Gå til innhold
Fiskersiden

Størrelse på ekkolodd


 Share

Recommended Posts

Da dukker snart ny båt opp og da var det over til ekkolodd.

Har i dag Lowrance HDS  5 Gen2. Hvor stor forskjelle er det på dette og et nytt Lowrance Ti2 med 3-1 giver?

Er det " the bigger the better" som gjelder på spørsmålet om størrelse på skjerm ( 7 eller 9)?

Ekkoloddet skal benyttes i Øyeren og tilsvarende Østlandssjøer.

Hvor stor skjerm tror dere at man får man plass til i tilsvarende båt som under?

Bilderesultat for hobby 445 exclusive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

HDS Gen 2 vs Elite Ti2: Portrettformat kontra widescreen på skjermen, for Eliten er det en fordel med todelt skjermbilde og med SideScan, men en ulempe der man bare ser på kart eller bare ser på 2D. Touchskjermen på Eliten er mer praktisk i bruk siden interfacen blir enklere, men selve bildet på HDS Gen 2 er vel så bra. Eliten har innebygget WIFI, StructureScan og 2D-chirp, alt må sies å være en fordel kontra den gamle. HDSen har dog bedre nettverksmuligheter mot skjerm nummer to, i den grad det er aktuelt. HDSen har (via modul) mulighet til å bruke en ekkoloddgiver for 2D og en annen for StructureScan, Eliten er mer avhengig av «alt i ett»-varianter som 3 in 1 som er vanskeligere å plassere og justere for optimal prestanda.

Dersom målet er å bruke SideScan mye vil jeg sterkt anbefale en 9 eller 12. Med RAM eller liknende løsninger får du plass til det du vil ha plass til. ;)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Hei. 

HDS Gen 2 vs Elite Ti2: Portrettformat kontra widescreen på skjermen, for Eliten er det en fordel med todelt skjermbilde og med SideScan, men en ulempe der man bare ser på kart eller bare ser på 2D. Touchskjermen på Eliten er mer praktisk i bruk siden interfacen blir enklere, men selve bildet på HDS Gen 2 er vel så bra. Eliten har innebygget WIFI, StructureScan og 2D-chirp, alt må sies å være en fordel kontra den gamle. HDSen har dog bedre nettverksmuligheter mot skjerm nummer to, i den grad det er aktuelt. HDSen har (via modul) mulighet til å bruke en ekkoloddgiver for 2D og en annen for StructureScan, Eliten er mer avhengig av «alt i ett»-varianter som 3 in 1 som er vanskeligere å plassere og justere for optimal prestanda.

Dersom målet er å bruke SideScan mye vil jeg sterkt anbefale en 9 eller 12. Med RAM eller liknende løsninger får du plass til det du vil ha plass til. ;)

Takk nok en gang for utfyllende svar. Structurescann og sidescann har jeg aldri brukt og veit ikke i hvor stor grad jeg kommer til å bruke det eller hvor mye den gjengse abbor/gjedde/gjørs fisker benytter seg av dette. 2 delt skjerm med 2D og kart er jeg blitt helt avhengig av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større er definitivt bedre... men for min del vurderer jeg størrelser VS prisdifferanse. Og dette vil jo forandre seg hele tiden. Nå er det vel mange som opererer med 16", for et par år siden var 12" max osv. Tilsvarende er det jo helt grisedyrt med en 16" av et merke sammenlignet med en 7" med (ofte) samme funksjonalitet. Jeg har landet på at 9" er det mest fornuftige for meg, selv om jeg såklart kunne tenke meg enda større. Har da to 9" og en 7" (fra før 9" ble nye 7" ;) ) i båten..

Mener å huske strømforbruket på de største skjermene også er proporsjonalt med prisen i forhold til mindre modeller... Men har du råd til en slik enhet til 65 løk har du råd til et ekstra batteri ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med strøm er et godt poeng, og noe mange overser. Hoveddelen av strømsuget går til belysning av skjermen, så når skjermstørrelsen øker følger forbruket med også. Pass på at ledningsnett er dimensjonert korrekt så spenningsfallet holdes på et minimum, og sørg for tilstrekkelig kapasitet på batteribank etterfulgt av topplading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik skrev:

Dette med strøm er et godt poeng, og noe mange overser. Hoveddelen av strømsuget går til belysning av skjermen, så når skjermstørrelsen øker følger forbruket med også. Pass på at ledningsnett er dimensjonert korrekt så spenningsfallet holdes på et minimum, og sørg for tilstrekkelig kapasitet på batteribank etterfulgt av topplading.

