Gå til innhold
Fiskersiden

Skjøtekabel til HDI Skimmer 50/200 455/800


Team Barbaria
 Share

Recommended Posts

Ny på forumet og selvsagt med et spørsmål til guruene på ekkolodd.

Jeg har akkurat kjøpt en HDI Skimmer 50/200 455/800 til min Evo3, denne har varenummer 000-10977-001. Den har litt for kort kabel for meg, kun 6m, og jeg kunne tenkte meg en forlenger til denne. Jeg har vanskeligheter med å finne rette kabelen siden det på hjemmesidene er avbildet en helt annen plugg en det jeg har på overnevnte varenummer.

F.eks. her er det avbildet svinger med en blå plugg, men min plugg er sort. Det er vel egentlig plass til 9 pinner i kontakten min, men jeg tror det kun er kun 5 pinner i huset.

https://www.lowrance.com/lowrance/type/accessories/sonar-transducers-accessories/hdi-skimmer-xdcr-50200-455800khz/

 Her også avbildet med blå plugg. Jeg tror ikke noen av de kablene under passer til min.

http://store.navico.com/Products/000-10977-001

 Tips på rett skjøtekabel ønskes?

 Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morro må vi har det. 

Jeg har som nevnt en Evo3 med denne svingeren, men jeg syntes at Evo3 hakker en del. Jeg kjører en Raymarine a68 side om side, den er av gammel årgang og hakker litt. Jeg hadde vel forventet at Evo3 ikke hakket for å si det slik. Skal denne hakkingen være der på såpass nye instrumenter?

Prøver meg på en link med film:

 https://drive.google.com/open?id=1m8_2M2Ztm-5_Cc8lvXIhVdM5r3qpAWwQ

Endret av Team Barbaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det være noe galt, men test på dypere vann også. 

Får den nok strøm? Legg opp tilførselsspenning som skjermoverlegg og se hva den sier.

Har du fått opp korrekt ekkoloddgiver under Ekkolodd-Installasjon?

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen er 13v, ligger ved kai med landstrøm. Jeg nevner for ordens skyld at svingeren er koblet til kanal 1 (sort plugg). Siste software er installert. Plotteren er koblet til Raymarine Seatalk nettverk via Setalkng til N2K kabel. Tok en total reset nå, men jeg kan ikke se noe endring. Det er ganske grunt der jeg ligger og som du kan se så er det en kjetting som holder piren fast under båten på et par meters dyp. Jeg får se om jeg kommer meg en tur ut i helgen, det er ikke sikker det er så plagsomt. 

Endret av Team Barbaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en testtur ut for å sjekke litt dypere vann, det er fremdeles litt hakking, men ikke veldig plagsomt.

Kan det være N2K nettverket på båten som skaper så mye trafikk at den hakker litt? Jeg tenkte ikke på å koble ut nettet dessverre.

 

Litt på siden, men i samme testen så kjørte jeg over en relativt bratt klippe for å se om det ble mer eller mindre hakking.

Simrad Evo3 hadde en HDI 50/200 hekksvinger som var satt opp på en hjemmelaget giverholder midtskips på båten og hadde helt rent vann under seg. Raymarine CPT-100 hekksvingeren er montert inne i skroget med et seigt lekeslim til å holde den på plass. Jeg forsøkte også HDI innvendig på samme plass og kontrasten ble svekket på DV og ble omtrent lik som CPT-100, men dekningen ble enda dårligere. 50 kHz fungerer ikke gjennom skroget  hos meg og gir ikke noe bilde. Det virker som CPT svingeren i DV modus har mer styrke enn HDI. Jeg må si at CPT svingeren er sprek som klarer å holde bunnen på over 100 meter med DV gjennom seilbåt skroget. Artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.