Gå til innhold
Fiskersiden

Sufix vs Fireline?


KKB
 Share

Recommended Posts

Hei

Innlegg nr.1 for meg her på forumet.. (Selv om jeg sikkert har lest flere hunde :)

Nå har det seg sånn at jeg har blitt lykkelig eier av en Shimano Speedmaster som jeg skal ha til all form for ørret. På denne skal det monteres en splitt ny stradic 2500 C14+. Dette er kanskje ikke det dyreste/beste utstyret for mange her, men det er en drømme kombo for meg. :)

Men når det kommer til (multifilamenten) jeg skal ha på så har jeg kjørt meg fast blant alle gode råd... Noen sier Sufix 832, noen sier fireline Crystal, og andre sier det betyr ikke så mye.. Men det gjør det for meg. Vill ha noe veldig bra på denne snella. Trenger ikke være det dyreste til 10kr meteren, men gjerne top 3. 

Noen gode råd?

 

Endret av KKB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, erik skrev:

Velkommen som poster. :)

"Noen sier" - det er en konsekvens av at det er en god dose smak og behag involvert her. :) Personlig liker jeg ikke 832, og tar den vanlige FL kontra den om jeg har muligheten. 

Takk :)

Virker som Fireline is the real deal her. Noen tips til hvilken fireline som passer best, og hvilken størrelse. Ser 0,12 ofte blir nevnt. Men den snella har kapasitet på 240m med 0,20. Da blir det en masse meter med 0,12.. Å det er vel best å fylle opp snella? Fireline selges vel bare i 270mm eller mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Stradic 2500 C14+, og kjøpte for første gang i mitt fiskerliv Sufix 832 0,13 for å fylle opp denne. Valgte av bekvemmelighetshensyn den typen som er beregnet for sneller i 2500 str., den som leveres ferdig med backing av mono. Det synes jeg var en dårlig løsning, fordi dette fylte ikke opp snella så mye som jeg ønsker. Ergo må jeg spole av hele greia igjen, for å fylle på litt mer mono innerst.

Jeg synes heller ikke snøret kaster like lagt som Fireline, men som sagt synes jeg det er litt for lite snøre på snella og det spiller jo også inn. Tviler på om jeg kommer til å kjøpe Sufix igjen, men gode tilbud kan få lurt meg til mye ....

Du trenger for øvrig ikke fylle opp snella med multisnøre. 110 meter holder til det meste. Under kan du fylle opp med havtjukk mono, eller tilsvarende. Men skal du kaste flue og dupp med tynt snøre og 12-13 fots stang, bør du kanskje vurdere mer enn 110 meter. Det kan gå sjukt langt. Fyller du snella helt med multi, har du muligheten til å snu snøret etter en stund, slik at den mist slitte delen innerst kommer ytterst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan snu snøret selv om du fyller med mono innerst. Bare å kappe og knyte om. ;)

Men ja, jeg fyller mine sneller med mono eller tape innerst. Det eneste unntaket er noen av de minste multiplikatorene mine, de tar så lite sene at jeg ikke ser behovet for "fyllmasse".

0,12 er litt av en gylden middelvei innen multifilament. Tynt nok til at du kaster langt, men tykk nok til å være merkbart mer slitesterk enn 0,10. Det er tross alt 20% forskjell i tykkelsen, og det betyr mye for slitestyrken. Jeg har lekt med multi fra 0,06 og oppover til det lette fisket, men endte tilbake på ca 0,12 ganske fort. (Ikke minst på multiplikator, hvor de ekstremt tynne senene ender mellom spolen og snellehuset). Men dette blir til en viss grad også en smakssak, og ikke minst et spørsmål om hvor mye man fisker kontra hvor ofte man bytter sene. Fisker man fire ganger i året vil 0,08 vare i årevis, fisker du to ganger i uken må du bytte sene tre ganger i sesongen - den forskjellen er betydelig rent økonomisk.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Forstår det som at 0,12 Fireline "X" er best for min snelle? (Stanga jeg har er Shimano CX 7-28 300m.)

Som sagt er kapasiteten på 240m med 0,20 line. Hvor mye trenger jeg for å fylle opp med 0,12 Fireline?

Fireline Crystal blir beskrevet som:

"Verdens mest kjente og brukte superline!", "verdens absolutte mest elskede fiskeliner nå er blitt enda bedre". Denne er også anbefalt av han der Bjørn fra "rosareke.no"

 

Men finnes det noe billigere Fireline, men like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aurejeger skrev:

Jeg kjenner ingen som angrer på å ha kjøpt fireline

vel, det er tydeligvis delte meninger her:

1 time siden, abbor skrev:

Jeg foretrekker Power Pro, Fireline er ikke engang på lista over hva jeg vurderer. 