Den er grei, for et Ti2 9 lodd og Honda 50 kh, hvilket batteri (type) ville du da anbefale (74 Ah med hensyn til kapasitet og vekt)?

Vil en RAM være så universell at jeg først kan montere det gamle ekkoloddet 5" på denne, for så å skifte dette ut med nytt 9" på samme RAM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tanken er å ha ett batteri til alt, så er Biltemas AGM-serie bra og 95Ah er den største- bruk den. Moderne påhengere lader med så høy ladestrøm at 95Ah i praksis har blitt et slags minimum. De har en regulator innebygget, men den er gjerne dårlig, og med mindre batterier ender du med å koke batteriet og forkorte levetiden. Et stort batteri av god kvalitet hjelper også på andre ting, feks støy på det elektriske anlegget. Så har du plass - gå opp i størrelse.

Når det gjelder RAM så anbefaler jeg D-størrelsen (den største) på 9-tommer. Du kan snike deg ned til C på 9-tommer men da vil det sige når båten slår. 5-tommer kan du ha på B-størrelse så lenge armen er kort, C dersom armen er lang.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, erik skrev:

Hvis tanken er å ha ett batteri til alt, så er Biltemas AGM-serie bra og 95Ah er den største- bruk den. Moderne påhengere lader med så høy ladestrøm at 95Ah i praksis har blitt et slags minimum. De har en regulator innebygget, men den er gjerne dårlig, og med mindre batterier ender du med å koke batteriet og forkorte levetiden. Et stort batteri av god kvalitet hjelper også på andre ting, feks støy på det elektriske anlegget. Så har du plass - gå opp i størrelse.

Når det gjelder RAM så anbefaler jeg D-størrelsen (den største) på 9-tommer. Du kan snike deg ned til C på 9-tommer men da vil det sige når båten slår. 5-tommer kan du ha på B-størrelse så lenge armen er kort, C dersom armen er lang.

Supre svar Erik, takk. Litt surt at 115 Ah timers batteriet forsvant med gamlebåten da :-)

Et siste spørsmål i denne omgang. Jeg har som sagt aldri benyttet meg av structurescan og downscan (active scan). Hvor avhengig blir man av dette og hvilken nytte har dette for gjedde/abbor/gjørsfiske? For meg har det vært alfa omega å kjøre splittet skjerm på kart/ekko.

Er det eventuelt mulig å bruke den gamle giveren (HST-WSBL) på et nyere større lodd alla 9" og hvilket lodd er dette i tilfelle?

Eller er det bare Elite Ti2 m Active scan og det, var det!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker SideScan en hel del ved det fisket, dårlig hvis jeg ikke er kjent. Feks bestod mye av rekognoseringen før abbor NM på Hurdalsjøen i å kjøre rundt og kikke på SideScan, for å legge waypoints på steinhauger og tømmervaser på passelig dybde. Disse waypointene  ble så besøkt på konkurransedagen også.

Ved trolling/ dorging nære land bruker jeg SideScan til å anslå hvor jeg har kanten/ marebakken i forhold til planerboard/ sideparavan.

Ved vertikalfiske leter jeg aktivt etter enkeltfisk med SideScan, for så å lete de opp igjen med 2D før jeg slipper jiggen. (Det svenskene kaller prickskytte.)

Jeg har prøvd å bruke SideScan på jakt etter lyr også, men der har jeg ikke knukket koden (enda). Ved sjøørretfiske på steder man ikke er kjent er SideScan gull for å se om bunnforholdene er slik man vil de skal være.

Du kam bruke din HST-WSBL på alle nyere modeller, du må bare ha en adapter til den. Men skal den kombineres med StructureScan i ett ekkolodd er det HDS Carbon og HDS Live som kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, erik skrev:

Jeg bruker SideScan en hel del ved det fisket, dårlig hvis jeg ikke er kjent. Feks bestod mye av rekognoseringen før abbor NM på Hurdalsjøen i å kjøre rundt og kikke på SideScan, for å legge waypoints på steinhauger og tømmervaser på passelig dybde. Disse waypointene  ble så besøkt på konkurransedagen også.

