Gå til innhold
Fiskersiden

Børgefjell NP barn_fiske_ferietur


omikk
 Share

Recommended Posts

Vi skal på familietur til Børgefjell NP i sommer.

Spørsmål høres kanskje litt rart men jeg må bare høre)

Har noen tips hvor er det interessant med fiske (ørret osv.), samtidig som det er lett tilgjengelig med barn?  (6 og 3 år ,sover bare i telt men klarer ikke å gå lengre en 5km)

Skal selvfølgelig prøve Namsen (har erfaring fra før)...

Studerer kartet ja, MEN...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, omikk skrev:

Vi skal på familietur til Børgefjell NP i sommer.

Spørsmål høres kanskje litt rart men jeg må bare høre)

Har noen tips hvor er det interessant med fiske (ørret osv.), samtidig som det er lett tilgjengelig med barn?  (6 og 3 år ,sover bare i telt men klarer ikke å gå lengre en 5km)

Skal selvfølgelig prøve Namsen (har erfaring fra før)...

Studerer kartet ja, MEN...)

 

Jeg har bare vært i Børgefjell en gang. Da ble vi kjørt i båt over Namsvatn til Storelvas utløp. Dette er i seg selv et ganske spennende fiskested, med både Storelva og Virmaelvas utløp i samme området. Fra utløpet er det vel om lag 3,5 km og 150 høydemeter opp til Djupvatnet. I utoset her var det i alle fall masse fisk den gang jeg var der. Dog ikke av de største.

Fra Djupvatnet kan man gå videre innover etter lyst og evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bjarne Heyerdahl Sætrang skrev:

Storelva og opp til Djupvatnet er et godt tips. Derfra kan man få fine turer i området. God og tydelig sti med mange klopper over myrer på vei opp til Djupvatnet. Jeg var der sist i 2015.

Det er alltid trivelig å lese dine rapporter, og særlig fra områder man har vært før. Jeg hadde også leir ved Oddvatnet (på opphavet til vannets navn, tror jeg) og fisket også i det navnløse litt lenger sør (712 moh). Turens største ble tatt i sistnevnte (1050 gr.).

I Oddvatnet hadde vi bra fiske, og her fikk også min gamle fiskekamerat, som er en ihuga markfisker, sin livs eneste fisk på flue. Det foregikk på den måten at jeg hadde fått flere fisker på flue, da han plutselig sverget på at det skulle han også klare. Han overtok da stanga mi, og første "kastet" gikk noen meter ut på vannet. Mens flua lå der, dreiv han å fikla med snella, for å få ut litt mer løssnøre. Jeg står ved siden av, og i øyekroken ser jeg at flua forsvinner i et vak. Instinktivt får jeg dytta til stanga mens han fremdeles har den i hånda, og jaggu satt ikke fisken på! Kjøre fisk hadde han gjort før, så resten var en lek. Selv om sveiva var på den han mente var "feil" side. Jeg mener å huske at fisken veide 6 hekto, og det er jo en bra debut!.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.