Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde i vansjø


Cynergy
 Share

Recommended Posts

20 timer siden, erik skrev:

Det kan det absolutt være.

Gjørs gir større ekko enn tilsvarende størrelse gjedde. (Ikke spør meg om hvorfor.) Men det kan også være at du ser abbor eller gjedde som enten ikke har gytt enda (tviler på det) eller har gytt og trukket ut (da burde de vært sultne).

--------

jeg vet ikke sikkert hvorfor gjørs gir større ekko enn en tilsvarende gjedde, men en sannsynlig forklaring er at gjørs har lukket svømmeblære, mens gjedde ikke har det. Og fisk med lukket svømmeblære gir generelt kraftigere ekko. og et kraftigere ekko tegnes kanskje større på loddet?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, eneR<-- skrev:

Jeg har fisket en hel del gjedde i Vansjø så langt i år, med stor suksess. Flere over 7+ og er allerede over 11+ merket.

Min erfaring er at de fleste gjedder er ferdig utlekt, og de allerede har gått dypere. Fisk i kanter :-)

---

dette er jo en gledelig utvikling. Gjeddebestanden i Vansjø ble vel nærmest ødelagt da de systematisk fisket opp store gjedder for en del år tilbake. Og det er ikke noe nytt at en del av gjeddene gyter tidlig. Det er vel naturlig at det er en viss genetisk variasjon med tanke på ved hvilke temperaturer fisken gyter. Et år lønner det seg å gyte tidlig, et annet år litt senere. For bestanden er det også gunstig med en viss genetisk variasjon her. På den måten er bestanden mer robust mot for eksempel klimaendringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, eneR<-- skrev:

Jeg har fisket en hel del gjedde i Vansjø så langt i år, med stor suksess. Flere over 7+ og er allerede over 11+ merket.

Min erfaring er at de fleste gjedder er ferdig utlekt, og de allerede har gått dypere. Fisk i kanter :-)

Det er fantastiske nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, piscator skrev:

--------

jeg vet ikke sikkert hvorfor gjørs gir større ekko enn en tilsvarende gjedde, men en sannsynlig forklaring er at gjørs har lukket svømmeblære, mens gjedde ikke har det. Og fisk med lukket svømmeblære gir generelt kraftigere ekko. og et kraftigere ekko tegnes kanskje større på loddet?

Jeg har alltid antatt det, men har blitt mer i tvil de senere årene.

Årsaken til tvilen er røye. Etter at jeg startet med vertikalfiske etter røye så oppdaget jeg at også den gir kraftigere ekko enn tilsvarende størrelse sik. Det tok meg ganske lang tid å skjønne nettopp det (fordi jeg ikke akkurat fisket mye sik fra 20-30 meters dyp, men på et tidspunkt ble jeg nyskjerig og slapp ned en sabiki med markfragmenter på) så de første årene med vertikalfiske etter røye var preget av at jeg fisket på veldig små røyer og sannsynligvis bøttevis med sik. Nå fisker jeg mindre og kjører mer båt, jeg har dager da jeg ikke slipper jiggen i det hel tatt, men snittstørrelsen har økt dramatisk. Dog er forskjellen sik/ røye mindre enn forskjellen gjørs/ gjedde.

Så har vi dette med frekvens, et tema jeg ikke har utforsket nok i ferskvann. Men i saltvann bruker yrkesfiskerne ulike frekvenser når de ser etter ulike fiskeslag, fordi noen vises bedre med en gitt frekvens enn andre. 

Kort sagt er det mye artig å ta tak i innen dette temaet. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mye uutforsket innenfor temaet ekkolodd og ulike fiskearter, og hva slags type ekko de gir. Kanskje også kroppsform kan ha noe å si? Ellers velkjent at ekko på ulike arter er best ved forskjellige frekvenser. Og dette kan jo være noe av forklaringen på forskjellen mellom gjedde og gjørs. Det interessante spørsmålet er jo likevel HVORFOR ulike arter gir ulike typer ekko ved forskjellige frekvenser. Og apropos svømmeblære. Det blir jo hevdet at makrell er usynlig på ekkoloddet fordi de ikke har svømmeblære. Men vi har jo sett stimer av pir over grunntopper i Nord-Norge, og de har syntes godt på loddet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2019 at 8.40, erik skrev:

Skal du fiske gjedde akkurat NUH så skjer nok det grunt. veldig grunt. Jeg hadde ikke lagt tid på dypere områder før jeg var helt sikker på at gjeddene har trukket ut. 

Jeg vil bare skyte inn her at jeg fikk første gjedda bare minutter etter wobblere traff vannet. Var da i grunt området, rett sør for dillingøy slippen. Ellers har jeg fisket kanter rundt i vanemfjorden uten resultat. 