Ved trolling/ dorging nære land bruker jeg SideScan til å anslå hvor jeg har kanten/ marebakken i forhold til planerboard/ sideparavan.

Ved vertikalfiske leter jeg aktivt etter enkeltfisk med SideScan, for så å lete de opp igjen med 2D før jeg slipper jiggen. (Det svenskene kaller prickskytte.)

Jeg har prøvd å bruke SideScan på jakt etter lyr også, men der har jeg ikke knukket koden (enda). Ved sjøørretfiske på steder man ikke er kjent er SideScan gull for å se om bunnforholdene er slik man vil de skal være.

Du kam bruke din HST-WSBL på alle nyere modeller, du må bare ha en adapter til den. Men skal den kombineres med StructureScan i ett ekkolodd er det HDS Carbon og HDS Live som kan det.

Ok!

Da gjenstår vel bare valget:

1: Lowrance Ti9 med HST-WSBL til 5500,- (med lite muligheter i nårtid og fremtid)) eller

2: Lowrance Ti2 med 3-1 til 10500,-

Vil bildekvaliteten på disse 2 kombinasjonene bli den samme og er det lite "offensivt" med alt. 1 med tanke på den enorme teknologiske utviklingen som er nå om dagen, vil det ligge mer fremtidsmuligheter i alt. 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.5.2019 at 14.40, erik skrev:

Med bruken (predatorfiske) vil jeg klart anbefale Elite Ti2 og 3 in 1. Forsjellen på Sidescan er stor kontra forrige generasjon.

Ser jeg er litt sent ute for kjøp....... men, tror du denne: Sure-Lok Electronics Mount vil kunne passe inn med Ti2 9" i min kommende båt? Har mer tro på denne enn RAM, tar noe mindre plass også?

Bilderesultat for hobby 445 exclusive

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, erik skrev:

Jeg har den selv foran og den tåler mer enn han som pleier å stå der og fiske. :D

IMG_6551.jpg

Hvis du ikke finner målene på nett kan jeg sikkert måle for deg. 

 

Takker! Problemet er at båt og ekkolodd er på vei og dermed har jeg ikke de aktuelle målene enda. Hvorfor bruker mange disse "store" brakettene? Er det bare som er resultat av innstillingsmuligheter?

På mitt forrige HDS 5 fikk jeg knekt noe aluminium som ekstra beskyttelse (da jeg fikk erfare at det første plastfeste til ekkoloddet knakk i bølgene).

