Gå til innhold
Fiskersiden

16 / 18 fot aluminiumsbåt med "kabin" til fiske


halvorep
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har brukt fattern sin Linder 440 fishing i snart 20 år og nå er det på tide å finne noe eget. Til sammenligning med Lindern så ønsker jeg en båt som føles med stabil og sikker.. Det skal sikkert en del til for å velte den, men gangen i sjø er hard og fribordet føles alvorlig lavt med tanke på å ta med minstemann på tur (1.år) Ønske om en vindskjerm og et hint av overbygg til å krype inn / under / inntil når den verste regnskura kommer er og til stede.. :P

Fisker for det meste i innsjøer i innsjøer så båten kommer sjelden om aldre til å gå utaskjærs, men muligheten er der rent geografisk. De innsjøene jeg fisker i har heller ingen begrensning på motorstørrelser, ønsker uansett å sette på en baugmontert strømmotor som kan nyttes om slike regler forekommer. Båten kommer til å stå på henger. 

Fiske består av mye dorging, og et og annet garn. Når det gjelder layout i båten så har jeg funnet et merke på new zeland som har jeg synes har en god løsning. https://stabicraft.com/the-boats/recreational/supercab/1850-supercab/

Denne båten er antagelig litt "overkill" for mitt bruk og jeg har heller ikke funnet noen importør her i norden som tar den inn, kun de større modellene fra 21 fot og oppover.

Så spørsmålet er om noen kjenner til et merke / modell som har en tilsvarenede layout som stabicraften med fokus på fiske? Om noen mener denne layouten er helt feil til mitt bruk så rop ut! 

Andre forslag tas også med :)

Endret av halvorep
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du virkelig en stridsvogn? Det er vel det første som slår meg. Båtene fra NZ er fantastiske, og du får et par merker av de hit via svensk agent om du ikke vil ta inn en helt selv. (Blant annet den du ser på her.) Men disse båtene er bygget for ekstrem sjø, noe som gjenspeiler seg i både pris og vekt. Det er selvfølgelig helt knall for de som trenger det, men personlig gjør jeg det ikke. Det hjelper meg lite at båten går som et spyd i 15 m/sek når jeg pyset ut og dro på land ved 7 m/sek. ;) 

Ellers finnes det et par finske alternativer som ikke er like ekstreme i skrog og dimensjonering, og en HAUG med alternativer nord i USA og Canada. Da må man dog ha tungen rett i munnen hva gjelder CE- godkjenning og mulig straffetoll.

Man skal heller ikke glemme norske (og svenske) båtbyggere som bygger etter dine ønsker.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: som sagt så er disse modellene litt overkill for mitt bruk, men layouten med en liten "cabin" i front, et par stoler, relativt åpent akter og sgodt med oppbevaring / fiskerelaterte løsninger er tiltalende. Det nærmeste jeg har kommet med de nordiske merkene er type bowrider med heller sparsommelig plass akter. Så da står jeg litt fast enn så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, halvorep skrev:

Mangler bare at den er i aluminium, et par knepp kortere og noen kilo lettere B)

Eh, ja. Du skriver alu ..... :rolleyes:

Relativt liten alu-båt med frontcabin ser man ikke daglig. Googling av «alu boat front cabin» bringer likevel opp noen bilder,  men de fleste skal krysse store hav for å komme hit .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder på med noe tilsvarende prosjekt , men tenker litt annerledes da båten i tillegg

skal brukes i  transport ut til en øy havet der jeg har et gammelt hus.

kjøpte siste år en brukt  Hansvik 18 Fisker  som fikk helt ny 40 hester og hydraulisk styring.

Min har vindskjerm og kalesje.Bruker ikke kalesjen, det funker bedre med oljehyre om sommeren,

og båten tåler en regnbøye.

Har en litt  større båt i tillegg og flytter mine 2 lowrancer og 2 Scotty Downriggere mellom de 2  båtene.

Er nesten ferdig med opprusting og nødvendige tilpasninger.

Har ikke ført regnskap og men har vel brukt ca 80.000  og har en båt som er bra til fiske og som jeg er godt fornøyd med. Er ingen racer men går fint  i  18-20 mil  med ca 4300 rpm og lavt forbruk.

Hadde nesten ny Tredal båthenger fra før, hvis den skal med så blir det 100.000,-  men da er alt komplett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@is_620: Hansvik og Rana plast har et par båter med den funksjonen jeg ønsker,  men de er dessverre ikke i aluminium, noe jeg har satt høyt på lista.. :)

@erik: Skroget fra C-Ride så flott ut, men sammen med Aulutroll sin modell så føler jeg det blir for stort. Fant kun 21 fot skrog på C-Ride, men skal sende han en melding :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, halvorep skrev:

@TT: Hva skal sjøsettes? :)

Drar båten på land til tider, uten tilrettelagt underlag. Føler alubåtene tåler dette bedre enn glassfiber, mindre fare for skade. Har tittet en del på buster M1 og Ockelbo al 16 med sidekonsoll, men da blir det ikke rare "værbeskyttelsen".. 

Bare en liten 13 foter. Ikke noe i nærheten av det du ser etter. Jeg kjøpte den i vinter, men har ikke hatt den på vannet ennå. Noe som nærmer seg skandaløst ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg er ikke så sikker på at alu er det du trenger her. Som mindre åpne båter er de veldig lette og tåler slik behandling, men det du ser etter er en båt som veier nesten like mye som en glassfiberbåt, og da kan en alubåt fort få skader den også, særlig hvis det er litt steinete underlag. Og de er langt vanskeligere å reparere enn glassfiber.