Har ikke prøvd Fireline Crystal, men den tradisjonelle grå FL i tynne diametere (0.12-0.15) til lettspinn i ferskvann synes jeg er ubrukelig. Sufix braiden har jeg prøvd, og den er OK. Men jeg også foretrekker Powerpro. MYE mer slitesterk, noe som er ytterst viktig når diameteren er liten. Blir heller ikke så lett kluss. Ulempen er nok at PP virker "tykkere" og kanskje ikke kaster så langt ved samme diameter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abbor skrev:

Jeg foretrekker Power Pro, Fireline er ikke engang på lista over hva jeg vurderer. 

Power pro er jo veldig billig i forhold til Fireline. Med fiskeutstyr får man ofte den kvaliteten man betaler for. Men du mener altså at Powerpro er bedre?. Interessant, og lønnsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, KKB skrev:

kapasiteten 240m med 0,20 line. Hvor mye trenger jeg for å fylle opp med 0,12 Fireline?

siden 0.20 er omtrent 1.5 ganger så tykt som 0.12, og 1.5 kvadrert er 2.25 betyr det at det (teoretisk) er plass til omtrent dobbelt så mye 0.12 som 0.20. Tverrsnittsarealet til sena er omtrent halvparten. Men husk at dette er et veldig grovt estimat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, piscator skrev:

siden 0.20 er omtrent 1.5 ganger så tykt som 0.12, og 1.5 kvadrert er 2.25 betyr det at det (teoretisk) er plass til omtrent dobbelt så mye 0.12 som 0.20. Tverrsnittsarealet til sena er omtrent halvparten. Men husk at dette er et veldig grovt estimat. 

Takk for svar, men jeeeezuz.. 480m (cirka). hvem i hele #¤&% fisker eksempelvis sjøørret med så mye sen? Burde gjerne tatt en mindre snelle, men 2500 blir utelukkende anbefalt til denne stang og type fiske.. Koster jo mer en hele stanga å fylle opp med sen...

 

Legger til at jeg har fisket mye tidligere, men første nå de siste 1-2 årene jeg begynt å bry meg mer om spesifikt utstyr til målrettet fiske. Har alltid hatt greit utstyr, men veldig tungt allround som skal dekke det meste.. 

Endret av KKB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, KKB skrev:

Power pro er jo veldig billig i forhold til Fireline. Med fiskeutstyr får man ofte den kvaliteten man betaler for. Men du mener altså at Powerpro er bedre?. Interessant, og lønnsomt :)

Det er slett ikke alltid at det dyreste alternativet er best. Så spørs det også hva man mener med "best". Det er sjelden slik at et alternativ er bedre enn et annet på ALLE de faktorer som vurderes (i tilfellet sene faktorer som diameter, slitestyrke, bruddstyrke, risikoen for kluss, osv). Hvis man har prioritert en faktor vil det som regel gå ut over en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KKB skrev:

Takk for svar, men jeeeezuz.. 480m (cirka). Men i hele #¤&% fisker eksempelvis sjøørret med så lang sen? Burde gjerne tatt en mindre snelle, men 2500 blir utelukkende anbefalt til denne stang og type fiske.. Koster jo mer en hele stanga å fylle opp med sen

Ingen vits å fylle opp hele snella med dyr braid. Bør alltid fylle opp snella innerst med (billig) nylon. Det holder fint med ca 150 meter braid til lettspinn. Du klarer uansett aldri kaste så langt. Og ørreten som skal dra ut så mye sene må være ganske stor... ;) 

En 2500-snelle pleier jeg å fylle opp med ca 100 meter 0.20 eller 0.25 nylon, og da pleier det å være plass til omtrent 150 braid ytterst. Braiden skjøtes til nylonsena med en dobbelt UNI-knute.

Og btw, til sjøørret ville nok jeg også brukt en 2500-snelle. Til vanlig ferskvannsfiske etter abbor og ørret bruker jeg nå stort sett en 1500-modell, rett og slett for å slippe å måtte fylle opp med så mye sene jeg egentlig ikke trenger....

