Gå til innhold
Fiskersiden

Ser etter ultralett fiskestang


August
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, Davidsen skrev:

https://www.skittfiske.no/lawson/201070/lawson-arctic-trout-mw-s3-10-4-16g-haspel-3-delt-m-tube

 

Disse er fine. Personlig foretrekker jeg litt lengde (9/10 fot) på disse lette stengene.

Men ingen av dem er i den kastevektklassen trådstarter ønsker seg. Han spør etter giode ultralette stenger, ikke lette stenger :-D

 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok - ser at da må man finne seg i å bruke korte stenger. Noen som vet hvorfor det er slik? Har f.eks. en gammel Guideline 0-12g som er 10'6. Det er jo en glimrende stang. Skal man kjøpe noe slikt i dag, må man ned i 7'. Praktisk i buskas og kratt, men...

Kan noe slikt være noe?

https://www.skittfiske.no/shimano/198980/shimano-forcemaster-trout-area-2-delt

 

Endret av Davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utviklingen av utstyr UL fiske, LRF of BFS fiske drives stort sett fram i Japan og andre land i Asia. Og det er ikke kastelengde men superpresisjon og finesse som er det avgjørende i dette fisket. Stengene ble utvkilet for å fiske med presise kast i bekker etter ørret etc. 

Deter rett og slett en helt annen fiskeform en å delje en eller annen sluk så langt som mulig. I UL/BFS fiske skal du omtrent presentere den presist rett i kjeften på fisken, og helst skal den sluken være så liten og lett som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuying Teton TTS-662L 1.98m med 1-10g kastevekt er et svært bra alternativ. Jeg har triggerutgaven (TTC). 

Kjøpes eksempelvis på Aliexpress. 

 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, abbor skrev:

Kuying Teton TTS-662L 1.98m med 1-10g kastevekt er et svært bra alternativ. Jeg har triggerutgaven (TTC). 

Kjøpes eksempelvis på Aliexpress. 

 

En av de mest populrære stengene som finnes, og svært rimelig i innkjøp :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Rubjo skrev:

Shimano Beastmaster UL165 1-10 grams....desverre får du ikke tak i 1-7 grams lengre.

 

Har den 1-7 grammeren og vil ikke anbefale den til folk sånn helt uten videre da det er en utypisk UL stang. Den har rygg nok til å takle 12 grams sluker og er litt upresis ved ultralett fiske. Som et alternativ til vanlige stenger til geriljafiske i tett skog er den uslåelig. Tror også at den kan være god til packraftfiske. Hadde glemt at jeg hadde den men nå må jeg lete den opp sjekke om den vil bli med ut i packraften en tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BAN skrev:

Har den 1-7 grammeren og vil ikke anbefale den til folk sånn helt uten videre da det er en utypisk UL stang. Den har rygg nok til å takle 12 grams sluker og er litt upresis ved ultralett fiske. Som et alternativ til vanlige stenger til geriljafiske i tett skog er den uslåelig. Tror også at den kan være god til packraftfiske. Hadde glemt at jeg hadde den men nå må jeg lete den opp sjekke om den vil bli med ut i packraften en tur...


Har vel stort sett kastet 3 grams med den. Men har lagt merke til at den har god rygg ja. og det er vel derfor den klingen ble merket om til 1-11 gram i senere utgaver 

:-D

 
Jeg kaster presist nok med den...men jeg er ikke akkurat uhildet siden jeg har flere tusen kast med den da jeg har brukt min som eneste ørretstang i 16 år! 

Og gerlja fiske er akkurat hva jeg har brukt den til. Istednefor å stå statisk på samme nes hele helga, og denge slukene midtfjords, står jeg heller utenfor elle rinni noe krattskog og får fisk :-D

En hånd utenfor krattmuren, et lite flikk med håndleddet så fyker spinneren rett i kjeften på en ventende fisk. Eventuelt vader utefor samme kratt eller sivknat og kaster innover mot bredden :-D

Syns den norske nasjonalstanga på 5-25 eller 3-14 gram og 9-10 fot med 1500-2500 snelle  rett og slett er gørr kjedelig. 
Jeg haaar det og....dens tanga som blir minst brukt...har den til makrell :-D

 









 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.