Sign in to follow this  
eneR<--

MotorGuide Xi3- 55 FW 54" - 12V - Batteri valg

Recommended Posts

Hei,

Har gått til innkjøp av MotorGuide Xi3- 55 FW 54" - 12V - Den skal sitte på en 14 fots Gjedderacer. Vekten på båten er maks 300 med last.

Jeg har lest mye på nett, men de fleste snakker om 24V og 36V. Jeg finner ingen direkte tips til batteri jeg bør velge... Så derfor:

Er det noen som har tips til valg av batteri?

Ønsker også tips om ekkolodd med sidescan som kan kobles opp i mot Motorguiden, til en ikke så alt for dyr penge. 10.000,- maks

Lowrance Elite Ti2 eller Simrad GO XSR er ekkoloddene du bør se på. 7" er vel det som passer budsjettet ditt. Sørg for å kjøpe en bundle med 3 in 1 Active Imaging svinger.

https://mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-elite-7-ti2-m-active-imaging-3-1-hekksvinger

Mjøsservice har batterier som egner seg svært godt til MotorGuide motorene (Det er årsaken til at de fører disse batteriene)

https://mjosservice.no//butikk/lithium-batterier-ladere/batterier

• Like 1

Hvis du har kjøpt en 12V motor så er det selvsagt 12V batteri du skal ha. 

Hvis du ønsker et rimelig batteri så er AGM batteriene til Biltama greie (men tunge)

• Thanks 1

44 minutter siden, abbor skrev:

Hvis du har kjøpt en 12V motor så er det selvsagt 12V batteri du skal ha. 

Hvis du ønsker et rimelig batteri så er AGM batteriene til Biltama greie (men tunge)

12V forstod jeg igrunn at jeg skal ha, det må vel passe med ladespenningen fra påhengeren? Men hvor mange Ah jeg burda ha, er en annen ting... Holder det med 70ah, eller må jeg ha høyere? Ohms lov er som gresk for meg, så all hjelp er nyttig :-)

4 minutter siden, eneR<-- skrev:

12V forstod jeg igrunn at jeg skal ha, det må vel passe med ladespenningen fra påhengeren? Men hvor mange Ah jeg burda ha, er en annen ting... Holder det med 70ah, eller må jeg ha høyere? Ohms lov er som gresk for meg, så all hjelp er nyttig :-)

Nei, spol tilbake.

Du skal IKKE koble sammen dette batteriet med påhengeren din. Og selv om du skulle gjort det (noe du IKKE skal) så spiller det ingen rolle så lenge motoren din gir normal ladestrøm og -spenning.

Batteriet (eller batteriene) du bruker mot elmotoren din skal bare være koblet mot elemotoren din, til nød en livewell eller andre ting som også drar mye strøm (A) og ikke er følsomme for spenningsfall (V) eller forstyrrelser på grunn av raske endringer i strøm (A) og spenning (V). Vel hjemme lader du selvfølgelig batteriet (eller batteriene) men da skal til gjengjeld elmotoren kobles fra før du starter lading. Dette står rimelig klart i monteringsanvisningen til MG og jeg vil sterkt anbefale å følge den.

Som abbor sier skal du ha et 12V-batteri. Ser du på lithiumsbaserte batterier (ala de Mjøsservice selger) og bare skal ankre med motoren klarer du deg lenge med et batteri rundt 50-60Ah. SKal du også slowtrolle (=dorge sakte, dvs 1-1,5knop) bør du gå opp til rundt 100Ah.

Ser du på blybaserte batterier kan du doble tidligere oppgitt AH hvis du ser på Gel, og øke enda litt hvis du ser på AGM.

Edited by erik

11 minutter siden, erik skrev:

Nei, spol tilbake.

Du skal IKKE koble sammen dette batteriet med påhengeren din. Og selv om du skulle gjort det (noe du IKKE skal) så spiller det ingen rolle så lenge motoren din gir normal ladestrøm og -spenning.

Har et eget batteri til motoren, kan jeg ikke koble det sammen med det batteriet jeg skal bruke til Motorguiden? 

6 minutter siden, eneR<-- skrev:

Har et eget batteri til motoren, kan jeg ikke koble det sammen med det batteriet jeg skal bruke til Motorguiden? 

Du kan, men det gir deg en unødvendig komplisert konfigurasjon med tanke på antatt bruk. Skal du koble de sammen må du bruke et skillerele mellom batteriet tilhørende forbrenningsmotoren og batteriet tilhørende elmotoren, og du må koble fra og til elmotoren når du lader fra forbrenningsmotorens batteri og til elmotorens batteri.

I praksis er dette noe man gjør på båter som er ute såpass lenge av gangen at de lade elmotorens batteri via forbrenningsmotorens lading. Typisk båter for havfiske hvor man ligger med ankring på samme plass over en hel dag eller flere dager, og hvor tidevannet gjør at almotoren jobber hardt store deler av tiden. Merk at det i praksis heller ikke er ment for å fullade elmotorens batteri, da går vinningen fort opp i spinningen siden lading via forbrenningsmotor fort blir dyrere enn å kjøpe et lithiumbatteri til.