 

Hyggelig å høre noen får noe større =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Cynergy skrev:

Jeg vil bare skyte inn her at jeg fikk første gjedda bare minutter etter wobblere traff vannet. Var da i grunt området, rett sør for dillingøy slippen. Ellers har jeg fisket kanter rundt i vanemfjorden uten resultat. 

 

Hyggelig å høre noen får noe større =)

Kult!

Kunne kanskje lagt til at å fiske i Vanemfjorden etter Gjedde er det lenge siden jeg har gjort. Utfiskinga påvirket det området enormt, så ville vel heller tatt frem jiggen etter Gjørs i det området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om gjeddene nå står veldig grunt. Er det restene av leken på en måte?

Jeg har prøvd trøkke båten så langt inn som mulig men jeg kan ikke se at det har vært no bra med byttesfisk på de grunneste områdene. 

Og når gjedde trekker ut over igjen er det til nærmeste kulp, eller kan de flytte seg et stykke til større,dypere områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er fisket øst for Nåløyet bedre enn fisket vest for Nåløyet, i hvertfall dersom målet er kvalitet kontra kvantitet. Kan ellers anbefale å lese rapportene fra utfiskingen, der står det mye interessant om forskjellene mellom øst og vest.

Under og rett etter lek står gjerne gjedden grunt, men dette varer bare noen få dager. Så følger de byttefisken, og i Vansjø betyr det som regel ut på kantene og du finner de på 4-10 meters dybder. Unntaket er akkurat når feks brasmene leker, da trekker de inn igjen for å følge maten. men igjen er den morroa over på ganske kort tid, og fisken trekker igjen ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter fisket etter kunnskap.

 

Hvordan er det i forhold til vanntemperatur og høy/lavtrykk? 

Noen baits som passer bedre enn annet? 

Hadde 13° på loddet, i går. Dorget langs med kanter som nevnt over, var bra med små og store fisk.

Særdeles få i båten :')

Brukte zalt 14cm i forskjellige farger. 

Seeker shad, og no 18cm alixpress wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig smak og behag. Jeg begynner typisk sesongen med slowtrolling med gummidyr (shadder og curlytails). Gjerne med ganske tunge hoder på 20-30g fisket under sideparavan og hvor jeg bruker senelengden fra paravanen til jiggen til å justere hvor dypt de går. Typisk fart er 1,5 knop. Målet er å fiske nære bunnen, så bare to stenger og kort avstand fra stang til paravan så man har kontroll. 

Senere øker jeg farten og bytter da til woblere.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bly/ paravan fungerer fint det, også ved bruk av jigger der man ikke ønsker å "ødelegge" en jigg med tunge hoder som man ellers bruker lite av ved spinnfiske. Ved sistnevnte så kan en splittring i et pærebly som man kobler i hempen man fester jiggen med forresten også fungere bra, men kan fint legge på 5-10-15 gram på den måten uten at det ødelegger gangen på jiggen.

1,5 er lite for de fleste av mine woblere, det er få av de større som går pent noe særlig under 2 knop og flere må opp rundt 2,2 i mine øyne. Men her finnes det unntak, ikke minst "hybridbaits" ala SG line-through og tilsvarende. Det er i mine øyne viktigere å tilpasse fart etter hva man sleper på, enn å holde fart tilpasset sesongen. Så kjører man med woblere i isvann hadde jeg holdt 2+ uansett, eller skiftet til gummi så jeg kan dra ned farten. Man bør alltid prøve gangen ved båtripa før man slipper ut.

Området ditt er slettes ikke galt men dra gjerne videre utover også til kantene i Storefjorden. En kant som har levert mye morsomt er den som går fra Haratangen og ut til grunna. Det er ikke helt tilfeldig at yrkesfiskeren gjerne setter garn akkurat der..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og riktig gange på wobbleren det er fort erfaringsbasert. 

Greit nok å teste ved båtkanten, men det blir litt gresk for min del =') hehe 

For de forskjellige wobblere har vel å ulik gange? Noe som forutsetter at man har sett dem i korrekt gange minst en gang.

 

Jeg får ta en tur på xxl å kjøpe et par line thru baits. Hvordan vil de ledda wobblerene være, like avhengig av høyere fart de å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cynergy skrev:

Ja, og riktig gange på wobbleren det er fort erfaringsbasert. 

Greit nok å teste ved båtkanten, men det blir litt gresk for min del =') hehe 

For de forskjellige wobblere har vel å ulik gange? Noe som forutsetter at man har sett dem i korrekt gange minst en gang.

 

Jeg får ta en tur på xxl å kjøpe et par line thru baits. Hvordan vil de ledda wobblerene være, like avhengig av høyere fart de å?

Om du bor i Østfold anbefaler jeg heller å ta turen til MM fiske i Sarpsborg. Der har de godt utvalg av gjedde baits, og de som jobber der har god kunnskap, alltid tips på lager ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.