Jeg har sjøl en alubåt på 18 fot, og den veier nesten 400 kg uten motor.

En stein f.ex med litt skarpe kanter river fort hull i bunnen på en alubåt, spesielt de litt lettere typene da de har relativt tynne plater.

TT: er i samme båt jeg også, båten min står utenfor her klar til sjøsetting, men har ikke fått det i orden med båtplass enda etter at jeg flytta i vinter. Men det begynner å verke i kroppen nå, skjærgården utenfor her er fristende, med stavern, nevlunghavn ug langesund bare en kort tur unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drar ikke en båt i denne størrelsen på land, uansett. Min egen fem meters blikkboks er flere hundre kilo lettere enn det du ser på men veier fort 7-800kg på vannet, du kan glemme å flytte på noe slikt for hånd.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har vert for optimistisk angående vekt, blitt litt bortskjemt på akkurat det området med lindern, den veier vel knapt 90kg pluss motor / utstyr. 

Nå er jeg innforstått med at jeg ikke får i pose og sekk, kommer uansett til å sette stabilitet og sikkerhet over vekt i denne omgang. (Intill en viss grense selvfølgelig). Er relativt godt kjent der jeg fisker, så skal nok greie å unngå de verste plassene å dra båten på land, men det bør være mulig å dra den såpass opp på grus at jeg får tjora den fast i et tre mens jeg er på bærtur :P Er 400kg + motor for mye til slikt? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, halvorep skrev:

Mulig jeg har vert for optimistisk angående vekt, blitt litt bortskjemt på akkurat det området med lindern, den veier vel knapt 90kg pluss motor / utstyr. 

Nå er jeg innforstått med at jeg ikke får i pose og sekk, kommer uansett til å sette stabilitet og sikkerhet over vekt i denne omgang. (Intill en viss grense selvfølgelig). Er relativt godt kjent der jeg fisker, så skal nok greie å unngå de verste plassene å dra båten på land, men det bør være mulig å dra den såpass opp på grus at jeg får tjora den fast i et tre mens jeg er på bærtur :P Er 400kg + motor for mye til slikt? 

 

 

Med skikkelig dregg bør du kunne gjøre landhogg med det meste. 

På hytta har jeg en tung og fæl Rana 16 halvplaner med kjøl. Vi gjør landhugg med den hele tiden. Jeg har heller ingen problemer med det alene. Og jeg har manuell tilt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt endel båter på de 30 årene jeg har som reder. For tiden har jeg en Starweld Fusion 16DC med Mercury 115 Pro XS.

to+SW.jpg

Som nevnt over kommer du langt med et skikkelig anker og langt tau i front. En glassfiberbåt kan du også kjøre såpass inn på en sandstrand at folk kommer ut og inn, men det leder oss til neste utfordring:

Båter ala de fra NZ er høye i fronten. Å komme seg av og på de ned på en strand er en akrobatisk øvelse. Med min forrige båt, en mer klassisk pilothouse, pleide jeg å bakke inn så folk kunne gå av og på via badestigen bak. Det krever forsiktighet, både med tanke på propell og ekkoloddgivere, men å få kone og barn av/ på i front uten stige var et dårligere alternativ. Siden jeg hadde frontmontert elmotor var det aldri et alternativ for min del å montere stige i front, men er tanken å jevnlig "strande" med pilothouse-aktig båt og du ikke skal ha hjulvisp foran så hadde jeg definitivt montert stige foran.

Så lenge man har pålandsvind er det å gå inn med akter først ganske greit. Du slipper ankeret på passe avstand fra land (bør være lengre fra enn du tror så du er sikker på at det fester) og så lar du vinden ta båten inn mens du sikrer med ankertauet. Når det er grunt nok til at folk kommer av via badestigen, men dypt nok til at du ikke ødelegger ting, sikrer du ankertauet og bruker tau fra akter og inn på land i tillegg. Det kan være lurt å trene litt på metodikken før første tur med hele familie-banden i båten. ;) 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode poeng her, mulig jeg titter på litt for "store" båter til mitt bruk. Det har seg slik at den ene plassen jeg fisker har bryggeløsning og bra anlegg for å sette ut båter (mulig å leie plass). Den andre plassen er vel mer et stort fjellvann, uten bryggeløsning etc, men ok veg til å sette ut båt fra henger. I dette vannet er det lite aktuelt å måtte vasse for å komme seg i land pga temperatur og vær.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, halvorep skrev:

Den andre plassen er vel mer et stort fjellvann, uten bryggeløsning etc, men ok veg til å sette ut båt fra henger. I dette vannet er det lite aktuelt å måtte vasse for å komme seg i land pga temperatur og vær.. 

 

 

Ved bruk av dregg og tau til land skal det ikke være nødvendig å vasse, om man er litt kritisk med landingssted. Et lite hopp skal gjøre susen. Men stiv kuling gjør selvsagt fin-tuniga litt krevende ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2019 at 11:00 PM, halvorep said:

@cannonbang og @erik: Hva slags alubåter kjører dere

beklager litt sent svar, her er min båt. Den er bygd på et lokalt verksted, og helsveiset av 5mm plater med selvlensende dørk

DSCN0240.thumb.JPG.32eb068d61be4e4d965d19fc6231a626.JPGDSCN0241.thumb.JPG.90a85380aac62b64705e502ef7b14e20.JPGCIMG0450.thumb.JPG.dd8be06c7e49e8be5474e670bfe3826f.JPG

Det siste bildet er noe eldre, med den gamle motoren min, en johnson 25. Den jeg har nå er en suzuki df60 med 4 sylindre

 

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.