GetAttachmentThumbnail?id=AQMkADAwATExADBhNy00YzM5LWYzNTUALTAwAi0wMAoARgAAA7cz4BjDzwhKt37dJi6MF6oHAGOxS9lHrdFEr3BY4yk4mwgAAAIBDAAAAGOxS9lHrdFEr3BY4yk4mwgAApTxnusAAAABEgAQACdvdRKQHfxMiDsiWe0mqhE%3D&thumbnailType=2&owa=outlook.live.com&scriptVer=2019050601.09&isc=1&X-OWA-CANARY=ikRUhH9uSUmv7omKwB9Y20BSZVnM19YY_c6qtZlkWwxl9h4AN156YbemCxaIaqT52xLLQ2gbehI.&token=eyJhbGciOiJSUzI1NiIsImtpZCI6IjA2MDBGOUY2NzQ2MjA3MzdFNzM0MDRFMjg3QzQ1QTgxOENCN0NFQjgiLCJ4NXQiOiJCZ0Q1OW5SaUJ6Zm5OQVRpaDhSYWdZeTN6cmciLCJ0eXAiOiJKV1QifQ.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.TvF1GtenehZDfXFUyw-8ES7jL7EVALgtpn2-eJ_0qWkG5oYYaIrQy71k7asmwKh5QZaKtSHzWJRfSPMzI8Db6UeJaCTaBVqr47iVWGPn0vYsr3OXoO0bZmyTII4FUm3RR1xteHiw-lGrh412jQUiTZvXXhQFAmHQ_97LorE5z3zKSpoWPmF-qx1o0--3wxbsR3IvqxuN6nmctMUhyvpD2vZQzY65pdgSFSCGgqK6fVXQO6ivQzxAgn_FOM8At2Rp_XHmKW5aXpulHS_HVRKeOMv0BWklgrG5sGg58Ojx_qGO-mNIA2QNPlnlkeueLN6i5HjibqPQy04SxrHqTyljhQ&animation=trueGetAttachmentThumbnail?id=AQMkADAwATExADBhNy00YzM5LWYzNTUALTAwAi0wMAoARgAAA7cz4BjDzwhKt37dJi6MF6oHAGOxS9lHrdFEr3BY4yk4mwgAAAIBDAAAAGOxS9lHrdFEr3BY4yk4mwgAApTxnusAAAABEgAQAAsqEecU6%2FhAiqpXP8%2FMIN8%3D&thumbnailType=2&owa=outlook.live.com&scriptVer=2019050601.09&isc=1&X-OWA-CANARY=KeK9EQR3d0uXuqEGjo3TQmC1eFvM19YYQubpR7QNlOLAa6iN8THVI7B5LMU8m2-U6doTHAq-L2E.&token=eyJhbGciOiJSUzI1NiIsImtpZCI6IjA2MDBGOUY2NzQ2MjA3MzdFNzM0MDRFMjg3QzQ1QTgxOENCN0NFQjgiLCJ4NXQiOiJCZ0Q1OW5SaUJ6Zm5OQVRpaDhSYWdZeTN6cmciLCJ0eXAiOiJKV1QifQ.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.TvF1GtenehZDfXFUyw-8ES7jL7EVALgtpn2-eJ_0qWkG5oYYaIrQy71k7asmwKh5QZaKtSHzWJRfSPMzI8Db6UeJaCTaBVqr47iVWGPn0vYsr3OXoO0bZmyTII4FUm3RR1xteHiw-lGrh412jQUiTZvXXhQFAmHQ_97LorE5z3zKSpoWPmF-qx1o0--3wxbsR3IvqxuN6nmctMUhyvpD2vZQzY65pdgSFSCGgqK6fVXQO6ivQzxAgn_FOM8At2Rp_XHmKW5aXpulHS_HVRKeOMv0BWklgrG5sGg58Ojx_qGO-mNIA2QNPlnlkeueLN6i5HjibqPQy04SxrHqTyljhQ&animation=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sååå mange båter som har den perfekte flaten for å montere elektronikk uten hjelp av braketter. Selv båter bygget for sportsfiske (ala min egen) er sjelden bygget med tanke på plassering av elektronikk. Båten min har plass til innfelling av en skjerm, men hvem vil bare ha en skjerm? ;)  Da blir det en innfeldt og en på stativ. (RAM D i dette tilfellet siden det dessverre ikke er plass til sure-lok der.)

IMG_7262.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.5.2019 at 20.20, erik skrev:

Det er ikke sååå mange båter som har den perfekte flaten for å montere elektronikk uten hjelp av braketter. Selv båter bygget for sportsfiske (ala min egen) er sjelden bygget med tanke på plassering av elektronikk. Båten min har plass til innfelling av en skjerm, men hvem vil bare ha en skjerm? ;)  Da blir det en innfeldt og en på stativ. (RAM D i dette tilfellet siden det dessverre ikke er plass til sure-lok der.)

IMG_7262.jpg

 

Hvordan vil U-braketten som følger med Ti2 9" loddet fungere, hvis det er plass? Denne er jo i metall, mens HDS braketten jeg hadde var i plast og knakk. Hvis plass (båten har enda ikke ankommet), kan disse brukes (kvalitetsmessig)? 

Endret av Stig Helge Basnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Liten kommentar til ett tidligere inlegg i tråden. Jeg bruker også biltemas AGM batteri på 95 Ah. Dette har fungert helt topp i seks år nå, og jeg bruker tidevis mye strøm til teinehaleren. Det holder også veldig godt på strømmen (veldig lite selvutlading) Motoren min er en suzuki DF60 med ladekapasitet på 24A.

Det som mange ikke tenker på når de setter inn batteri, er at de trenger litt kjøling under høyeffektlading, hvis ikke så blir motstanden for høy i batteriet og det kan begynne å koke. Alle påhengere i dag har elektronisk laderegulator, så ved normal bruk trenger du ikke bekymre deg. Men som sagt, tenk litt på lufting og kjøling av batteriet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.