper den? Å gå i en butikk og kikke på varen, for så å kjøpe den på nettet er nesten respektløst vil jeg mene. Men hvis man ser bort fra det moralske aspektet, på sikt undergraver dette kanskje våre egne interesser? Dette handler om å kunne se lenger enn ens egen nese rekker, og tenke helhetlig og langsiktig. Derfor er mitt råd; vern om spesialistbutikkene, selv om du må betale et par hundrelapper ekstra for en stang. 

Og bare så det er sagt; jeg har absolutt INGEN kommersielle tilknytninger til bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne holder bransjen på å gravlegge seg selv med dårlig kundebehandling. I de to siste ukene har jeg vært innom tre av Oslos fagbutikker, ingen av de imponerte særlig.

Butikk 1.

Jeg ringer på forhånd for å høre hva de har inne av trollingstenger i 7 fot. Jeg får til svar at de har flere modeller, men er litt opptatt akkurat nå så de kan ikke ramse opp merker og modeller. Jeg sier at det er helt greit, men er de helt sikre på at det er trollingstenger og helt spesifikt 7 fot? Svaret er at de har flere modeller trollingstenger på 7 fot. Jeg spør enda en gang for å være sikker, det er trollingstenger og ikke havfiske, de er 7 fot og ikke 8 og de har noe annet enn Ugly Stick? Joda, svarer en nå lett irritert ansatt som er lei av å svare det samme tre ganger på rad, det har de så det er bare å komme.

Jeg drar tidlig fra jobb til nevnte butikk, de har EN modell trollingstang i 7 fot og det er akkurat den stangen jeg sa jeg IKKE var ute etter. Det argumenteres om at den de har er den beste i sin klasse, noe jeg ikke er uenig i men nå ville jeg altså prøve noe annet. Da jeg ber om å få se de andre de mente de hadde, dras det frem diverse stenger fra lager, INGEN av de er trollingstenger det er bare havfiskestenger. De fleste er ikke 7 fot heller, jeg påpeker det og dermed får den ansette det veldig travelt med å hjelpe andre. Jeg går.

Butikk 2.

Klok av skade fra butikk 1 sender jeg butikk 2 melding på Facebook og spør om det samme. Svaret er at de pleier å ha dette, men har det ikke nå. Greit nok, svaret er det det er og sikkert riktig, men jeg er like langt. I motsetning til Butikk 1, gir i det minste Butikk 2 et svar som gjør at jeg kommer til å bruke de også i fremtiden.

Butikk 3

Jeg har nå gitt opp å kjøpe ny trollingstang, og drar til butikk 3 fordi jeg må ha litt FC til fortommer for bruk ved trolling. Her er betjeningen våken da jeg kommer inn, sier hei og spør om jeg trenger hjelp. Alt vel så langt, jeg svarer nei og finner både FC og noen woblere. Da jeg skal betale legges det ut om woblere og sjøørretfiske, man er såpass ivrig at min lille kommentar om at jeg ikke skal fiske SØ ikke når frem til betjeningen som fortsetter å snakke om SØ. Det er hyggelig å snakke om både SØ og woblere, men man bør sørge for å snakke om det kunden faktisk skal fiske etter.

Internett.

