Gå til innhold
Fiskersiden

klippfisk-videre bearbaiding


omikk
 Share

Recommended Posts

Hei,

har lagert klippfisk andre gang. Alt greit...

Men nå har jeg cca 12stk som er ferdig tørket og ligger i en kar i kjelleren...Kjerring maser at det lukter osv.

På hvilken måte er det best å bearbeide kllipfisken videre? Har tenkt å lagre den i kjøleskapet men hele fisken er litt upraktisk...

Kan vakuumpakke de ,men da må det være litt mindre biter....uten sin,finner,halle...men. fortsatt hele fisken?

Finnes det en god idee på dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Klippfisk holder seg best om du lagrer den tørt og luftig. Vakumpakking e.l. er ikke nødvendig. En mye brukt mrtode er å henge den opp på en vegg, gjerne utvendig oppunder takskjegget så det ikke kommer fukt på den, Kjøleskap er ikke nødvendig, klippfisk er 100 prosent holdbar som den er, Den lukter heller ikke mye hvis den hengeer utendørs

Hyggelig å se at det finnes noen som tar vare på være gamle tradisjoner, klippfisk er nydelig mat etter min mening

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk for svar. 

Men det går ikke noko små insekter inni i fisken hvis jeg henger på et kryploft for eksempel?...

Bare tenker at stigende og senkende temperatur, fuktighet i lufta osv er ikke bra for konservert fisk?...

Tror også at klippfisk er spennende på middagsbordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippfisk er en delikatesse. Bør henges tørt, luftig og kjølig. Så et loft er ikke nødvendigvis et godt sted om sommeren, med variable temperaturer. For å unngå insekter kan man henge fisken inne i et linklede, akkurat som man gjør med spekeskinke. Klippfisk kan også oppbevares i fryser. Selv om saltet gjør at fisken ikke akkurat fryser, gjør den lave temperaturen og det tørre miljøet i en fryser at fisken holder seg bra. I kjøleskap er fuktighet et problem. Da bør ikke fisken ligge for lenge, men den holder seg en stund. Tykke ryggfileter (loins) gir den fineste klippfisken. Den skal lukte friskt (ikke harskt), og snittflater i fiskekjøttet bør ha en perlemoraktig glans. To av mine absolutte favoritter er bacalao og gratinert klippfisk. I en bacalaogryte kan man jo hive oppi nesten alt mulig av go'saker; poteter og løk naturligvis, men også paprika, oliven, tomater, hvitløk... og den bør piffes opp med cayenne-pepper eller fersk chili...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.4.2019 at 21.07, cannonbang skrev:

Hei

Klippfisk holder seg best om du lagrer den tørt og luftig. Vakumpakking e.l. er ikke nødvendig. En mye brukt mrtode er å henge den opp på en vegg, gjerne utvendig oppunder takskjegget så det ikke kommer fukt på den, Kjøleskap er ikke nødvendig, klippfisk er 100 prosent holdbar som den er, Den lukter heller ikke mye hvis den hengeer utendørs

Hyggelig å se at det finnes noen som tar vare på være gamle tradisjoner, klippfisk er nydelig mat etter min mening

Gamle tradisjoner innført i Norge av mine tidligere forfedre fra Iberia... ;) Herlig råvare , men jeg liker selv best boknafisk. Elsker også rakørret av ekte fjellaure , ikke oppdretts regnbue som selges på markedet. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Klippfisk

https://www.norgeshistorie.no/bygging-av-stat-og-nasjon/artikler/1438_fiskeeksporten.html

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.