Edited by erik
  • Thanks 1

1 minutt siden, erik skrev:

Du kan, men det gir deg en unødvendig komplisert konfigurasjon med tanke på antatt bruk. Skal du koble de sammen må du bruke et skillerele mellom batteriet tilhørende forbrenningsmotoren og batteriet tilhørende elmotoren, og du må koble fra og til elmotoren når du lader fra forbrenningsmotorens batteri og til elmotorens batteri.

I praksis er dette noe man gjør på båter som er ute såpass lenge av gangen at de lade elmotorens batteri via forbrenningsmotorens lading. Typisk båter for havfiske hvor man ligger med ankring på samme plass over en hel dag eller flere dager. Merk at det i praksis heller ikke er ment for å fullade elmotorens batteri, da går vinningen fort opp i spinningen siden lading via forbrenningsmotor fort blir dyrere enn å kjøpe et lithiumbatteri til.

Om jeg bare hadde spurt deg før jeg googlet...... Tusen takk for svar Erik :)   

• Like 1

32 minutter siden, erik skrev:

Batteriet (eller batteriene) du bruker mot elmotoren din skal bare være koblet mot elemotoren din, til nød en livewell eller andre ting som også drar mye strøm (A) og ikke er følsomme for spenningsfall (V) eller forstyrrelser på grunn av raske endringer i strøm (A) og spenning (V). Vel hjemme lader du selvfølgelig batteriet (eller batteriene) men da skal til gjengjeld elmotoren kobles fra før du starter lading. Dette står rimelig klart i monteringsanvisningen til MG og jeg vil sterkt anbefale å følge den.

Som abbor sier skal du ha et 12V-batteri. Ser du på lithiumsbaserte batterier (ala de Mjøsservice selger) og bare skal ankre med motoren klarer du deg lenge med et batteri rundt 50-60Ah. SKal du også slowtrolle (=dorge sakte, dvs 1-1,5knop) bør du gå opp til rundt 100Ah.

Ser du på blybaserte batterier kan du doble tidligere oppgitt AH hvis du ser på Gel, og øke enda litt hvis du ser på AGM.

Nå blir det vel AGM jeg går for siden det er anbefalt.

Motoren vil primært bli brukt til oppankring, hjelp til å ikke drifte over plasser for fort, og litt dorging.

Vil det holde med biltemas 95ah, eller må jeg ha mer ah, siden det er AGM?

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/agm-batteri-95-ah-2000029894

Jeg er veldig fornøyd med Biltemas AGM som startbatteri i båt. Som forbruksbatteri til elmotor hadde jeg nok valgt noe annet.

Jeg er rimelig fornøyd med AGM Solar som jeg skrev litt om her:

http://teamcolibri.blogspot.com/2015/07/drmmen-om-elmotor-del-iv.html

I motsetning til Biltemas AGM er dette batteriet laget for dypere utladninger. Prisen er ikke så gal heller.

• Thanks 1

Hei, jeg har samme motor bare i Xi5-utgaven. Jeg bruker et 56ah lithium batteri som har funket helt utmerket. To mann i båten i en båt i samme vektklasse og du har mer enn nok power til en vanlig fiskedag. Merk at dette er en motor for oppankring og korte forflytninger i dette tilfellet, akkurat som Erik skriver. 

• Like 1

Bruker Sønnak Exide til elmotor.. Veldig fornøyd, og batteriene oppfører seg omtrent som nye etter 3 sesonger. Men, tror dog det viktige er hvordan man tar vare på batteriene. Våtcellebatterier er sånn sett veldig greie. Alltid oppbevar de fulladede, og ikke helst ikke lad de ut for mye. Jeg overvåker strømforbruket på alle batteriene slik at jeg ikke belaster de for mye.

Våtcellebatterier er heller ikke så følsomme på batteriladere..

Lithium er fint, og blir gjerne presentert som batterier som kan tømmes helt.. Det er ikke tilfelle, men vet at noen få produsenter merker f.eks et 100Ah batteri som 80Ah, og kutter spenningen med BMS før cellene tar skade. Andre 80Ah lithium-batterier bør man overhode ikke trekke 80Ah ut av...

• Like 1

Hei, ett alternativ eg testa var 95 ah agm batteriet fra Biltema og ett slikt rele

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1144&category_id=250&option=com_virtuemart&Itemid=39

det gjorde at då eg var i Nord-Norge 14 dager i fjor sommer uten lademulighet, så kunne eg bruke motoren til ankring og autopilot uten å gå tom for strøm. 

Etter å ha kjøpt ny båt går eg for samme løysing i den nye. Då sleppe eg styret med å lade heime om eg ikkje absolutt vil. 

Bare ett forslag frå sida. 

JP

• Like 1

Det ble et AGM Solar 140, 12V i fra Sparelys. Vil se om det holder med 1stk til mitt bruk, før jeg eventuelt går til innkjøp av 1 til :-)

Takk for mange gode tips alle sammen!