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, piscator skrev:

Ingen vits å fylle opp hele snella med dyr braid. Bør alltid fylle opp snella innerst med (billig) nylon. Det holder fint med ca 150 meter braid til lettspinn. Du klarer uansett aldri kaste så langt. Og ørreten som skal dra ut så mye sene må være ganske stor... ;) 

En 2500-snelle pleier jeg å fylle opp med ca 100 meter 0.20 eller 0.25 nylon, og da pleier det å være plass til omtrent 150 braid ytterst. Braiden skjøtes til nylonsena med en dobbelt UNI-knute.

Ok. Da får jeg gå for noe ala den løsningen. Tips til valg av nylon og braid?

(Kan bare ikke forstå vitsen med å ha en 2500 snelle, hvis man aldri har behov for den kapasiteten uanset og må trikse med  dobbelt uniknute -MacGyver løsning for å fylle opp snella...... MEN!..Jeg hører selvfølgelig på hva proffen sier :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KKB skrev:

Ok. Da får jeg gå for noe ala den løsningen. Tips til valg av nylon og braid?

(Kan bare ikke forstå vitsen med å ha en 2500 snelle, hvis man aldri har behov for den kapasiteten uanset og må trikse med  dobbelt uniknute -MacGyver løsning for å fylle opp snella...... MEN!..Jeg hører selvfølgelig på hva proffen sier :) )

Poenget er at større spolediameter gir lengre kast, og en 2500-snelle har LITT kraftigere slurebrems enn en 1500-snelle. Og med den ekstra nylonsena innerst; hvis du skulle få på en skikkelig stor fisk, som mot formodning skulle klare å dra ut alle 150 meterne med braid, så har du noe ekstra å gå på. Husk også at fisk generelt har større muligheter for dette i saltvann, enn i ferskvann (der man som regel fisker i mindre vann).

En digresjon i sakens anledning: Dette er litt på samme måte som når man fisker kveite på relativt grunt vann (<50 meter), som er det vanlige i Nord-Norge. Snella er fylt opp med 3-400 meter pluss med braid likevel... Og som en advarsel om at man faktisk kan trenge litt ekstra sene noen ganger; i fjor fikk jeg på en bra kveite som hogg på ca 40 meters dyp. Under fighten driftet vi ut over en kant der det stupte rett ned til 130 meter, og da dro naturligvis kveita til bunns der. Aldri hatt så mye sene ute under en kveitefight før. Etter mye tung pumping og flere mindre utras klarte jeg å få den opp (veide drøye 30kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, JanPetter skrev:

Hei, 

kaster inn brannfakkel fra sida, 

Mono heile vegen i staden for multi.

med få unntak så kjører underteika mono horisontalt og multi vertikalt. 

Der er fordeler og ulemper med alt untatt mono som hovedsnøre til havfiske, det er det bare ulemper med ;-)

mvh

Jan Petter

Til meite bruker jeg mono tvers gjennom på grunn av bunnkontakten, og at nylon er mye mer slitesterkt enn braid. Men til spinnfiske er braid en bedre løsning. Den stumme sena gir mye bedre krokingsegenskaper og mye lenger kast. Ulempen er naturligvis på kort sene der man med braid risikerer å slite i stykker krokholdet. Da krever det at man er årvåken og har en finjustert og god slurebrems. Nylon er bedre der, siden den er elastisk som en strikk. Og under meite trenger man ikke så Instant kroking som under spinnfiske. Kan også bruke sirkelkrok, da er ikke senevalg like kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

832 er eneste alternativet på surfsnellene mine. På ørretsnella er det Power Pro som gjelder. Synes Fireline blir seende ut som en ulltråd etter alt for kort tid.

Har etterhvert byttet ut alle knuter mellom multi og mono med FG som er den udiskutabelt beste knuten.

Har opplevd at ørret dro ut 150 meter snøre en gang. Det ville ikke hjulpet om jeg hadde hatt mer da bremsen ble varm og kilte seg etter et utras på 100 meter i mopedfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, JanPetter skrev:

Men gir braid meir fisk enn mono ved horisontalt fiske? 

Der trur eg ikkje konklusjonen er så klar, 

Jan Petter

det fins nok ingen klar konklusjon på dette. Tror neppe det er laget noen pålitelig statistikk her. Så det får bli opp til den enkeltes erfaringer og "følelser" hva man velger. Tror også ens "personlighet" som fisker kan ha noe å si; hvor hardt tilslag pleier du å gi? hvor hardt kjører du fisk? hvor kald i hodet er du når du har drømmefisken på kort sene noen desimeter fra håven? hva slags metoder bruker du oftest? hva slags vann fisker du i? osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.