Vel hjemme ved PCen har jeg funnet flere aktuelle stenger på nett. Portoen gjør at prisen blir det samme eller høyere kontra fysisk butikk, men nettbutikken(e) har varen, de lyver meg ikke opp i ansiktet, de overhører ikke mine behov som kunde og beskrivelsen de har på varene er (så vidt jeg kan se) riktig. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Erik: det bør være en forutsetning for en spesialistbutikk at de har kompetanse til å hjelpe alle kategorier kunder. Det du refererer til virker jo å være svært amatørmessig. Så det er nok riktig at mange detaljbutikker har vært sin egen verste fiende i visse henseende. Noe jeg har opplevd ved gjentatte anledninger, er at butikker har vært utplukket nettopp i de varelinjene jeg er ute etter. Ja, slikt kan skje. Men når jeg er innom neste gang og de fortsatt er utplukket, er det et tegn på at de ikke har supplert varelageret. Da blir jeg litt oppgitt. For det første går jo butikkene glipp av omsetning hvis de ikke supplerer utvalget, særlig på de varene det faktisk er litt rift om. For det andre er hyllene gjerne fulle av "hyllevarmere" de ikke får solgt. Dette er med andre ord et tegn på at butikkene ikke synes å kjenne markedet særlig godt. Det kan naturligvis være vanskelig å forutse noen ganger, men man burde forvente at de ser tegninga på veggen, og forsøker å justere seg inn etter hvert som man ser hvilke varer  som selger. 

Mange butikker synes å forsøke å følge samme forretningsmodell  som XXL, selge størst mulig volum av en smalest mulig varelinje av skit. Men også netthandelen synes nå å utvikle seg i en slik retning. Det er neppe i forbrukerens interesse på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg har drevet butikk selv, så jeg er godt kjent med utfordringene butikkene står ovenfor. En betydelig sådan er valg av personalet. Som for alt av salg trenger du ansatte som kan selge, det er tross alt det man lever av. Men siden det er faghandel trenger du også personer som kan noe, helst på et nivå man ellers forbinder med nerder. Hvor mange mennesker som dekker de to egenskapene tror du søker jobb i butikk? I praksis ender du opp med en person som har en av egenskapene, og så prøver du å forme den andre via ymse opplæring og kurs. Det tar tid, i noen tilfeller flere år, og med gjennomsnittlig ansettelsestid rundt to år dersom man tar med ekstrahjelp, ligger det i kortene at man aldri lykkes fult ut.

Utfordring nummer to er likviditet. En vare som ikke blir solgt innen rimelig tid (en såkalt hyllevarmer) slår ikke negativt ut på butikkens regnskapsmessige resultat, men den medfører at man har bundet opp likviditet. Den likviditeten burde selvfølgelig vært brukt på å kjøpe inn varer som kunden faktisk vil kjøpe, men det kan man ikke før man har solgt hyllevarmeren fordi bankkontoen er tom. Etterhvert blir hyllevarmeren nedskrevet (satt ned i pris) i håp om å få solgt den, da begynner den å vises som noe negativt i regnskapet men det skjer typisk først etter årets store varetelling. Er da også eieren av butikken av den noe kortsiktige typen, prises hyllevarmeren opp igjen før varetelling nettopp for å unngå negativt resultat i regnskapet, for så å prises ned igjen dagen etter. Ett veldig tydelig tegn på dette er fenomenet Piscator beskriver, tomme hyller fordi varer som selger godt ikke supleres - bankkontoen er tom.

Motmiddelet her er volum og kunder som finner frem selv. Det er i bunn og grunn XXLs store greie, og med tanke på at de pt er den kjeden som har best inntjening kan man ikke si noe annet enn at den strategien er vellykket. Internett er til de grader preget av kunder som finner frem selv, og ser vi på den (norske) aktøren som lykkes best der (Skitt Fiske) så har man kombinert det med volum også. 

DER ligger problemet til varehandel i butikkk slik jeg ser det, og de er dømt til å tape. Oslo er et godt eksempel, vi er nå nede i de tre butikkene jeg nevner over (den ene ligger strengt tatt ikke i Oslo men rett utenfor) for alle andre har gått konkurs. Med trekvart million mennesker skulle en tro det var grunnlag for tre butikker med fiskeutstyr. Det er tross alt 250.000 potensielle kunder per butikk. Men da må de jaggu skjerpe seg betydelig og innse hvem de er der for: Gretne gamle gubber som meg, for alle andre handler på nett eller XXL. 

Det fine med gretne gamle gubber er at de har kjøpekraft - det negative er at de er kravstore.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.